
Детските градини в новата обстановка продължават да стоят затворени. Не се знае кога ще отговрят и как.
Отделно от това, дори когато дойде момента на пускане, ще се изготви алгоритъм, по който да се решава кои градини могат да отворят и кои не.
Идеята е, ако бъдат отворени, да има най-много по 12 деца в група.
Изискванията също не са за подценяване – от това как и къде се приготвя храната, как се сервира, какви са възможностите за дезинфекция и как ще става общуването между децата и учителите.
От друга страна синдикат „Образование подкрепя започването на работа на детските градини и ясли от 1-ви юни. Позицията е следната и изпратена до медиите:
„Синдикатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ изследва нагласите на учители и родители за рестарт на детските градини и яслите във връзка с края на извънредното положение. Важен акцент в тази позиция на синдиката е ситуацията с детските учители в страната.
Преобладаващ процент от анкетираните родители – 55 на сто, към настоящия момент изразяват готовност да пуснат децата си в детска градина. 56 на сто от детските учители са готови в момента да започнат работа в редовна учебна среда.
Синдикатът „Образование“ се е информирал за настоящата работа на детските градини в страната. По информация на Министерството на образованието и науката 70 процента от детските градини в момента работят в дистанционен режим, като редица общини са предоставили възможност на детските учители да работят в реална среда, без деца, в методическа подготовка за рестарт на предучилищната система. 75 процента от анкетираните учители са изразили готовност и желание от утрешния ден да работят в методическа подготовка, без деца.
Пак според анкетата, 69 на сто от респондентите – учители, са визирали необходимост, в случай че не заработят дистанционно или в режим на методическа подготовка, да им бъде предоставен един месец допълнителен платен отпуск. 91 на сто от българските родители са отговорили, че ако до една седмица детските градини не заработят, би било справедливо и логично да им бъде предоставен допълнителен платен отпуск в размер на един месец за изпълнение на родителските им задължения.
Анализирайки тези резултати, Синдикатът „Образование“ отправя апел към директорите на детските градини и към кметовете на общини да запазят учителите в предучилищното образование. Нека кметовете да предоставят възможност и да помогнат в организацията на дистанционно обучение, да се разреши редовната методическа работа на учителите до започването на редовен учебен процес. Нека кметовете и директорите, водени от приоритети за икономии на финансови средства, да не допускат уволнения на детски учители, които са фундаментално важни за образователната система, призовават от учителския синдикат.
В съответствие с очакванията и готовността на учители и родители, Синдикатът „Образование“ подкрепя започването на работата на детските градини и яслите от 1 юни, се казва в позицията.
В нея се информира, че по отношение на завършването на учебната година във висшите училища, 61 на сто от участниците в анкетата смятат, че дистанционното завършване на учебната година е единственият възможен и добър вариант.
Синдикатът „Образование“ е проучил готовността на българските учители и директори да участват в процеса на организиране на матурите и на националните външни оценявания. По-голямата част – 57 процента от педагогическите специалисти, са изразили желание и готовност да участват в този важен процес. Но 43 на сто от анкетираните учители отговарят, че „нямат готовност и желание, изпитват страх, и смятат че са в рискова група“.