Начало » Езиково обучение » Ранното чуждоезиково обучение

Ранното чуждоезиково обучение

В предишния брой ви запознахме накратко с  минимума от критерии, които трябва да имате предвид, за да направите разумен избор на услуга за обучение по чужд език. В същия материал засегнахме и темата за това в какви възрастови групи се обучават децата. Сега ще се  спрем по-подробно на спецификата на обучението в ранна възраст и какво родителите могат да очакват като резултат.

Чужд език за бебета?! Факт!

Колкото и странно да ви се струва, от години на пазара, дори и в България, съществуват фирми, които предлагат подобна услуга. Горната възрастова граница за бебетата е до две години, а в заниманията вземат участие и родителите или гледачите на децата. Обучението се основава на песни, стихчета и игри – това, между другото, е подход, който се използва при всички деца  до шест-седемгодишна възраст. В някои курсове се включват и упражнения за ранно четене чрез фонетично запаметяване на цели думи. Очаква се след края на подобен курс бебетата да са научили около или над 500 думи.

Обосновката на всичко това е наложилото се разбиране, че интелектуалните способности се развиват от свръхранна мозъчна стимулация, което води до създаването на невронни пътища, а най-добрият начин за развитието на тези пътища е с изучаване на чужд език във възможно най-ранна възраст. По този начин се увеличава детската способност за интелектуално развитие. Също така изследвания сред двуезични и „обикновени”, едноезични, деца показват, че първите често демонстрират по-добри резултати от своите връстници.

Ако вече сте се притеснили, че сте допуснали огромна грешка, като сте подценили и пропуснали този съществен етап от цялостното развитие на вашето дете, не се притеснявайте. Повечето Нобелови лауреати не са двуезични, а не малко от милионерите и милиардерите по света са без висше образование.

Чужд език от 3 до 7 – в детската градина, но не само

Най-познатата за родителите форма на обучение по английски в по-ранна възраст е допълнителната дейност „английски език” в детските градини. Това е и периодът, в който чрез открити уроци или непосредственото възпроизвеждане от детето на заучените думи и фрази може най-добре да се види резултатът от учебния процес.

След като детето тръгне на училище измерителят на знанията му по съответния език стават оценките или държаните изпити, но родителите или много трудно, или изобщо не успяват да се насладят на плода от дългогодишните усилия и средства, които са вложили в образованието на детето си.

 

Както казах по-горе, обучението се основава на песни, стихчета и игри, но и на много истории със забавни герои, които чрез различни приключения увличат децата в изучаването на чуждия език. През този период, освен отделни думи, се усвояват и цели фрази и изрази, които са поставени в ситуации, разпознаваеми за детето, за да може по-късно, попаднало в подобна ситуация, то да възпроизведе наученото.

Подобно обучение се предлага и на място в езикови центрове, като отново се осъществява в групи. Там децата се запознават с писмения английски по-рано, преди да са станали в първи клас.

Не много популярна, но все пак съществуваща форма на обучение са индивидуалните занимания. Както при всеки индивидуален подход, резултатите са много по-забележими. В този случай, обаче, от огромно значение е с какъв преподавател ще работите, защото на тази възраст децата предпочитат компанията на свои връстници и ако заниманията са твърде скучни или академични, малкият ученик може лесно да загуби интерес към езика.

И обратното – добрият преподавател може да развие в него невероятен интерес, който да е основата за по-сериозните занимания през годините. Един от плюсовете тук е, че детето постепенно свиква да работи самостоятелно – навик, който ще е полезен при всеки предмет по-нататък.

Ползите от ранното чуждоезиково обучение

Ето и обобщени предимствата на това да впрегнете усилия и средства в ранното обучение по чужд език:

  • Детето свиква с чуждия език и с произношението му
  • Усвояват се характерни за чуждия език конструкции, успоредно с конструкциите на родния език
  • Езикът се усвоява непосредствено, чрез игра, така, както се учи родният език, а не чрез наизустяване, както се налага да се прави в училище
  • Създава се база, която по-късно служи  за по-лесното разбиране на граматиката
  • Често изучаването в ранна възраст на чуждия език е съпроводено с редица упражнения и дейности, свързани с развиването на странични умения – ролеви игри, двигателни умения, креативност и развитие на въображението.

Обучението по английски език в тези най-ранни възрастови групи е най-масово, но другите езици също са извоювали своя територия и все повече родители избират например немски за първия чужд език, с който детето им да се запознае. Те изхождат от позицията, че научаването на английски е неизбежно, затова предпочитат да създадат в детето си комфорт по отношение на по-трудния и не толкова популярен в заобикалящата ни среда език. Огромното богатство от учебни системи и помагала на издателствата на топ университети и учебни институции, специално разработени за най-малките, е друга предпоставка, наред с всички останали, за популярността на английския език.

 

Какъв език ще изберете за вашето дете, докато все още можете да избирате вместо него, защото рано или късно неговите предпочитания ще започнат да надделяват, няма значение. Важното е да не се притеснявате, че започвате твърде рано – ако заниманията за бебета ви се струват крайни, изчакайте детето  да проговори на родния си език и се впускайте в приключението изучаване на чужд език, защото едно е сигурно – нуждата от владеене на поне един такъв скоро няма да изчезне.

 

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top