fbpx
Начало » Любопитно » 3 проекта, които ще променят облика на Земята

3 проекта, които ще променят облика на Земята

  • netpro
  • 31 мар. 2017
  •  Коментарите са изключени за 3 проекта, които ще променят облика на Земята
b3goggv5rb4zsefwyj6w

Новият Панамски канал

През 2006 година, тогавашният панамски президент обявява, че има план за превръщането на Панама в развита държава. Той се състои от само една точка – построяването на втори канал, успоредно със съществуващия досега. Световните новинарски агенции подемат новината, но мнозина се отнасят по-скоро с насмешка. Въпреки това Панама проведе напълно сериозен референдум по въпроса и строителството беше подкрепено от цели 76 на сто от населението.

Така през 2007 година започна изграждането на втория канал. Всъщност, за да бъдем напълно точни, проектът донякъде включва изграждане на нов канал и донякъде – разширение на стария.  Изначално се предвижда каналът да бъде готов до август 2014 година, когато се пада 100 годишният юбилей от построяването на стария. Но 2014 мина и – вероятно сте забелязали – канал няма.

Истината е, че проектът се сблъска с много забавяния и критики. Строителството включваше изсичане на гори, събаряне на хълмове и дори преместването на коритата на цели реки, което вбеси местни и световни зелени организации. Имаше сериозни опасения и за промените в качеството на питейната вода в региона, вследствие на строителните работи. Да не говорим и за много непредвидени технически проблеми.

Въпреки всичко строителството продължи, а еколозите бяха успокоени след като Панама посади в пъти повече горски площи, отколкото бяха изсечени за новото строителство. През 2015 вече беше ясно, че каналът ще го бъде и много пристанища в САЩ, Европа и Източна Азия започнаха да правят нови терминали за още по-големи кораби.

Към момента е планирано новият канал да бъде отворен през лятото на 2016 година. Тоест – това е най-близкият във времето мегапроект, който ще промени лицето на Земята. Стана ли междувременно Панама развита държава? В известен смисъл. Самият град Панама си беше доста богат и преди това. Селските райони далеч от канала си бяха бедни и си остават такива и след края на строителството.  

Но положителна промяна определено има. Икономиката нараства, приходите от транзита на кораби ще се увеличат, а построяването на втория канал дава повод за национална гордост на местните.

Канал „Истанбул“

Оставаме на вълна „канали“, но този път отиваме в по-близка точка на света.  Дори по-близка отколкото може би очаквате, защото следващият проект, който ще разгледаме е канал „Истанбул“.

Всяка година през Босфора преминават над 56 000 плавателни съда, сред които поне 10 000 танкера, превозващи 145 милиона тона нефт. Развиващите се икономики на Турция и Русия изискват все повече и повече трафик през проливите, но с това се увеличават и рисковете за навигацията и околната среда.

Комшиите обаче са измислили едно на пръв поглед налудничаво решение. Турция планира да построи канал западно от Истанбул (който практически ще превърне градът в остров), където да пренасочи голяма част от трафика. Идеята всъщност не е толкова нова. Поне седем турски султани са планирали започването на такъв проект. Сюлейман Великолепни дори наема тогавашния най-добър архитект в Османската империя Мимар Синан, който изготвя детайлен проект за канала. Но строителството така и не започва…

През 2009 обаче турското правителство решава да поднови проекта. Президентът Ердоган сам го определя като „своя луд проект“, но е сред най-големите му поддръжници. В продължение на следващите 2 години текат подготвителни проучвания, а самият канал се предвижда да бъде готов до края на 2023 година – 100 годишният юбилей на светска Турция. Бюджетът на проекта е астрономически – 10 милиарда долара.

Критиците на строителството казват, че Турция всъщност се опитва да заобиколи спогодбата от Монтрьо, която ограничава придвижването на военни кораби от Черно в Мраморно море.  И това вероятно е истина, но е още една причина турците да имат силна мотивация за завършването на канала.

Според други, каналът и останалите мегапроекти, които Турция в момента реализира са опит общественото внимание да бъде отклонено от все по-авторитарното управление на Реджеб Ердоган. Това твърдение също не е без основания. Безспорно е обаче, че югоизточните ни съседи имат и икономическа изгода от подобен проект. Строителството и преместването на някои пътни артерии вече е в ход, в подготовка за прокопаването на канала. Дали ще се успеят да се вместят в графика до 2023? На този етап е малко вероятно. Но изглежда, че канал рано или късно ще има.

Каспийските острови

След Турция се придвижваме в източна посока към непристъпния Кавказ и най-голямото езеро в света – Каспийско море.  И по-точно – към бившата съветска република Азърбайджан. Повечето страни от бившия СССР са доста бедни, но азерите определено имат късмет, защото се оказва, че под краката им има огромни залежи от нефт и природен газ.

Благодарение на това Азърбайджан се превръща в една от най-богатите страни в региона. Като израз на това икономическо развитие, страната предвижда започването на грандиозен символ – архипелаг от изкуствени острови в каспийско море. „Хъзър адалари“, което буквално означава „каспийските острови“ ще е комплекс от 41 острова, покриващи 3000 хектара площ, които ще се издигнат от дъното на морето.

Върху тези острови ще се построи град за 1 милион души, с 150 училища, 50 болници, множество паркове, молове, културни центрове и университетски кампуси. Ще има дори и писта за състезания от формула. В центъра на града ще се издига кулата Азърбайджан, която ще бъде сред най-високите в света.

Тъй като районът е земетръсен, всички сгради върху изкуствените острови ще бъдат пригодени за трусове с магнитуд до 9 по Рихтер.  Азерското правителство твърди, че вече има значителен инвеститорски интерес от американски, турски, арабски и китайски компании, които ще превърнат района в „нова Венеция“.  По график, островите трябва да са готови до 2025 година.

Но има и някои поводи за песимизъм. Преди време Дубай също започна подобни грандомански проекти за създаване на изкуствени острови. Но след кризата през 2008 нещата замряха, а откакто петролът поевтиня никой вече не говори сериозно за довършването им. Проектът на Азърбайджан определено напомня на това, но пък знае ли човек… До 2025 има време и ако се построят Каспийските острови със сигурност ще променят облика на Земята.

материал на Йордан Карапенчев

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top