
„Сега, когато започват разговорите за бюджета за догодина, ще се боря в него, а и през следващите години, парите за образование в България да са повече. Още следобед, след приключването на събора, ще подпишем Колективния трудов договор, с който този ангажимент ще стане факт.“ Това заяви в неделя пред делегатите на Националния учителски събор вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева.
В договора ще бъде разписано, че министерството и синдикатите заедно ще се борят за 10% увеличение на работните заплати на учителите от 01 януари 2017 г. Други акценти в договора ще бъдат увеличение на заплащането на Часа на класа на 30 лева от началото на следващата година, каквото е предложението на МОН, както и увеличаване на обезщетението при пенсиониране на 10 работни заплати от 1 август и на 10 заплати и половина от 1 януари 2017 г.
Вицепремиерът каза още, че водещите финансови политики за МОН ще са:
– поддържане на средната учителска заплата над средната за страната
– изпреварващо увеличаване на минималната учителска заплата
– подобряване системата за квалификация на учителите.
МОН предстои да одобри и въведе мерки за ангажиране на учителите, придобили право на пенсия, в дейности, които позволяват облекчена натовареност. Една такава програма ще даде възможност за поетапно преминаване от активна трудова възраст към пенсионен живот и използване на потенциала на учителите от тази група. Също така МОН ще подпомогне усилията на детските градини и общините за обхващане на децата в предучилищна възраст и има амбицията за изпреварващо увеличаване на възнагражденията на заетите в детските градини, предвид изоставането им от тези в училищата, каза още вицепремиерът.
„Убедена съм, че няма проблем в съвременната политика и публичен живот – не само у нас и в ЕС, но и по света, който да не може да се реши през образованието. Затова държавата трябва да гарантира подкрепа – финансова и стратегическа – и за учителя, и за най-амбициозните цели на образованието“, категорична беше тя. По думите й образованието е въпрос и на национална сигурност, защото само то може да гарантира просперираща икономика и здраво и мирно общество.
Кунева открои и част от големите проблеми пред образователната система в страната: демографската криза, водеща до закриване на цели училища, ранното отпадане от училище, големият брой деца, чийто майчин език не е българският, отсъствието на много родители от процеса на порастване на децата им и увеличаващата се разлика между профилираните гимназии в големите градове и някои професионални гимназии.