
Десислава Пенчева е родена на 7-ми май 1975, във Варна. Завършила е бакалавърска степен по Бизнес Администрация и втора – по журналистика и масови комуникации в Американския университет в България, както и МВА в University of Sheffield, в международния факултет на британския университет в Солун, Гърция. Работила е в международната рекламна агенция Графити ББДО, Градът Медия Груп и Lionbridge Technologies в офиса във Вашингтон. В момента е управляващ директор и собственик на рекламна агенция Маркет Тренд, издател на сп. Образование и специализация в чужбина, портала studyabroad.bg, както и справочници за средно образование; за кандидат-студенти и за кандидат-магистри. Освен това е Регионален мениджър на University of Sheffield, International Faculty, City College. Омъжена е и има две деца: Кристина – на 16 и Теодор – на 11 г.
Как и защо решихте преди 7 години да купите и да станете издател на сп. „Образование и специализация в чужбина”?
Списание „Образование и специализация в чужбина” съществуваше от около 5 години преди 2008 г., през които издатели му бяха Юлия и Валери Михайлови, семейство, което беше създало списанието като пионерска инициатива в периода на проучване и събиране на информация за университети в чужбина за двамата си сина – единият завършил в Щатите, другият в Испания. Предложението към нас да купим изданието дойде изненадващо, но и навреме. Имахме ресурс да го обновим и модернизираме, променихме изцяло визията, увеличихме двойно обема страници и разнообразихме съдържанието с нови рубрики. Вече 7 години сме единственото специализирано издание за образование, с акцент към обучението в чужбина. Имаме верни и лоялни читатели, които колекционират в продължение на години броевете ни и ги ползват като справочна, енциклопедична и консултантска литература при избора на учебни заведения, курсове и квалификации за тях и техните деца.
Защо казват, че първите 7 години са най-важни? Важи ли това и за списанията?
Първите 7 години са важни, защото са основата, както в човешкия живот, така и в създаването на един бизнес, на един продукт или на едно издание. Не мога да кажа, обаче, че първите 7 са по-важни от вторите или третите. Всяка година е важна, особено в динамиката на днешното време. В това вярваме ние и затова не всяка година, а всеки брой, който адресираме до нашите читатели подготвяме с любов и перфекционизъм.
Как успявате да комбинирате работата в рекламната агенция Маркет Тренд и списaнието? Помагат ли си двете занимания?
Маркет Тренд е рекламна агенция на 13 години, която се занимава с маркетингови комуникации – реклама, във всичките й форми – изграждане на комуникационни стратегии, творчески разработки, медийно купуване и планиране, производство на рекламни формати, PR, дигитален маркетинг, събитиен мениджмънт и други.
Една част от клиентите ни са от сектор образование и това че имаме собствена медия, определено ни помага. Познаването на образованието като бизнес и дори индустрия ни дава възможност да дадем най-професионалната консултация на клиентите ни от бранша. От друга страна, това че разполагаме с професионален екип от дизайнери и експерти в сферата на рекламата и PR-а ни дава възможност да предложим на читателите на списанието един модерен като визия, съдържание и атрактивен за младите хора печатен продукт.
Все повече издания се закриват, поради натиска на интернет и онлайн медиите. Вие как успявате да се задържите на пазара със специализирано списание?
Може би предимството ни е точно, че сме специализирано издание и запълваме ниша, от която обществото има нужда. Нашите читатели са онези сериозни ученици от гимназиалния курс до бакалавърските и магистърски степени в университетите, които искат да съберат възможно най-много информация от независими източници и да направят своя избор, важен избор, от който до голяма степен зависи бъдещето им. Четат ни и много родители, загрижени за своите деца и тяхната реализация.
Светът вече е отворен за всички любознателни и амбициозни млади хора, при това не е задължително тази тяхна амбиция да е подплатена със сериозен финансов гръб. Все повече държави, неправителствени и образователни институции предлагат стипендии за най-изявените кандидати. Информацията за всичко това е налична и в интернет пространството както и в офисите на консултантските фирми и на различните образователни институции. Ние, обаче, издавайки списание Образование и специализация в чужбина, предлагаме навреме резюмирана и обективна информация, като показваме и всички преки пътища до желаната диплома – консултанти, езикови и сертификационни курсове, директни срещи с университетите.
Защо образованието е важно? И до колко според вас то помага при професионалната реализация?
Образованието е важно разбира се, било е важно в миналото, ще бъде и занапред! Българинът има традиционно сериозен респект към качественото образование – то ни е запазило във вековете! В днешно време образованието е още по-важно, заради новото време, в което живеем и заради липсата на подготвени кадри в много новаторски области. В бъдеще образованието наистина може да претърпи промени във форматите на обучение, но образованието, освен, че дава знания, е важно, защото възпитава на ценности и дисциплина, и двете доста важни и необходими на младото поколение.
Има примери, разбира се на много успели хора, които нямат формално образование – Бил Гейтс, например. Но това по-скоро са изключения, които потвърждават правилото. Разбира се, образованието не дава 100 % гаранция за добра реализация. Образованието дава много други неща – знания, ако искаш да ги получиш; организираност и дисциплина; лични контакти с колеги и преподаватели; подготовка за добро представяне на интервюта; срещи с потенциални работодатели и т.н. Накратко казано – качествения университет учи на самочувствие.
Вие, освен издател на сп. „Образование” сте и родител на две деца? Кое е по-трудно и по-голямо предизвикателство?
Труден въпрос, определено и двете не са лесни. Да бъдеш предприемач, (определям се като такъв) в България днес не е лесно, може би и никога не е било… Още по-трудно може би, обаче е да бъдеш родител!
За никого не е новина, че е предизвикателство да бъдеш родител в днешно време, заради изпитанията, на които ни подлага ежедневно и образователната система, и здравната, и транспорта, че и високата престъпност. При образованието трудностите идват може би от по-големия избор – частно или държавно училище, английски или немски език, а защо не и двата, че и руски… Голямо е предлагането на извънкласни дейности, недотам добро качество на преподаване в много от общинските, държавни, а и частни училища. Родителите са доста объркани! Не без причина все повече деца биват изпращани да учат в чужбина години преди да е дошло време за университет.
Какви са ви наблюденията върху сегашното поколение? С какво то е по-различно от вашето, когато сте била дете или тийнейджър?
В днешно време децата са затрупани с информация, знаят толкова повече от нас на тяхната възраст. С риск да изглеждам много стара, ще кажа, че много обичах телевизията и с нетърпение чаках да стане 5:30 в делничните дни, за да започне програмата. Сега има всичко 24/7 – телевизия, интернет, игри, филми, музика и интерактивни забавления. Е, книгите, са по-малко. Това е тъжно, наистина.
В този ред на мисли, с всички нови професии, които се появиха в последните 10-15 години, и всички онези, които още не знаем, че ще се появят, на тийнейджърите им е по-трудно. Те трябва да са много по-широко подготвени и готови за всякакви трансформации, да говорят поне 2 езика, както и да имат IT умения. Но мисля, че децата ще се справят добре – те са умни, любопитни, учат бързо и имат желязна логика и прагматичност.
Каква беше най-голямата ви мечта, когато бяхте на 20 години?
Когато бях на 20 мечтаех да съм поет или писател, в най-лошия случай журналист. Е, мисля, че издател също не е зле… 🙂
Има ли въпрос, който искахте да ви задам и за който не съм се сетила? Ако има такъв, моля кажете го и отговорете на него!
Не е въпрос, а по-скоро възможност да благодаря на колегите ми от Маркет Тренд, които ежедневно показват своята отдаденост на каузата, за която всички работим, защото да издаваш списание за образование в България е мисия, поне така го възприемаме ние! Благодаря и на верните ни читатели, заради които съществуваме. Благодаря и на рекламодателите, които ни вярват и подкрепят през годините. Благодарение на всички вас можем днес да отпразнуваме 7 годишния ни рожден ден!