Днес бъдещите студенти определено са облагодетелствани в сравнение с тези, които са кандидатствали, например, преди 10 години. Повече информация, по-лесен достъп до нея, повече места в университетите, повече курсове за подготовка… и повече възможности за висока оценка. Имам предвид повечето кандидат-студентски сесии, на които могат да се явят желаещите- във всеки университет те са поне по две на година, а на някои места стигат и до една месечно. Ако трябва да обобщим- принципът е проба-грешка, до постигане на желания резултат.
Какви са ползите от толкова много възможности?
1. Кандидат-студентите имат възможността да свикнат с изпитния формат…
В съзнанието на учениците изпитите са едва ли не инструменти на испанската инквизиция, създадени с единствената цел те да бъдат измъчвани по всевъзможен начин. Факт е, че за някои изпитни формати това е доста близо до истината. Но организирането на 2 или повече сесии дава възможност на децата да опознаят изпитния формат, критериите и изискванията за успех и да се чувстват по-уверени, когато дойде време за „истинския“ изпит.
2. … и да сравнят различните формати помежду им, за да открият този, в който се чувстват най-комфортно.
За едни по-стресиращо е да пишат тема от минимум 20 страници, за други- да говорят пред хора, а за трети тестът е изпит-мечта – на теория. Истината обаче е, че докато не опитате един или друг формат, не можете да бъдете сигурни, че не сте се настроили положително или отрицателно на базата на чужд опит. Възможността да се явявате на изпитите още преди последната година в гимназията, макар и да не се зачитат оценките ви, е полезна именно за да откриете точния изпитен формат, в който най-добре ще покажете знанията си.
3. Фактът, че имат право на повече от една оценка, намалява стреса и позволява на децата да покажат реалните си знания.
Често провалите на изпити са свързани най-вече със стреса. Когато са с идеята, че имате само една- единствена възможност и от нея, едва ли не, зависи цялото им бъдеще, а заедно с това и одобрението на важни за тях хора, децата са ужасени. И с право. Затова да имат две или повече възможности, от които да изберат най-високите оценки, всъщност сваля голяма част от стреса, а от тук и резултатите стават по-високи, и кандидат-студентите успяват да намерят място в желаната специалност. Почти като магия.
4. Ранното явяване на изпити позволява да сте наясно къде са силните и слабите страни на детето
Често изпитният материал за университетите не съвпада с това, което се учи в училище, а да не забравяме, че всяко висше училище си има свои критерии и конспект. Което прави ситуацията малко неясна и не дава еднозначен отговор на въпроса кое да се учи първо и кое да остане на заден план. Явяването на предварителни изпити обаче показва къде знанията на ученика са достатъчни и къде има нужда да се наблегне на определени теми или да се обясни нещо по-задълбочено.
5. Предварителните изпити са възможност да получите допълнителна информация за университетите.
Отивайки в университета за изпит, кандидат-студентите получават сведения не само за това как се провежда изпитът и какво се включва в него като материал- с малко повече наблюдателност те могат да получат и много повече информация. Каква е материалната база на учебното заведение, какво е отношението на квестори и преподаватели по време на изпита, положително или отрицателно са настроени потенциалните им бъдещи колеги? Това са въпроси, които, на пръв поглед, нямат пряко отношение към качеството на образование, но, всъщност, именно те са важни за емоционалния комфорт на бъдещия студент. И, ако приятната среда и приветливото отношение не са налице, е добре да се замислите дали мястото на детето е точно в този университет.