
Николай Шатъров е роден в Перник и на 31 години години. Завършил е бакалавърската си степен във Furtwangern University, Германия, специалност International Business Administration, а магистърската си степен – в Lund University, Швеция, специализирайки International Marketing and Brand Management. В последствие учи корпоративни комуникации в Università Cattolica, в Италия. Работил е в областта на рекламата, маркетинга и бранд мениджмънта на бързо-оборотни стоки. Интересувасе от продуктов и пакет дизайн, както и от кино и анимация. Днес работи като консултант на прохождащи бизнеси.
Как решихте да се занимавате с корпоративни комуникации?
Корпоративните комуникации бяха следващата логична стъпка в моето професионално развитие, тъй като те обобщават всичко, което съм учил и практикувал досега, като поставят акцент върху все още младите дисциплини като Social Media, Unconventional Marketing, както и новите начини на общуване с потребителите на дадена марка.
Защо избрахте точно Италия и Università Cattolica?
Винаги съм се интересувал от историята, културата и географията на Италия. Затова когато пред мен се отвори възможността да прекарам година и половина в Милано, Европейската столица на дизайна, не се поколебах нито миг. Освен това Università Cattolica е най-големият частен университет в Европа, като 90% от завършилите там намират работа в рамките на една година. Това, както и фактът, че магистратурата, която избрах (Master in Corporate Communication), предлага голямо разнообразие от курсове, тясно свързани с моя академичен и професионален профил, категорично наклониха везните към Università Cattolica. Допълнително предимство беше фактът, че голяма част от преподавателите ми са работещи професионалисти на управляващо ниво в някои от най-големите световни компании.
Кое смятате, че е най-важното нещо, което научихте в университета?
Както вече споменах, много от предметите в моята магистратура ми помогнаха да обогатя познанията си, както и да приложа и споделя натрупания до момента професионален опит. Особено полезен за мен беше курсът Account Management and Market Insights, воден от Джорджио Брена, Председател и CEO на Leo Burnett за континентална Европа. Ако не бях част от тази магистратура, едва ли някога щях да имам шанса да обменям идеи с толкова влиятелна личност в областа на рекламата и маркетинга. Като цяло главното, което научих, е как се управлява и комуникира дадена марка по най-ефективния начин, от европейска и американска гледна точка.
От друга страна, смятам, че работата в екип от интернационални студенти ми помогна много, подготвяйки ме за бъдещото ми професионално развитие, тъй като вярвам, че във всяка една голяма мултинационална компания ще ми се наложи да работя с хора с различни културни и национални ценности.
Къде е границата – ако има такава – между PR–a, рекламата и корпоративните комуникации?
Има много дефиниции за трите понятия и много учени и професионалисти все още спорят къде е границата между тях. Най-общо мога да кажа, че корпоративните комуникации в днешно време включват и бранд комуникациите, и представляват всички активности насочени към адекватното и ползотворно общуване между дадена компания и обществото като цяло. Маркетингът се фокусира върху промоционалните активности и послания, отправени към потенциални и съществуващи потребители, докато рекламата произвежда информация, поднесена по креативен начин, с цел продаването на даден продукт или услуга. Разбира се, тези дефиниции са много опростени и някои хора смятат, че в днешно време почти няма граница между тези понятия.
С какво се занимавате в момента?
След като завърших обучението си в Universita Cattolica, основателите на магистратурата ме поканиха да работя с тях върху изграждането на цялостна стратегия за промотирането на Master inCorporate Communication сред потенциалните студенти по цял свят. Паралелно с това работя като консултант на прохождащи бизнеси с друг мой професор, Алесандро Мартело, който дълго време е ръководил всички маркетинг активности за Henkel на международно ниво. Всичко това е много интересно, както и голямо предизвикателство за мен, и ме подготвя за следващата стъпка в професионалното ми развитие.
Какви са възможностите за реализация в тази област в България?
Корпоративните комуникации са все още млада дисциплина, което дава голямо предимство на тези, които са я изучавали, тъй като прави тези хора много конкурентни на работния пазар. Аз лично планирам да продължа кариерата си в голяма мултинационална компания, което ще ми помогне да натрупам необходимия опит, за да мога след време да се върна в България и да приложа наученото в основаването на моя собствена компания.
Какво бихте казал на младите хора, които се ориентират към вашата специалност?
Учете и натрупайте опит в различни държави. Международният опит е безценно предимство и една от най-добрите дългосрочни инвестиции във вашата кариера.