Какво представлява специалността Маркетинг?
Важно е да разясним какво всъщност представлява специалността маркетинг. „Маркетинг” произлиза от английската дума за пазар и в най-общ превод означава процеса на продажба на каквото и да е – продукт, услуга, идея. Маркетингът е част от всяко икономическо образование. Той е свързващата част между търсенето и предлагането и е от огромна важност за търговския процес. Маркетингът е процесът на подбуждането на интерес в клиента. Той включва създаването на бизнес стратегии, които не се изчерпват само с продажбата, а обхващат създаването на стабилна връзка с клиентите.
Маркетингът е основен компонент на всеки бизнес, тъй като единствено той възприема дейността от гледна точка на крайния клиент. Това е сравнително нова университетска специалност, която трябва да дава знания по икономика и управление, за маркетинговия процес и маркетинговата дейност на отделните пазари и сфери на стопанския живот.
Защо да уча Маркетинг?
Маркетингът е чудесен избор за хора, които искат да развиват свой собствен бизнес или търсят кариера в компании от всякакъв характер. Изучаването на специалността се концентрира върху много различни дисциплини: като започнем с икономика и статистика и стигнем до реклама и пиар. Това дава въмозжност на студентите да развиват множество качества и умения, които ще са им от полза в бъдещото им развитие. Маркетингът е и една от индустриите, които привличат най-много международни студенти. Това означава, че дори и да изберете да следвате в България, ще имате възможност да се развивате в чужбина впоследствие. Кариерата на завършилите Маркетинг пък може да поеме разнообразни пътища: от рекламен агент, ръководител на отдел “Маркетинг”, ръководител на отдел “Продажби”, имиджмейкър, ръководител на отдел “Реклама” и “Връзки с обществеността” до търговски посредник, търговски представител по проучване на потребителското поведение, продуктовите иновации, цените, бранд мениджър, мениджър маркетинг и продажби и др.
Специалистът по маркетинг открива и обслужва клиенти; разработва и променя продукти, които трябва да задоволяват в максимална степен нуждите и желанията на клиентите; препоръчва най-подходящите цени; най-добрите места за продажба на фирмените продукти. Той работи върху реклами и търговски промоции, разработва маркетингови стратегии, за да се постигне най-голям успех, анализира пазарните тенденции и наблюдава как се променя средата, в която работи компанията и какви са последствията от тези промени.
Докато същестутва понятието икономика, пазарите ще имат нужда от маркетинг специалисти. Или казано по друг начин – дипломата по маркетинг винаги, без срок на годност, ще ви бъде пръв помощник в намирането на работа.
Какво се изучава?
Маркетингът обхваща разнообразни предмети. Част от изучаваните дисцпилини са:
Къде се изучава в България?
Тази специалност е съвсем нова за България. Тя се появява като учебна дисциплина в университетите в началото на 90-те години на миналия век, малко след промените Маркетингът е гъвкава специалност с много, различни специални дисциплини и предвид това, че не е с утвърден статут на наука, е възможно обучението да се провежда в скъсени срокове и по по-свободен начин, но сериозното обучение все пак трябва да е в установени образователни институции.
В България можете да изучавате маркетинг на десетки места. Ето една част от тях:
Университет за национално и световно стопанство (УНСС) www.unwe.acad.bg
Стопанска академия „Д. А. Ценов”, Свищов www.uni-svishtov.bg
Икономически университет, Варна www.ue-varna.bg
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”, Пловдив www.uni-plovdiv.bg
Американски университет, Благоевград www.aubg.bg
Колеж по мениджмънт, търговия и маркетинг www.mtmcollege.org
Нов български университет www.nbu.bg
Маркетингът е част от всяко икономическо образование, а като самостоятелна дисциплина го търсете в икономическите вузове и бизнес колежите. За тази специалност можете да получите бакалавърска и магистърска степен, да се обучавате в редовна и задочна форма, възможно е и дистанционно обучение. Бакалавърските програми са от 2-4 години, а магистърските – 1-2 години.
Къде да уча в чужбина
Едва ли за някого е изненада, че САЩ и Великобритания са с водещи позиции в бизнес образованието, неделима част от което е маркетинга. Традиционно най-добрите МВА програми, в частност и тези с маркетингов профил, се предлагат от университети именно от тези две държави. Добри маркетинг специалисти излизат и от френските, испанските и холандските университети. BA in Business Studies (Marketing) и МВА in Marketing са изключително популярни програми и се предлагат от водещите университети на всяка държава, както и в бизнес колежите. Продължителността на обучението варира от 2 до 4 години за бакалавърската степен и 1-2 години за магистърската. Подбрахме 10-те най-престижни и високо оценени в международни класации университета в областта на маркетинга във Великобритания. Освен престижни програми, страната предлага и възможност за студентски заеми, които покриват напълно таксата за обучение ( около 9 000 паунда за бакалаври и около 11 000 паунда за магистри на година).
Великобритания
Място в класацията |
Университет |
Резултат |
1. |
University of Bath |
100 |
2. |
Lancaster University |
96.6 |
3. |
University of Leeds |
96.0 |
4. |
Royal Holloway, University of London |
93.9 |
5. |
University of Reading |
93.8 |
6. |
University of Sussex |
93.6 |
7. |
Durham University |
92.7 |
8. |
Newcastle University |
92.1 |
9. |
University of Strathclyde |
92.0 |
10. |
University of Manchester |
91.7 |
Източник: thecompleteuniversityguide.co.uk
САЩ
Традиционно САЩ е една от държавите, които предлагат най-престижно и качествено образование по бизнес и, съответно, маркетинг специалностите. Сред университетите, които предлагам програми по маркетинг и се класират високо в международните класации, са : Columbia University, University of Pennsylvania, Stanford University, Fordham University. Трябва да имате предвид обаче, че в американските университети таксите са високи – започват от 20 000 долара на година. Някои от университетите в САЩ предлагат стипендии на база висок резултат от SAT. Препоръчваме да проверите на сайта на съответния университет за възможностите за финансиране, които той предлага.
Холандия
Университетите в Холандия са водещи институции в сферата на бизнес обучението. Държавата привлича със сравнително ниските такси за образование, високото качество на предлаганите програми и международно признатите дипломи. Когато избираме университет за бизнес специалност и по-конкретно за маркетинг, е добре да имаме предвид класацията на университетите в Холандия, които предлагат този тип обучение.
Място |
Университет |
Резултат |
1. |
Rotterdam School of Management, Erasmus University |
550 |
2. |
Maastricht University School of Business and Economics |
323 |
3. |
Maastricht School of Management |
301 |
4. |
University of Amsterdam – Amsterdam Business School |
258 |
5. |
University of Groningen |
197 |
6. |
Nyenrode Business Universiteit |
131 |
7. |
Tilburg University |
100 |
8. |
VU University Amsterdam |
87 |
9. |
Utrecht University – Utrecht School of Economics |
83 |
10. |
Radhoud University |
39 |
Източник: Eduniversal Business Schools Ranking
Изисквания за прием
Изискванията са разнообразни и индивидуални за всяка държава и университет. И понеже говорим за САЩ и Европа, за държавни и частни университети и колежи, естествено изискванията, които сме изброили, са в един най-общ план: