Гейм дизайн

Индустрията за компютърни игри е един бързо развиващ се сектор от развлекателния бизнес, а подрастващото поколение наложи тези игри като една от водещите форми на забавление. Вследствие на постоянния натиск на пазара и при непрекъснато усъвършенстване на технологиите търсенето на все по-сложни и по-висококачествени игри се увеличава. За да изпълни това изискване, индустрията се нуждае от талантливи художници, дизайнери и програмисти на игри.

Как се създава видео игра?

Разработчиците на компютърни игри правят игри за компютри, конзоли и смартфони. Те могат да се занимават както със създаването на нови игри, така и с поддръжката на стари. Направата на една игра може да отнеме от няколко месеца до години, според това дали разработчика работи в малък екип или в голямо студио за игри. Самият процес на разработка се състои от множество фази, от създаването на идея, история, герои до направата на най-малкия детайл в графично отношение и тестването на продукта. Повечето разработчици на игри имат строго определени задължения и работят в екип с други хора, като всеки екип си има своите задачи, например:

  • Дизайнери – те решават как ще изглежда играта – от персонажите до заобикалящия ги свят. Екипът дава собствени идеи и виждания, които след това художниците реализират.
  • Художници – те рисуват зададените от дизайнерите неща. Аниматори – занимават се със 3D моделирането на рисунките и пресъздаването им в играта.
  • Програмисти – пишат кода, който ще накара играта да заработи;
  • Тестери – както подсказва името, това е екип, който тества играта след като нейното сглобяване започне. Те докладват на програмистите, ако нещо не работи или не е както трябва, за да бъде оправено.
  • Проектови мениджъри – предимно един или няколко души, които следят за това как върви работата по проекта и дават напътствия на екипите.

Гейм дизайн

Отдавна е видно, че видео игрите не са само за деца. Хитове като The Elder Scrolls V: Skyrim, Minecraft и Call of Duty оставят отпечатък в интернет културата и генерират приходи, които във филмовата индустрия само Джеймс Камерън е надминавал (без да броим World of Warcraft, чийто прогнозирани приходи са около 10 милиарда).

Геймингът се превръща във важна част от живота на хората. Играят не само децата, но и възрастните. Защо игрите се конкурират успешно за вниманието на потребителите с филмовата индустрия? В игрите ние участваме активно, строим градове, изграждаме стратегии, съчувстваме на героите, участваме в екипи, а не сме пасивни консуматори. Игрите могат да бъдат различни видове – образователни, развиващи различни умения, екшън, битки, стратегии и много други видове. Гамата е богата и всеки избира според вкусовете си.

Друга важна характеристика на гейм индустрията е, че е една сравнително нова сфера на продукция, която се развива само от няколко десетилетия. Но нейното развитие е много бурно и динамично. Възможностите за изява в тази област ще нарастват лавинообразно.

Да не забравяме също така, че художниците с умения за гейм индустрията, могат успешно да работят и във филмовата индустрия и телевизията.

Търсени умения:
- Да си заклет геймър - ако това не ти е в кръвта, просто няма как да станеш добър гейм дизайнер
- базов програмистки опит и познание върху някое 3D приложение
- базов скриптов опит
- солидна академична подготовка по темата
- креативност
- базова математическа подготовка
- добри презентационни умения и компютърна грамотност

За кого е подходяща тази специалност?

Гейм дизайнерите се делят на две основни групи – Художници-аниматори и програмисти.  И в двата случая обаче е изключително важно умението за работа в екип. Координацията между отделните хора и екипи е необходимо за създаването на една игра и липсата на комуникация може да върне проекта със седмици назад. Другото важно качество за един гейм дизайнер е кретивността и богатото въображение. Тъй като се изгражда цял един свят, персонажи и история от нулата, гейм дизайнерът трябва да може да си представи как нещата изглеждат, как си взаимодействат и съответно как да бъдат програмирани. Неочакваните проблеми и досега не срещаните ситуации са ежедневие в този бизнес и затова са нужни хора, които могат да решават проблемите и да измислят нови начини за реализиране на целите си. Освен всичко това е необходима и голяма доза страст. Почти всички гейм дизайнери са били преди това геймъри и създаването на нова игра, която да завладее играчите в продължение на много безсънни нощи е невъзможно, без да знаете какво ще се хареса и без да вложите желание и душа в играта.

Какви предмети се изучават в специалността

В повечето университети се изучават паралелно предмети като Обектно ориентирано програмиране, Скриптинг, Бази данни, както и Графичен дизайн, Дизайн и анимация на 3Д обекти и спрайтове (двуизмерни обекти тип Супер Марио). Това позволява студентите да придобият обща представа за процеса на създаване на една игра и на по-късен етап да изберат в какво да се специализират. Освен това повечето програми предлагат допълнителни странични модули от сорта на Музикално оформление и създаване на сториборд и сценарий. Разбира се, преди всичко студентите получават стабилна основа, изучавайки Математика и информационни технологии. В края на програмата бъдещите гейм дизайнери могат да изберат в каква област да се съсредоточат, като например Разработка на Уеб приложения или Мобилни апликации.

През последните няколко години гейм индустрията се превърна в предпочитано място за професионална реализация. Да бъдеш гейм програмист означава да си най-добрият сред най-добрите и да боравиш с най-сложните програмни езици. Ако избереш ролята на художник пък, си отговорен да превърнеш концептуалните си картини в произведения на модерно 3D изкуство и анимация. Каквото и да е позицията ти обаче, знаеш, че работиш в една от най-иновативните сфери на ентъртеймънт индустрията. И макар много успешни гейм дизайнери, включително български, да твърдят, че дипломата не е от особено значение в този бизнес, някои студенти избират да минат по академичния път, докато достигнат мечтаната позиция на гейм дизайнери.

Гейм Дизайн в България

В България, за жалост, Гейм дизаийнът не е широко разпространена специалност. Програма по гейм дизайн можете да намерите в Нов Български Университет като модул от Информационни Технологии и във ВСУ, но само магистратура. Специализирано обучение за художници в тази сфера липсва.

Липсата на истинска програма по гейм дизайн в някой университет е учудваща, още повече, като се има предвид голямото търсене на гейм дизайнери на българския пазар на труда, а и по света. Едни от най-големите компании в гейм индустрията Ubisoft и Gameloft вече повече от десет години имат клонове в България и хората работещи там са част от световно известни заглавия като Assassin’s Creed, Prince of Persia и GhostRecon. Днес в Ubisoft Sofia работят повече от 150 човека. Голям работодател е и Imperia Online, където със създаване на онлайн и мобилни игри се занимават над 200 човека.

Гейм Дизайн в чужбина

Холандия, Дания и Великобритания са топ 3 с преподаване на английски език, който е предпочитан сред кандидат-студентите, с които работим в Edlanta. Има възможности и с немски език за Германия и Австрия, но те все още не са особено популярна дестинация за специалности, свързани с гейминг. В Германия българските кандидат-студенти се насочват към инженерните науки и сферата на правото за бакалавърска степен. Гейм дизайна бива оставен като възможност за магистратура, като най-популярните дестинации за магистърска степен отново са Великобритания и Холандия.

За Холандия Avans University е може би най-добрият избор. Във Великобритания Teesside University са едни от най-добрите и Bournemouth University. Много от завършилите Bournemouth са участвали в проекти като холивудските блокбъстъри "Аватар" на Джеймс Камерън и "Гравитация" на Алфонсо Куарон. В случая не говорим за игри, а само за специални ефекти. CGI-я се е развил благодарение на видеоигрите и сега вече е навсякъде.

Стажове в университет

Задължително условие - не във всички университети. Пример за програми със задължително условие един семестър стажуване са тези в датските и холандските университети. Дори да не е задължително обаче, е силно препоръчително. Това е професия, слагаща практическия опит пред академичната подготовка. Естествено, няма университет, който да гарантира на 100% възможност за стаж. Университетите само осигуряват връзката между студента и съответната компания. Помагат при подготовката на CV-то, мотивационното писмо, подготвят студентите за самото интервю и как най-добре да представят себе си. Но определено човек трябва да има умения и способности, за да хване добра стажантска позиция.

Предизвикателства на гейм дизайна

Предизвикателствата идват в момента заради free to play модела. Две са нещата: първо, че аудиторията се променя драматично. В момента хора, които никога не са се считали за геймъри, обаче имат потребността да играят, са на пазара като наша аудитория. И тези хора не може да ги третираш като стандартен геймър, който е играл 10 години и знае всичко. Хората искат да хванат телефона и докато го държат в едната си ръка, с палеца да правят нещо и то да бъде интересно. Друго предизвикателство е "тъч" контролът, който е нов начин да се управляват нещата и изисква нов начин на мислене в дизайна. Към него трябва да добавим и т.нар. мултитъч, и жироскопа, който позволява управление чрез движението на мобилното устройство.

Всичко това изисква нов тип мислене, което е предизвикателство само по себе си.

При браузър базираните игри предизвикателство е аудиторията, която е все по-широка и съставена от хора, които искат различно изживяване. Това са игри, които човек ги пуска сутринта и ги оставя във фонов режим цял ден. Но самите сесии не са дълги. Почти няма игра в момента, която да има по-дълги сесии от 1-2 минути. Фактът, че преживяването е накъсано на по-кратки сесии, е ново предизвикателство. Трябва да мислиш по различен начин. Друго страхотно предизвикателство е т.нар. социален елемент. Ако ти в момента по един или друг начин не си стимулирал социалния експириънс, шансовете ти да пробиеш в са много малки.

Top