Начало » Любопитно » Задава се първата глобална платформа за академично развитие, базирана на блокчейн

Задава се първата глобална платформа за академично развитие, базирана на блокчейн

  • bobi
  • 02 Ное. 2017
  •  Коментарите са изключени за Задава се първата глобална платформа за академично развитие, базирана на блокчейн

Международен научно-изследователски и развоен екип, в чиято основа стоят представители на академичните среди, предприемачи и блокчейн специалисти от България, работи върху създаването на първата в света базирана на блокчейн платформа за търсене, организиране и верификация на учебно съдържание и професионални умения. Платформата ще позволява автономна валидация и трансфер на информацията, свързана със съответните знания и умения на учащите, независимо от институционалните и национални граници.

Целта е чрез едно децентрализирано приложение, изградено върху дистрибутирана база от данни, да се свържат повече от 20 000 висши училища със стотици хиляди компании и десетки милиони учащи по целия свят, като по този начин се създадат нови възможности за всички заинтересовани страни, участващи в системата, съобщиха от инициативата за Investor.bg.

Проектът, наречен „Университет с отворен код“, се стреми да зададе технологичен стандарт за „дигитален образователен и квалификационен портфейл“, който да съхранява данни за прогреса на студенти и учащи през целия живот, независимо от издателя на съответните университетски или корпоративни сертификати, дипломи, дигитални баджове и други форми за разпознаване на академични постижения и професионални умения.

Сред ключовите съветници на глобалния иновационен проект попадат проф. Сергей Игнатов – министър на образованието и науката в периода 2009-2013 г. и Детелина Смилкова – председател на Българската асоциация за управление на хора и вице-президент на Висшето училище по застраховане и финанси.

Глобалният проект, стартирал през 2015 г. като изследователски инициатива на експерти от Brain Workshop Institute, не е първият, който поглежда към потенциала за приложение на блокчейн в сферата на образованието, професионалното развитие и намаляването на несъответствията между търсенето и предлагането на знания и умения, посредством т.нар. „умни договори“ (smart contracts). През 2016 г. инициативата „Media Lab Learning” на Масачузетския Технологичен Институт (MIT) представи дигитална еко-система за създаване, споделяне и верифициране на блокчейн-базирани образователни сертификати.

По-рано през годината Sony Global Education обяви разработването на своя корпоративна система за регистриране и взаимно разпознаване на постижения. Open University (Великобритания) също така експериментира върху методи за присъждане и валидация на квалификации чрез блокчейн.

“Ние стъпваме на „раменете на гиганти“ – на образователните възможности, които се генерират и на натрупания опит в сферата на дистрибутираните системи. Това в което сме пионери е създаването на дедикиран блокчейн, който да опосредства информацията и транзакциите между образователната система, учащите и бизнеса. Нашето решение ще бъде от полза както за тези, разполагащи с възможност за избор и предпочитащи мобилността пред уседналостта, така и за онези, които нямат избор пред себе си поради състоянието на пазара на труда или поради невъзможността да си позволят образование в класическа институционална среда. В онлайн пространството съществуват изключително много ресурси, но не съществува инструмент за организацията, верификацията и разпознаването на придобитите знания и умения. С оглед на настоящите нива на достъп до висше образование, този проблем засяга над 80% от населението на някои от най-големите икономики като Индия и Бразилия. А бързата загуба на релевантност на университетската диплома във време на постоянна технологична и икономическа трансформация прави проблемът от глобално значение”, коментира Христиан Даскалов, автор на книгата „Стейкхолдър мениджмънт в образованието, науката и иновациите“ и ръководител на проекта “Open Source University”.

Екипът черпи вдъхновение от света на криптовалутите както по линия на приложението на блокчейн за академични цели, така и по отношение на модела на финансиране на своя проект за глобално академично и професионално развитие.

„Университетът с отворен код“ ще стартира в началото на  ноември своята ICO кампания – първичното предлагане на “EDU Tokens”, чрез които ще бъдат извършвани транзакциите на стойност между учащи, доставчици на образователни и обучителни продукти и компании, търсещи служители или ползващи платформата за професионално развитие на своя персонал. Тъй като от технологично естество системата стъпва на популярния Еthereum blockchain, потребителите ще могат да заплащат за съответните услуги, посредством „изкопаните“ от тях “Еthers” или други крипто-валути като биткойн, обменяйки ги за “ЕDU tokens” на водещи криптоборси.

Въпреки комерсиалния потенциал на платформата, която се ползва от инвестиционните и консултантски услуги на базираното в Лондон дружество „Cobden Partners”, екипът на проекта ще продължи да залага на социално-иновационното начало на системата и ще стартира с интеграцията на над 60 милиона учащи по целия свят, записани в повече от 7000 безплатни академични онлайн курсове, които се предлагат от над 700 водещи висши училища, посредством платформи като “Coursera” и “EdX”.

В плановете на „Университет с отворен код“ за 2018 г. попада и създаването на първите български масови отворени онлайн курсове в партньорство с висшите училища у нас и академичната ни диаспора по света.

Източник: www.investor.bg

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top