Казват, че краят на годината е най-доброто време за равносметка. Затова няма по-добър момент да поговорим за случвалото се в родното Министерство на образованието и науката през отминалия политически сезон. Първоначалният план беше да поговорим за тримата министри през отминалата година. Все пак се очакваше и трети, служебен такъв, след оставката на правителството.
В крайна сметка обаче се оказа, че Меглена Кунева ще остане на поста, който пое от Тодор Танев. Макар и да изкара само половин мандат, и двамата министри от отиващото си правителство дойдоха със сериозни заявки за промени в системата и е редно да направим бърз преглед.
Тодор Танев
Кой е той
Проф. Тодор Александров Танев е специалист по политология и социология от Софийския университет “Св. Климент Охридски” и политик от Гражданския съвет нa Реформаторския блок. Беше министър във второто правителство на Борисов за около година и половина – от 7 ноември 2014 до 3 февруари 2016 г.
Какво искаше да направи
Проф. Танев имаше някои добри идеи. За пръв път някой заговори за нуждата от засилване на професионалното средно образование и за въвеждане на истинско полувисше образование, което да подготвя кадри за бързо включване на пазара на труда. Имаше и меко казано “странни” идеи за създаването на Университет на третата възраст, както и забавни изказвания за Фредерик Жолио-Кюри, Ломоносов и редица други учени, които “не са направили нищо особено”.
Какво успя и какво не успя да направи
Успя да вкара темата за дуалното обучение в дневния ред на МОН. Това само по себе си не е малко. Написа и сложна дългосрочна стратегия за реформи в образователната система. Дали ще се спазва… вече това е друг въпрос.
Танев обаче не успя да контролира собствения си образ в публичното пространство. Хаотичните му изказвания и бурните му емоции засенчваха реалните му планове. Лошото обясняване на идеите му предизвикваше повече насмешки, вместо да генерира подкрепа за тях.
Меглена Кунева
Коя е тя
Меглена Кунева влиза в общественото полезрение през 2002, когато става министър по европейските въпроси в правителството на Симеон Сакскобурггостки. След това запазва поста си при Станишев, а през 2007 става и първият български еврокомисар.
Какво искаше да направи
Злите езици казват, че е искала да си уплътни министерското портфолио, тъй като беше заместник-министър без министерство. Но трябва да се отбележи, че Реформаторският блок наистина имаше идеи за реформи в МОН, които се опита да реализира. Постави си за цел да поднови учебните програми и учебниците, въпреки разгорещените спорове, които това предизвиква в обществото.
Какво успя и какво не успя да направи
Беше въведен и самостоятелен учебен предмет „Гражданско образование“ като общообразователен предмет в 11-и и 12-и клас, задължителен за всички ученици. СОУ-тата се превърнаха в СУ-та и се осъществиха редица други полезни административни преустройства.
Кунева обаче не успя да се затвърди като истински министър на образованието. Не може да комбинираш подготовката за влизане в Шенген, съдебната реформа и просветното министерство в едно. Когато я назначаваха се създаде впечатлението, че би приела всеки министерски пост.
Материал на Йордан Карапенчев