Десислава Пенчева е собственик и управител на Маркет Тренд, агенция за пълно рекламно обслужване и издател на медийната група: „Образование и специализация в чужбина“. Десислава Пенчева завършва средното си образование в Хуманитарна гимназия “Константин Преславски” в град Варна, бакалавърска степен по Бизнес администрация и втора специалност по Журналистика и масови комуникации в Американския университет в България и Executive MBA програмата на University of Sheffield, International Faculty City College. Кариерният си път започва в международната рекламна агенция BBDO и филиалът и в България Graffitti/BBDO, продължава в Градът Медиа Груп и Lionbridge Technologies, във Washington, DC. Oт 2003 г. управлява Маркет Тренд, а от 2008 г. издава списание Образование и специализация в чужбина, което прераства в медийна група от онлайн и печатни издания в сферата на образованието.
-
Здравейте, г-жо Пенчева. 100 броя на списание „Образование и специализация в чужбина“. Какво значи за вас този юбилей?
2021 г. се очертава като годината на юбилеите за нас. В края на м. януари, Маркет Тренд, компанията, която издава списание Образование и специализация в чужбина, навършва пълнолетие – 18 години от създаването си през 2003 г.
Стотният брой на списанието очертава една 13 годишна история, показва много свършена работа, при това с любов и лично отношение. Образованието е кауза и ние приемаме това, което правим много отговорно.
През тези години изданието претърпя развитие, премина и в дигитален формат, освен на хартия и се разви в медийна група, която включва онлайн портала за образование www.studyabroad.bg , годишните справочници за бакалавърски, магистърски, МБА програми и справочник за пансионни училища и езиково обучение.
Разбира се 100-ния брой е символичен знак за стабилност и устойчивост, но в същото време е поредният брой за нас, а ние се стремим всеки следващ да е по-полезен и по-интересен за аудиторията ни.
-
Каква е историята на списанието? Кога стартира всичко и в какви условия?
Първият брой издадохме през м. септември 2008 г. Но ние не сме първите издатели на списанието, то беше закупено от предишни издатели, които го списваха няколко години преди нас. С покупката ние трансформирахме и модернизирахме списанието. Целта ни освен да сме полезни на кандидатите за средни училища и университети в България и чужбина е да поднасяме новините и статиите по атрактивен начин, лесен и приятен за възприемане. Обемът от информация, с която се сблъскват хората напоследък е огромен, ние правим селекция, резюмиране и анализиране в полза на ученици, родители, учители и консултанти.
-
Ако трябва да си направите равносметка, кои години са били най-трудни за вас и защо?
За мен няма такова понятие като трудни или лесни години. Клише е, но е вярно, че всяко начало е трудно. Но след като го преминеш и се установиш, отново е трудно да се задържиш, там, където си стигнал. После идва някоя и друга криза, която с труд, усилия, екипна работа и подкрепа от партньори, също се преодолява.
През тези 13 г. минахме през много етапи, основните бяха дигиталната трансформация, добавянето на онлайн абонаменти и нюзлетъри, онлайн платформата studyabroad.bg, профилите в социалните мрежи. Промяната на фокуса към държави, от които българските ученици се интересуват за обучение в чужбина, първо с приема на България в ЕС и подобрените условия във Великобритания (по-ниски такси и отпускане на студентски заеми), а сега с Брекзит – обратната тенденция и повишения интерес към държави като Нидерландия, Германия, Австрия, Ирландия и други.
Образователният пазар, както всички останали в последните десетилетия е доста динамичен и всеки играч, участващ в него, трябва да следи изкъсо тенденциите и да отговаря адекватно на промените.
-
Като издател на списание свързано с темата за образование, каква е вашата аудитория? Кои хора се интересуват най-пламенно от темата?
Аудиторията на медийната ни група е доста широка. Българинът традиционно държи много на качественото образование. Масово родителите са доста амбициозни и планират отрано бъдещето на своите деца. Като се започне от най-ранна възраст с избор на начално и основно училище, избор на школа за езикова подготовка и допълнителни курсове по изкуства или компютърна грамотност и се стигне до летните езикови ваканции в чужбина, пансионните училища и университетите. Родителите търсят информация и я намират при нас. Много от тях са наши дългогодишни абонати и колекционират изданията ни като справочна и енциклопедична литература.
Независимо от морето от информация в интернет, ние сме полезни и търсени, защото предлагаме добавена стойност, а именно – споделени разкази на ученици, студенти, родители. Историите от първо лице винаги са по-достоверни и интригуващи.
Освен родители, разбира се голяма част от аудиторията ни са ученици (обикновено гимназисти) и кандидат студенти за степен бакалавър, или студенти, интересуващи се от следващи етапи на образованието като магистърски, МБА, докторски програми и различни професионални квалификации.
Четат ни и доста учители, директори на гимназии, преподаватели в университети, представители на общинската и държавна администрация, неправителствени организации, обвързани професионално с младежта и хора, занимаващи се с образование във всичките му аспекти.
-
Разнообразните рубрики и теми винаги са били силното оръжие на списанието. Коя тема свързана с образованието претърпя най-силна метаморфоза за всичките тези години?
Имаме стандартни и любими за читателите ни рубрики, като студентски живот, стипендии и конкурси, любопитно. Динамични са специалностите на фокус, които се променят според изискванията на трудовия пазар, добавили сме нови рубрики като Специалност на бъдещето, Полезни съвети, Лайфстайл. Държавите, за които пишем, също се променят, напоследък отделяме голямо внимание на Германия и Нидерландия, докато досега основният акцент беше Великобритания. В последните години има интерес и ние отговаряме с материали по темата за обучение в по-екзотични дестинации като Азия, Австралия и други.
-
Гледайки пазарната ситуация списанията все повече изчезват и се разчита на дигитален носител. Какво ви мотивира все още списанието да е на хартия?
Да, ние сме идентифицирали тази тенденция много отдавна, затова и изданието е както хартиено, така и дигитално. Колкото и странно да звучи за някои, все още има хора, които предпочитат хартиеното издание, но при всички случаи тиражите на хартия са по-малки. Разликата при нашето списание е, че то е специализирано и има ролята на справочна и каталожна информация. Хората го колекционират и си го предават един на друг. Мотивацията ни да продължим да издаваме и хартиен носител идва от интереса и търсенето на наши читатели, които звънят в издателството и поръчват определени броеве от преди няколко години, които разглеждат тема, интересуваща ги в момента. Информацията в нашето издание не е толкова преходна и новинарска, колкото в други издания, тя е актуална и има давност поне няколко години, така че можем да си позволим да печатаме, тъй като не сме толкова чувствителни времево.
-
Какви са плановете на „Образование и специализация в чужбина“ за 2021-ва година?
Както и досега ще отговаряме с избора на теми на актуалните тенденции и търсенето на нашата аудитория. В контекста на световната пандемия и акцента към онлайн обучението, засягаме все по-често тази тема и показваме успешни формати на дигитално образование – образователни платформи и иновативни подходи.
-
Вашето пожелание към читателите.
Доброто образование е предпоставка за успешна реализация, устойчива кариера и повишаване качеството на живот. Разходите за образование, всъщност не са разходи, те са инвестиция. Тази инвестиция трябва да бъде направена разумно и премерено. Епитетите „добър“, „качествен“, „елитен“ университет са доста относителни. Изборът къде и какво да учите е труден, но и един от най-важните в живота ви. Направете го навреме, не в последния момент, притиснати от факти и обстоятелства; направете го информирано, след като сами сте се запознали с опциите; направете го разумно, според целите и възможностите си. А ние сме тук и продължаваме да ви помагаме! Успех!