Знаете ли, че всяка година в света се разхищават 1,3 млрд. т хранителни продукти, а в същото време 795 млн. души гладуват. Само в ЕС всяка година на боклука се изхвърлят 88 млн. т, или над 20% от произведената и годна за консумация храна. Виновници са фермери, търговски вериги, ресторанти, но най-вече домакинствата, на които се пада над 50% от общия дял на изхвърлената храна.
В дигиталния свят на помощ идват приложенията, които ни помагат да рационализираме покупките си. Освен че те не са едно или две, сред предложенията вече има и българско – CozZo, на предприемача Иво Димитров. И за разлика от останалите то не просто представлява дигитален списък с продукти за покупка, но на практика е каталог на хладилника, защото ви алармира за изтичането на срока на годност на храните.
Здравейте, като начало може ли да ни разкажете за приложението.
Приложението се казва CozZo и е налично за iOS устройства. Ще е налично и за Android в най-скоро време. Създаването започна към края на 2016-та година. Първата версия излезе април 2017-та година. Предстои да излезе една значителна подобрена нова версия.
Приложението представлява комбинация от дигитален каталог на стоките, които използваме в домакинството – хранителни и нехранителни. Този дигитален каталог се комбинира с дигитален списък на пазаруване. И двете работят заедно така че да помогнат на потребителите, когато са в магазина, да знаят какво е планирано да се купи. Да могат на момента в магазина да преценят дали нещо друго трябва да се купи, тъй като имат точен списък с всичко, което съществува в хладилника и в шкафовете. Знаят количеството на продуктите и срока на годност, което е много важно. Това им помага, когато са в магазина, да купят само нещата, от които имат нужда за планираното готвене. По този начин това, което ние виждаме при нашите потребители, е че драстично се намалява количеството на храна, която се изхвърля. Ние противодействаме на 6-те основни фактора, поради които се изхвърля храна в домакинството.
Първият и най-големият е, че се изхвърля прекалено много храна. Вторият фактор е объркването дали една храна трябва да се използва в определен срок или не. Много хора се объркват гледайки датите. Тук говорим най-вече за потребителите на САЩ, където има 4 различни начини за маркиране на датата на продукта. Ние унифицираме това нещо в нашето приложение като сме изградили собствена база данни, изработена от професионални готвачи. Ние препоръчваме реалистичен срок на годност на продуктите и ги тракваме, използвайки този срок. Съответно когато се сготви едно ястие е важно за домакинството да следи колко от него е останало. Ако ястието не се готви, за да се изконсумира цялото и останат още порции от това ястие, ние позволяваме това ястие да се следи както всеки друг хранителен продукт, който човек си е купил, за да може на следващия и на по-следващия ден да има яснота, че има готова храна в домакинството.
Тоест аз всяко едно нещо, което правя с храната, трябва да го записвам в самото приложение, така ли?
Записват се само нещата, които наистина искаме да следиме. Очевидно в едно сготвено ястие влизат доста продукти като стойност.
Ние изхождаме с нов подход с планирането на готвенията. Традиционният new planning препоръчва на хората да планират седмицата напред като това го препоръчва на база, че ако си планирал какво ще се готви през цялата седмица, ти можеш да направиш 1 пазар през уикенда и да купиш каквото ти трябва за цялата седмица. Този подход обаче в едно модерно домакинство не работи. Поради това, че през седмицата се случват много непредвидени неща и промяна на вкусове и апетит, които объркват изцяло този план. Затова ние даваме възможност на домакинствата да правят динамично планиране. Това планиране може да се случи на деня, да се случи един ден предварително. За нас е важно след като се е случило готвенето да се следи какво остава от това ястие, което е сготвено, за да може да се изконсумира изцяло.
Каква е аудиторията на приложението?
Хората, които виждат голяма полза в приложението, са хора, които живеят в домакинство с 2-ма възрастни. Ако има деца, това е още по-добре тъй като при домакинството с деца пазаруването е още по-хаотично. Промяната на апетитите е още по-динамична и резултата е, че това домакинство, макар че се опитва по всякакъв начин да бюджетира и разпределя парите си рационално, бюджетът за хранителни стоки е много сериозно перо. Много пари отиват за храна и домакинството, виждайки че много от тази храна се изхвърля, има сериозна мотивация да предприеме стъпки това да не се случва.
Направили ли сте си сметката, ако използваме приложението, до колко пари можем да спестим?
Статистиката, която имаме е, че средно около 60% от храната, която се изхвърля, може да бъде избегната горе-долу 1 месец след като започнем да използваме приложението.
Приложението ме алармира, ако нещо тръгне да се разваля, така ли?
Получавате подсещания на телефона в деня, в който продуктът започва да се разваля, а също и предварителни подсещания 2 дни предварително преди да им изтече срока. Така можете да планирате за 2 дни готвене.
Това не означава, че на следващия ден препоръчваме продуктът да бъде изхвърлен. Напротив. Ние разграничаваме продуктите, които са бързо разваляеми и тези, които не представляват никакъв риск за здравето да бъдат консумирани. Това са продукти, които може да се консумират сурови, защото са леко увехнали или са загубили външния си вид, но могат да влязат в сготвено нещо, където те си имат нормални вкусови и калорични качества.
Ние го показваме това нещо с различни цветове и различни съобщения, че има продукти, които трябва да се изхвърлят и има продукти, които са минали най-добрия си вкус, но не са за изхвърляне. Пак идваме до неразбиране на датите на годност. Има дати, които са „Използвай до“ и има продукти, които са „Най-добър до“. Разликата е една дума, но хората не обръщат внимание на тази разлика.
Интервю на Борислав Борисов