Как е възможно поддържането на устойчиво обществено развитие? Как да се справим с личностните кризи, които предизвиква обществената модернизация? Как да постигнем баланс на груповите интереси и социална справедливост? Как да съберем подкрепа за значима кауза? Каква е разликата между лобизъм и застъпничество? А между легално и легитимно? Защо никога няма да успеем да проумеем как функционира Европейският съюз, ако го мислим по аналогия с националните държави?
Това са част от въпросите, които учениците от дванайсети клас ще обсъждат наесен. От тази година за първи път у нас в 12. клас ще се преподава предметът гражданско образование. А от тази седмица вече е достъпен един от учебниците по тази дисциплина – учебникът на издателство БУЛВЕСТ 2000 (част от групата на Клет).
Автори на учебника са проф. Георги Димитров (социолог, двукратен стипендиант на Фулбрайт), доц. Велина Тодорова (юрист, зам. председател на Комитета по правата на детето към ООН), д-р Венелин Стойчев (социолог и изследовател) и Георги Радев (главен учител по философия и гражданско образование в Националната финансово-стопанска гимназия).
Авторите твърдят, че учебникът е написан с огромно уважение към учениците, към техния личен опит, граждански каузи и обществени амбиции. Ето защо в учебника учениците са възприемани като партньори и съмишленици, като съавтори на учебното съдържание и като автори и застъпници на перспективни граждански каузи, като генератори на обществено развитие.
Учебникът по гражданско образование на БУЛВЕСТ 2000 не предлага уроци за научаване, а връзки за разкриване; не дава готови решения, а проблематизира очевидностите; не изисква наизустяване на определения, а провокира изобретателността и находчивостта на учениците.
Учебникът цели развитието на практически умения и предлага множество ролеви и симулационни игри, които да помогнат на учениците да се въплътят в различните образи на гражданина: застъпничество за каузи, провеждане на мониторинг върху публични политики, организиране на протести, участие в обществени обсъждания, организиране на доброволчески кампании, дебатиране в залите на общинския съвет, парламента, ООН или НАТО. „Образите” са взети от реални граждански казуси от Кюстендил и Белово, Гонядз и Бадохи, Топека и Сейнт Луис.
източник: offnews.bg