fbpx
Начало » България » Какви последствия може да има удължаването на ваканцията за учебния процес?

Какви последствия може да има удължаването на ваканцията за учебния процес?

  • netpro
  • 09 ян. 2017
  •  Коментарите са изключени за Какви последствия може да има удължаването на ваканцията за учебния процес?
kl staq

            Вчера МОН съобщи, че удължава ваканцията на учениците в още няколко области на страната с още 2 дни. Това е второто допълване на почивката след официално обявената Коледна ваканция, която трябваше да приключи на 5ти януари. А дали ще е последното, един МОН знае.

            Колкото и радостна новина да са за учениците допълнителните дни извън класната стая, за родителите те стават все повече източник на притеснение. Какви реално могат да бъдат последствията за учебния процес?

            Прекрояване на учебния план

            Това е първата стъпка към успешното завършване на учебния срок на указаната дата. Тук възникващите въпроси, които, за съжаление, остават без отговор от компетентни лица са: Как се избират темите, които евентуално ще отпаднат от учебния план, или тези, за които ще се отделя по-малко време? Дори и да няма официално прекрояване на учебния план, дали учителите няма да „претупат“ материала, за да успеят с контролните и изпитванията навреме за края на срока?

            В крайна сметка, каквито и заповеди да бъдат издадени „отгоре“ (независимо дали става дума за директор на конкретно училище, регионален инспекторат или министерство), отговорността е изцяло в ръцете на учителите. Така че, скъпи родители, ако сте сигурни в компетентността на преподавателите на вашето дете, не се притеснявайте- важният учебен материал няма да бъде загубен.

            Удължаване на срока

            Това е следващото възможно решение, до което се прибягва, ако пропуснатите учебни дни са твърде много и е невъзможно да се наваксат пропуските в учебния материал. Формула за това колко точно часове трябва да бъдат пропуснати, за да се наложи тази мярка, няма. Тоест, всичко е в ръцете на регионалните инспекторати по образование и на МОН, по усмотрение на служителите… Знам, че това не е успокоение за никой здравомислещ родител, но така стоят нещата в българската образователна система- твърде много неща зависят от настроението на чиновниците в администрацията.

            Съкращаване на някоя от следващите ваканции

            За да се изпълни все пак годишният учебен план, е възможно да се наложи да бъдат прекроени следващите ваканции. Факт е, че едва ли ще се „отучат“ всичките загубени, до момента, 4 учебни дни, но два от тях например може да бъдат наваксани, като се вземат от пролетната ваканция. Проблемът тук е, че два дни не са нищо за нито една от двете страни. Нито учебните теми от 4 дни могат пълноценно да бъдат побрани в 2, нито два дни по-малко почивка ще се отразят толкова зле на учениците. Така че, ако се прибегне до този вариант, по-скоро, вместо търсената схема печеля-печелиш, ще станем свидетели на губя-губиш и, освен половинчато наваксване на учебния материал, ще има и сериозно недоволство от страна на родители и ученици.

            Каква е реалността?

            Всъщност, няма драма. Всяка година има по 2-3-4 дни грипна или дървена ваканция, извън обявените в календара на МОН официални почивки от училище. Така че учебният материал е съобразен с това и загуби реално няма. Паниката се насажда изкуствено с думичките „извънредно“, „бедствено“ и други в същия стил, които са част от всички материали по темата.

            Така че, скъпи родители, спете спокойно, това децата да си починат още ден-два не означава, че ще загубят нещо важно от учебния материал. Означава само, че ще поспят още малко на топло вкъщи, далече от класните стаи и разграфените по минути учебни дни. Защо да възразяваме на желанието на МОН да им подари още 2-3 дни безгрижие?

Материал на Ева Дончева

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top