Във време на свръх консумация, развити технологии и всякакви видове социални медии бихме могли да кажем, че всичко днес е маркетинг. И много често да си успешен в тази сфера не зависи от полученото образование. Съществуват редица „тънкости“ в професията – да умееш да напипваш пулса на потребителите, да намираш решения, които отговарят на очакванията им, и дори да можеш да създаваш нагласи и очаквания. И да си готов не само да реагираш на промените, но и да ги въвеждаш, а много често и да си източник на вдъхновение и енергия.
В днешно време едва ли има организация или бизнес, които да нямат обособена функция за маркетинг. Тази област се нарежда по важност сред основните административни дейности на всяка компания, без значение от индустрията и вида продукт/услуга. Всъщност, сферата на маркетинга обхваща толкова много дейности, че често остава не съвсем ясна за хората, които тепърва искат да се гмурнат в нея. В този материал ще се опитаме да дадем повече яснота, както и да представим в много генерален план последните тенденции в маркетинга.
Какво е маркетинг?
Да започнем отначало – какво представлява маркетингът? Процесът по комуникиране на ползата на даден продукт/услуга на потенциални клиенти с цел крайната продажба. Това включва прогнозата и управлението на търсенето на продукти и услуги, както и способността на компанията да поддържа това търсене на пазара.
Ефективният маркетинг обхваща изследването на всеки аспект от бизнеса и анализирането на преживяването на потребителя във всеки етап на продажбата. Като маркетолог ще помагате на организациите да идентифицират и разбират по-добре нуждите на своите клиенти и да генерират идеи за рекламирането на предимствата на своите продукти и услуги.
Дали маркетингът е подходящ за мен?
Маркетингът не е за всеки, макар че на пръв поглед предоставя възможност за вълнуваща кариера. При всички случаи човек трябва да притежава съвкупност от умения и лични характеристики, за да бъде успешен. Маркетинг професионалистите често имат образование в разнообразни сфери, но общите им качества са: креативност; способност за работа в екип; фокус върху детайла; добро планиране, но и гъвкавост за промени в последния момент; възможност за преминаване от позиция на лидер до подчинен, когато е необходимо; умение за общуване и разбиране нуждите на клиента; и голяма готовност за следване на актуалните тенденции и непрекъснато променящите се способи в маркетинга. Тук е моментът да отбележим, че освен вълнуваща професия, маркетингът е и много сериозно начинание, което изисква аналитични умения и адекватно познание на пазара.
Какво се изучава?
- Икономика
- Методи за маркетингови изследвания
- Ценообразуване
- Комуникации и комуникационна политика
- Управление на продажбите
- Потребителско поведение
- Връзки с обществеността
- Стратегически маркетинг
- Маркетинг в туризма
- Маркетинг на услуги
- Интернет маркетинг
- Дигитален маркетинг
- Бизнес комуникации
Кариерно развитие
Специалистът по маркетинг открива и обслужва клиенти; разработва и променя продукти, които трябва да задоволяват в максимална степен нуждите и желанията на клиентите; препоръчва най-подходящите цени; най-добрите места за продажба на фирмените продукти. Той работи върху реклами и търговски промоции, разработва маркетингови стратегии, за да се постигне най-голям успех, анализира пазарните тенденции и наблюдава как се променя средата, в която работи компанията и какви са последствията от тези промени. Дигиталният маркетинг пък е необятно поле, което изобилства от позиции: копирайтър (създаване на текст), уеб дизайнер, проджект мениджър, мениджър на социалните медии, SEO оптимизатор са само част от професиите, които ще откриете във всяка занимаваща се с реклама и маркетинг компания.
Сред по-традиционните маркетинг кариерни пътеки са тези на: рекламен агент, ръководител на отдел “Маркетинг”, ръководител на отдел “Продажби”, имиджмейкър, ръководител на отдел “Реклама” и “Връзки с обществеността”, търговски посредник, търговски представител по проучване на потребителското поведение, продуктовите иновации, цените, бранд мениджър, мениджър маркетинг и продажби, организатор на събития, ПР и други.
Важно е да споменем, че едно от големите предимства на професионалистите в сферата е възможността за развитие във всякакъв тип компании и индустрии. Освен това може да изберете да работите от една страна, в рекламна агенция, и от друга – в обособените маркетинг отдели към по-големите компании.
Къде да уча в чужбина
САЩ и Великобритания са с водещи позиции в бизнес образованието, неделима част от което е маркетинга. Традиционно най-добрите МВА програми, в частност и тези с маркетингов профил, се предлагат от университети именно от тези две държави. Добри маркетинг специалисти излизат и от френските, испанските и холандските университети. Всъщност практически не съществува университет в чужбина, който да не програма по Маркетинг. BA in Business Studies (Marketing) и МВА in Marketing са изключително популярни програми и се предлагат от водещите университети на всяка държава, както и в бизнес колежите. Продължителността на обучението варира от 2 до 4 години за бакалавърската степен и 1-2 години за магистърската. В момента много от вузовете предлагат дистанционно обучение с оглед на световната пандемична ситуация. Ето и какво показва последното издание на класацията QS:
Университет | Държава | |
1. | University of Amsterdam | Нидерландия |
2. | University of Southern California | САЩ |
3. | London School of Economics (LSE) | Великобритания |
4. | Stanford University | САЩ |
5. | University of Texas at Austin | САЩ |
6. | University of Pennsylvania | САЩ |
7. | Goldsmiths, University of London | Великобритания |
8. | Nanyang Technological University | Сингапур |
9. | University of California, Berkeley | САЩ |
10. | New York University | САЩ |
Източник: QS World University Ranking By Subject 2020
Изискванията за прием в специалност Маркетинг в чужбина не се различават от стандартните за чуждестранните университети, а именно: преведена и легализирана диплома за завършено средно образование, сертификат за владеене на езика, мотивационно писмо, препоръки. Някои вузове в САЩ могат да изискат резултати от SAT и/или GMAT за МБА програми.
Къде да уча в България
В България университетите вече изобилстват от програми по Маркетинг. Той е част от всяко икономическо образование, а като самостоятелна дисциплина го търсете в икономическите вузове и бизнес колежите. За тази специалност можете да получите бакалавърска и магистърска степен, да се обучавате в редовна и задочна форма, възможно е и дистанционно обучение. Бакалавърските програми са от 2-4 години, а магистърските – 1-2 години. Приемът става чрез документи и оценки от дипломата, а в някои случаи и чрез специализирани приемни изпити. Почти всеки български вуз предлага програма по Маркетинг, а по-иновативните имат и специализирани програми по Дигитален маркетинг (например Софийският университет и Югозападният университет в Благоевград имат такава магистърска програма). Сред университетите, в които може да изучвате специалността и на ниво балакавър, са:
Университет за национално и световно стопанство (УНСС)
Икономически университет, Варна www.ue-varna.bg
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”, Пловдив www.uni-plovdiv.bg
Американски университет, Благоевград www.aubg.bg
Нов български университет www.nbu.bg
За по-практически насочените препоръчваме цялостната програма по дигитален маркетинг на Soft Uni. Продължителността й е около 1 година и обхваща следните модули: Marketing Basics, Fundamentals Program (Content Marketing, Facebook Marketing, SEO, Google Ads, Google Analytics, Email Marketing) и специализация в едно от трите професионални направления – експерт по социални мрежи, експерт по представянето и SEO&SEM експерт.
Настояще и бъдеще – дигитален маркетинг
Технологиите променят генерално начина, по който функционират всички отрасли в съвременната икономика, но маркетингът е сферата, която може би претърпява най-много и непрестанни промени.
Специалистите са единодушни, че бъдещето на маркетинга е дигиталният маркетинг. Той обхваща методите и техниките за промотиране на продукти и услуги онлайн. Също както традиционния маркетинг, основната му цел е да привлече публика и да генерира потенциални клиенти.
Дигиталният маркетинг има множество под-категории като социални мрежи, оптимизация на търсенето, производство на съдържание (визуално и текстово), имейл маркетинг и още много. Това, което трябва да знаете, е че тук промените се случват буквално на всяка секунда и техниките, които са били ефективни преди година или две, вече не са от полза. За финал ще изброим някои от последните тенденции в дигиталния маркетинг – и ако поне някоя от тях привлече вниманието ви – може би специалност Маркетинг наистина ще е подходяща за вас!
- Фейсбук вече не е кралят на социалните мрежи.
Според Forbes 41% от потребителите във Facebook са на възраст над 65 години. Това означава, че мрежата губи силните си позиции сред по-младото поколение, което предпочита визуални и интерактивни преживявяния, предлагани от други приложения като Instagram, Snapchat и новата звезда на хоризонта – Tik Tok (социална медия само с видео съдържание).
- Чатботовете са новия начин за обслужване на клиенти.
Чатбот е софтуер на базата на изкуствен интелект, който служи за виртуален съветник – комуникира с потребителите и им помага да изпълнят целта си или да намерят отговор на въпроса си. Чатботовете си взаимодействат с хората по натурален начин чрез използването на текстови съобщения и са съвременен начин за предоставяне на услуги в категорията „обслужване на клиенти“.
- Видео съдържанието вече не е опция, а необходимост.
В свят, обсебен от мобилни технологии, хората гледат и споделят видеа повече от всякога. Видео маркетингът е силно ангажиращ, особено ако е видео на живо (live video). Т.нар. live streaming е мощен инструмент, особено ако е комбиниран с инфлуенсър маркетинг (използване на известни личности за реклама на продукт/услуга). Тук е моментът да споменем и че инфлуенсърите са новите телевизионни реклами, които бомбардират със снимки и видеа своите лични профили в социалните медии, като по този начин изтъкват предимствата на рекламирания продукт пред мрежата си от хиляди последователи.
- Персонализацията е новото име на имейл маркетинга.
Имейлите продължават да са генерален канал на комуникация. Що се отнася до рекламни цели, генеричното съдържание вече не върши работа. Важният елемент, който прави имейл маркетинга ефективен през 2021, е персонализираното съдържание.
- Гласовото взаимодействие – почти толкова важно, колкото визуалното.
Благодарение на Siri, Google, Alexa комуникацията с устройства чрез глас става все по-популярна. Погледнато от маркетинг страна, тази тенденция касае алгоритмите за таргетиране на съдържание в търсачките, базирано на това какво потребителите изговарят, а не толкова на това какво изписват в телефоните си.
Материал на Милена Узунова