
Когато става дума за записки на лекции, много от студентите в днешно време прибягват до услугите на лаптопа, за да запишат всяка дума на лектора. Лаптопите наистина позволяват на студентите да постигнат повече. С тях имаш възможността да се включваш в онлайн курсове и презентации, имаш лесен достъп до информацията в интернет, и значително увеличават размера на записките от лекциите. И наистина, студентите, които ползват лаптоп по време на занятия успяват да запишат повече информация от връстниците им, който използват просто лист и химикал. Логично, това би трябвало да значи, че хората осланящи се на новите технологии научават повече… Уви, реалността е друга.
Ново изследване проведено от американските учени Пам Мюлер и Даниел Опенхаймер доказва, че студентите, които пишат на ръка научават повече. В три отделни експеримента, изследователите карат студенти да си правят записки, след което ги изпитват. Препитването цели да разбере до колко са запомнили фактите, тества тяхното разбиране на материала и проверява способността има да синтезират и резюмират информацията. Половината от участниците в експеримента са ползвали лаптопи, а другата половина са записвали на ръка.
Резултатите от трите изследвания показват, че ползвалите лист и химикал имат много по-задълбочено разбиране на материала и много по-голям шанс да възпроизведат написаното, от колегите им , ползвали лаптоп. Учените са се сдобили и с други интересни данни по отношение на студенти ползващи лаптоп.
По време на експеримента компютрите не са били свързани с интернет, което означава, че не са имали достъп до социални мрежи и сайтове, които в противен случай биха разконцентрирали студента. Но истината е, че при нормални обстоятелства, сърфирането в нета не е ограничено. Друго изследване доказва, че 40% от лекционното време се губи в дейности в мрежата, които не са свързани с учебния процес.
Може би, е хубаво да се замислим кои аспекти на технологиите помагат и кои вредят, когато засяга образованието на нашите млади.
Източник: American Scientific