
На 4 април 2015 г. в София се проведе международен семинар за отключване и разгръщане на човешкия потенциал, посветен на ускореното учене, приложенията на сугестопедията и резервопедията. Семинарът е част от поредицата международни обучителни събития ALIVE education, организирани от Фондация „Темпо“ и Фондация „Игровизация“ в партньорство с Международния център за ускорено учене (ICAL), базиран в САЩ.
Събитието беше официално открито от Милена Ленева, председател на Фондация „Темпо“, която отбеляза, че една от целите на мащабния проект е да популяризира ускореното учене със сугестопедичен подход и да направи този метод достъпен за повече хора в България, където всъщност се заражда и развива науката сугестопедия от д-р Лозанов.
Акцентът на деня беше представянето на метода на ускореното учене със сугестопедичен подход от основателите на ICAL – Филип Касоне и Либиан Лабиоса. Двамата световно признати обучители не скриха вълнението си да провеждат обучителни курсове именно в България, където е създадена науката сугестопедия и където неведнъж са се срещали и учили от самия д-р Лозанов. Те отбелязаха също, че ICAL е единственият световен център за ускорено учене, признат от д-р Лозанов.
Либиан Лабиоса разказа как тя самата е преоткрила преди повече от 35 години изключително ефективния метод, който е е успял да подобри тройно резултатите на нейните ученици. Дългогодишни изследвания в сферата на образованието, постоянно актуализиране и адаптиране на метода към изискванията на променящата се среда, акцентиране върху развиване на иновативни умения водят до над 12 милиона участници от целия свят, преминали обучителни програми на ICAL и повишили своя капацитет.
„В обучителния процес трябва задължително да се интегрира развиването на иновативни умения от децата, защото именно те ще им послужат в бъдещите им професии, които е съвсем възможно още да не съществуват в настоящия момент.“, отбеляза Либиан Лабиоса.
Да учиш граматика на чужд език, представяйки времената чрез танци, да обясниш термини от програмирането с помощта на пластмасова бутилка, да учиш чрез преживяване и чрез разказване на истории са само част от примерите, които бяха дадени. Когато всичко това следва научна логика, сугестивни връзки и специално разработени методологии, ученето се превръща в обогатяващ, но и забавен процес, който носи удоволствие както на учениците, така и на преподавателя.
„Нашата цел е да дадем на учителите инструменти, с които да летят, когато преподават“, обобщи Филип Касоне.
Впечатляваща беше и сесията на доц. д-р Галя Матева, която разказа повече за развитието на сугестопедията като наука в България. Тя отбеляза, че сугестопедията не е алтернативен, а по-скоро е хуманистичен метод за преподаване. За да опише основните принципи, на които се основава сугестопедията, доц. д-р Матева използва цитат на д-р Лозанов: „Умът не може нито да придобие информация без ЛЮБОВ, нито да мисли творчески без СВОБОДА. Това е капанът на природата“.
В хода на деня паралелно се провеждаха няколко тематични демонстрационни работилници: „Игровизация на обучението по история и цивилизация“ – Теодор Василев; „Самооценката на учениците и ускорено учене“ – Владимир Цветков; „Учене за всеки в класната стая (интегриране на деца със СОП)“ – Станимира Христова; „Задачи от реалността – проектно базирано обучение“ – Стефан Рашков.
Събитията от серията ALIVE education продължават с провеждането на специализиран курс за учители и преподаватели, както и курс за дизайнери на обучителни програми. Организаторите на събитието заявиха, че провеждането на подобен тип специализирани събития в сферата на образованието е само началото на цялостна промяна в системата на образованието чрез възприемане на ученето като обогатяващ и основополагащ за развитието на успешни личности процес.