fbpx
Начало » България » Как да помогнете на тийнейджъра си да навакса с училищната работа

Как да помогнете на тийнейджъра си да навакса с училищната работа

  • bobi
  • 02 мар. 2021
  •  Коментарите са изключени за Как да помогнете на тийнейджъра си да навакса с училищната работа
open day

Училището по време на пандемия се отразява негативно върху учениците, особено тийнейджърите. Неотдавнашно проучване, проведено от NBC News и Challenge Success, установява, че 50% повече деца в гимназията се чувстват по-откъснати от обрзованието си тази година, отколкото миналата. През декември пък Education Week съобщава, че институциите отбелязват „драстично нарастване на броя на ниските оценки“.

Основен симптом на загубата на интереса към учението е изоставането с домашните. То лесно може да се превърне в постоянен проблем – колкото повече несвършена работа се трупа, толкова по-съкрушени се чувстват тийнейджърите. А това ги кара и да загубят мотивацията да наваксат.

Добрата новина е, че установяването на проблема е първата стъпка към разрешаването му. Просто трябва да имате предвид няколко съображения:

Чрез емпатия ще постигнете повече отколкото чрез гняв

В този етап от пандемията установяването, че детето ви изостава с училищната работа, може да предизвика гневен отговор. Ядосването обаче вероятно ще накара децата ви да заемат защитна позиция и да не признаят проблема. Вместо това се опитайте да бъдете състрадателни. Това, от което най-много се нуждаят учениците, са хора, които искат да разберат през какво преминават.

Ако срещате проблеми с изпитването на съпричастност, имайте предвид, че съществуват много причини, поради които учениците може да изостават тази година. Например Нед Джонсън, професионален преподавател и съавтор на книгата „Самоуправляващото се дете“, отбелязва, че повечето тийнейджъри имат много малък опит в навигирането на електронна поща, която сега е основен източник на информация в онлайн обучението. „Знаем колко натоварени се чувстваме ние като възрастни от постоянния приток на имейли. Представете си, че не ви се е налагало да използвате имейл досега и изведнъж започнете да получавате всичко по него – от Zoom линкове до задания“.

Някои ученици, които учат дистанционно, може да имат ненадеждна връзка с интернет. Други може да пропускат ключова информация, защото вниманието им е разделено между учителя на екрана и разсейващите фактори у дома.

 „Много възрастни имат абсолютно същите проблеми“, казва Елън Браатън, психолог и изпълнителен директор на програма в Масачузетската болница. „Те са продуктивни, когато физически се намират на работното място, но се оказват по-малко внимателни в неструктурираната среда на дома“.

Дори тийнейджърите, които посещават училище присъствено, може да се затрудняват с управлението на работата си сега. Умствените умения, които им помагат да останат организирани (наричани също изпълнителни функции),  биват изместени от психологическия стрес, причинен от пандемията.

Работете заедно, за да установите проблема

Знанието, че детето ви има академични проблеми, може да ви изкуши веднага да преминете към решения. Лиз Кац, помощник-ръководител на училищното партньорство в One Schoolhouse, предлага обаче първо да проучите причините, поради които учениците изостават. Някои не знаят какво трябва да правят, други знаят и не го правят, а трети „правят всичко възможно и просто не могат да отговорят на очакванията“.

Докато разговаряте с тийнейджър за това къде среща трудности, бъдете мили, любопитни и разбиращи. „Обсъждаме това не защото сте загазили“, може да кажете. „Правим го, за да разберем причината зад изоставането ви, за да можем да намерим и правилното решение“.

Учениците, които не разбират какво се очаква от тях, могат да се обърнат към своите учители. Така ще получат или разяснения относно конкретните задачи, или общи насоки къде и кога да търсят информация за домашните. Като родител можете да им дадете съвет как да се обърнат към своите преподаватели. Започнете, като посочите, че учителите винаги са готови да окажат подкрепа на тези, които я търсят.

За тийнейджъри, които знаят какво трябва да правят, но не го правят, има други подходи. Възможно е да им е трудно да остават мотивирани и да се нуждаят от подкрепа на този фронт. Друг вариант е да са затрупани с ангажименти (например грижа за по-малки братя и сестри), които да правят невъзможно завършването на техните училищни задачи. Тук трябва да работите заедно с тях, за да структурират правилно приоритетите си в сегашните обстоятелства. Друг вариант е съвместно да проучите каква допълнителна подкрепа могат да получат.

В някои случаи академичните проблеми могат да бъдат свързани с такива в психичното здраве. Ако имате подозрение, че детето ви страда от депресия или тревожност, консултирайте се с училищния психолог или семейния лекар за насоки. Лечението винаги трябва да бъде с предимство пред училищните задължения. „Ако сте депресирани“, казва д-р Браатън, „никаква тренировка на изпълнителните функции няма да помогне, защото не те са проблемът“.

Някои ученици имат малки проблеми с концентрацията, които се проявяват само когато училището премине онлайн. Според г-н Джонсън при присъственото обучение учителите могат да забележат, когато детето се разсейва, и да привлекат обратно вниманието му. За съжаление, „преподавателите наистина не могат да направят това ефективно по Zoom“. Ако случаят и при вашия тийнейджър е подобен, трябва да се свържете с учителите му, за да имат предвид да го ангажират повече в занятията занапред.

Отстъпете, за да видите по-голямата картина

Добронамерените родители се надяват да мотивират учениците, като подчертават важността на високите оценки, но това всъщност може да затрудни децата с наваксването. Когато учениците започнат да полагат усилия да се подобрят, помислете как всъщност очаквате от тях да разпределят енергията си. Наистина ли трябва да получават еднакво високи оценки по всеки предмет? Биха ли могли вместо това да насочат вниманието си към дисциплините, които ги интересуват най-много? Според г-н Джонсън „намаляването на очакванията засега всъщност може да помогне на децата да се върнат в релсите“.

Д-р Браатън също отбеляза, че голяма част от това, което учениците печелят от училище, не е свързано със съдържанието на уроците, а с умението да разрешават проблеми. Ангажирането на тийнейджърите в конструктивни разговори, за да разберат как са изостанали, може да бъде важен урок само по себе си.

Всяка учебна година учениците научават много повече от единствено учебно съдържание. Затова 2021 може да е тази, през която да разберат как реагират, когато се чувстват съкрушени, и как да помолят за помощ или да се възстановят от неуспехите. А тези уроци ще останат с тях и дълго след края на пандемията.

Лиза Деймър, „The New York Times

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top