fbpx
Начало » България » 150 училища стават модел за нова среда

150 училища стават модел за нова среда

  • bobi
  • 31 мар. 2020
  •  Коментарите са изключени за 150 училища стават модел за нова среда

20 млн. лв. дава МОН за STEM обучение, което съчетава преподаване на различни предмети по забавен начин

След като почти приключи с дигитализацията, МОН ще изгражда нов тип среда в училищата. Освен че те ще са иновативни, ще прилагат и STEM обучението, чиято абревиатура означава съчетаване на наука, технология, инженерство, математика и арт. По тази система вместо предметите да се преподават отделно, се интегрират и така се демонстрира на учениците как научният метод може да бъде приложен в ежедневието.

 

Целта е все повече деца да избират да учат природни науки и математика, да мислят критично, да оценяват информацията и да могат да комуникират и работят в екип. „Този тип обучение се извършва в забавна среда и е базирано на проектното начало, което предвижда заедно да се правят проекти и да се преподава една тема от различни гледни точки“, каза пред „Икономист“ Наталия Михалевска, директор на Дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“. Според нея този тип образование би направило учебния час по-смислен. „Другата решаваща крачка са интегрираните уроци по различни предмети, което вече се прилага. Даже и там, където не очакваме, че то може да стане, учители вече го приложиха успешно, като преподават например математика и музика“, допълни Михалевска.

От есента МОН ще финансира с 20 млн. лв. изграждане на STEM средата, като в началния курс ще има програма за създаване на центрове за млади изследователи, в прогимназиалния и гимназиалния курс ще се финансират центрове за технологии в креативни индустрии, за дигитални съзидатели и природни науки и иновации. Ще има средства и за изграждане на кътове, работилници и изследователски лаборатории.

 

Парите ще стигнат за 150 иновативни училища. Малките проекти, за които ще кандидатстват училищата, са за до 50 хил. лв., а големите – до 100 хил. В проектите трябва да са включени квалификацията на учителите и организирането на публични събития, за да може общността да знае какво се случва в училищата. „Предвидили сме 100 големи и 50 по-малки училища да станат модели за такава среда, за да видят всички останали как се прави интегрирано знание в интегрирана среда“, коментира Михалевска. Тя подчерта, че модернизирането на класната стая е свързано не само с дигитализация, а и с цялостната концепция образованието да стане достъпно, уютно и мотивиращо. С помощта на идеите и труда на учениците и сега се създават приятни пространства извън класната стая – фоайетата, зелени класни стаи в дворните училища.

Според изследване на Пловдивския университет иновативните училища у нас вече са 395 и тенденцията е да растат. Те включват не просто обновяване на класните стаи и закупуване на техника, а и инициативност от страна на преподавателите. В тези училища са въведени над 20 нови предмета с помагала, писани от училищни колективи, като този вид училища са създали и мрежа, чрез която общуват едно с друго по различните програми. Сред интересните нови учебни предмети, които са въведени у нас, са: изкуствен интелект; интернет на нещата; оператор на дрон; иновативни технологии в съвременните автомобили; дигитална креативност; роботика; изкуство; културология; дигитални природни науки; етика и ценности; емоционална интелигентност. Въведено е обучение по облачни технологии, като само в Пловдив мрежата по този предмет е обхванала над 50 училища.

 

Учениците в тези училища изучават новите предмети, защото това се позволява от образователна наредба, която ги освобождава от законовата учебна програма на останалите училища. Те имат право да учат в друг сменен режим, с увеличен хорариум и да разместват програмите си.

Източник: http://iconomist.bg/

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top