През последните години Връзки с обществеността (или казано на майчин английски език – PR) се превърна в една от най-желаните специалности за кандидат-студентите в България. Модерна, креативна и прилично заплатена – това са част от характеристиките на професията, които определено обясняват интереса към нея. Не всеки обаче може да се справи с работата в PR/ рекламна агенция или маркетинг отдел. Можем да изброим три неща, които трябва да можеш, за да се захванеш с професията:
- Да пишеш и да говориш. Правилно.
Всеки допуска грешки, човешко е. Но в тази професия те си личат и затова трябва да бъдат сведени до минимум. Желаещите да работят в сферата на комуникациите трябва да имат добра култура на писане и говорене. Няма значение дали става дума за подготвяне на прессъобщение, брошура или просто публикация за социалните медии. Важното е всичко да прегледано внимателно, дори параноично, за да се избегнат конфузни ситуации.
А що се отнася до хората, които казват, че не им се отдава писането или говоренето пред хора като цяло… препоръчвам да помислят, дали наистина това е мечтаната им професия. Съжалявам, ако съм твърде краен, но просто комуникацията е твърде съществена част от работата.
2. Да имаш поне основна компютърна грамотност
Никой не очаква PR специалистът да бъде истински IT гуру, но е абсолютно задължително да може да прави основни нещата пред компютъра. Ако искате да работите в тази сфера, трябва да боравите спокойно не само с Word и Excel, но и да се научите да направите поне сносна презентация в PowerPoint. В университета вероятно ще имате кратки часове за това, но без самоинициатива нещата няма да станат.
За да се развивате успешно трябва да научите и какво означават понятия като AdWords, AdSense, CMS на уебсайт, Google Analytics и прочее. Светът става все по-дигитален и няма как да избягаме от тези процеси. Онлайн пространството ще играе все по-важна роля в PR-a.
3. Да владееш чужди езици
Хората отдавна са установили, че не всички разбират родния им език, без значение колко гръмогласно повтарят думите си. (Е, поне повечето хора…). За тези, които професионално ще се занимават с комуникация, това означава, че владеенето на чужди езици е задължително. Човек, който не знае латиницата е практически неграмотен в днешния свързан свят.
Владеенето на английски се подразбира и затова дори няма да го коментираме. Втори чужд език е много сериозно конкурентно предимство на пазара на труда. Немски, испански или италиански са добри решения за PR специалистите, защото икономиката ни е свързана с европейските страни и много от потенциалните клиенти са базирани именно там.