
Българските компании разчитат на собствени разработки, когато внедряват на иновативни решения, показва изследване на Българската търговско промишлена палата. През миналата година иновациите на 67% от фирмите са били на базата на собствени проекти. Само 22% са ползвали партньорство с научни институти и университети, а 15% са купили патенти с лицензия.
Като причини за това се посочват недостатъчната информираност на частния бизнес за научнaтa работа на висшите училища и институтите, както и слабата активност на университетите. Тези два фактора са и основните бариери пред сътрудничеството бизнес-наука, показва още изследването. В бъдеще обаче фирмите виждат това сътрудничество предимно в наемането на студенти-стажанти и обучения (44%) или за консултантски услуги (22%).
Само 17% посочват, че в следващите 3 до 5 г. ще търсят учените за възлагане на поръчка за разработване на нови продукти. В същото време 70% от компаниите планират производство на нови продукти, а 94% – на нови машини и технологии. 68% са посочили, че смятат да въведат и нова организация на производство и нови управленски решения. В тези планове за иновации болшинството от фирмите (55%) казват, че ще търсят помощта на свои фирми-партньори.
Източник: standartnews.com