С полезни съвети за родителите потърсихме мнението на психолога Ралица Михайлова. Като част от екипа на Асоциация „Родители“ тя се занимава с разработването на материали и ресурси за деца, учители и родители, както и участва в провеждането на тематични обучения и родителски срещи. Ралица Михайлова работи активно по темите за подкрепата за родителите като най-прекия път към това децата да растат здрави и щастливи.
Как се „живее“ лятната ваканция? Как е най-добре да бъде разпределено натоварването на децата – периодите на пълна почивка, умерените занимания, по-активни периоди?
– Ваканцията е може би най-дългоочакваното време от годината за всички ученици – претоварени от училищните задължения, те често свързват този период с пълна свобода и липса на отговорности. Времето от края на една учебна година до започването на новата обаче рядко е изпълнен със сладко нищоправене, което в крайна сметка не е и особено полезно в големи количества. Ключът е в баланса – през ваканцията следва да има както време за почивка, така и разнообразни и интересни занимания, които ангажират времето и вниманието на детето. Заниманията могат да бъдат най-различни – спорт, време сред природата, свирене на инструмент, уроци по рисуване, езиков курс…
Добре е да има време и за учене през ваканцията – то е необходимо, за да може детето да поддържа натрупаните през годината знания, както и за да се адаптира по-лесно през септември. Договорете се заедно с детето в кои дни то ще учи, по колко време, по кой предмет. Така то ще следва някакъв ритъм и е по-малко вероятно да протестира, когато предварително знае, че има някакво задължение в този ден.
Важно е родителите да помогнат на детето да структурира деня си. В учебен ден то прекарва средно 8 часа в училище – това означава доста свободно време през лятото, затова е важно да се знае с какво ще бъде запълнено, като всичко е въпрос на договаряне на това какво е важно и за двете страни. В един ден може да има време за различни неща – за игра на компютъра, за игра навън с приятели, за учене, за помагане с домакинските задачи и т.н. Разбира се, това не означава детето непременно да спазва строг график по часове всеки ден и така да не може да се почувства свобдно да решава как да прекарва времето си. А дори скуката не е лошо нещо, и понякога в нея се раждат много креативни идеи. Важно е обаче детето да има някаква обща рамка за това как ще протече денят.
Съобразете дейностите и с периода от ваканцията – ако сте отишли на почивка, използвайте времето, за да правите неща заедно и за да прекарате времето си пълноценно – разхождайте се, плувайте, играйте федербал, посетете някое ново място и т.н. Не очаквайте от детето да решава задачи по математика точно в тези 7-10 дни, в които сте отишли на море или на планина. През останалото време обаче, когато вие сте на работа, а детето е само вкъщи или за него се грижат други негови близки хора, можете да договорите, че днес например ще почете половин час книга по избор.
Има ли правилен подход, който да следват родителите на деца в училищна възраст, без да ги натоварват или пък да ги оставят на самотек през трите месеца на лятната ваканция?
– В края на учебната година децата обикновено са капнали от умора и несъмнено почивката през лятото е важна, но тук идва въпросът кой как разбира понятието „почивка“ – за някои може да е седене пред компютъра по цял ден, за други може да е преход в планината, а за трети сънят е най-добрата почивка.
Добър подход е да има баланс и заниманията да са свързани с това, което иска детето и от което има нужда. Иска да тича и да играе по цял ден? Чудесно! Мотивирайте го обаче да отдели час, в който да чете или да упражнява чуждия език, който учи. Ако детето прекарва по-голяма част от времето си пред компютъра или телефона, организирайте семеен пикник сред природата или игра с приятели. Отделете време, за да му обясните защо е важно да има разнообразие от дейности, като му оставете пространство да сподели с какво би искало да се занимава и какво му е интересно. Дайте време за игра, но и не изчаквайте септември, за да започнете с преговора на знанията – това ще стресира както детето, така и вас.
За какво е време ваканцията за учениците?
– Ваканцията е времето, в което децата да могат да се забавляват и да си почиват активно, като ключвата дума тук е „активно“. В този период те могат да се отдадат на любимите си занимания, хобита и интереси. Ако все още нямат такива, ваканцията е един чудесен период, в който родителите да предложат на детето различни дейности, така че то да намери „своето нещо“.
Ролята на играта в детското развитие, особено при по-малките деца, в никакъв случай не бива да бъде пренебрегвана, а през ваканцията остава най-много време именно за нея. Чрез играта детето по естествен начин развива своето въображение, изразява емоциите си, научава модели на поведение и взаимодейства със света около себе си, учи се да общува по-успешно и с връстниците си. Важно е децата да имат пространство за различни игри по време на ваканцията, колкото и безсмислени да изглеждат те на родителите. В спонтанната игра децата изразяват себе си и учат по възможно най-ползотворния начин.
Нека обърнем внимание и на темата за игрите на компютъра или мобилните устройства, която често притеснява родителите на прага на лятото и перспективата за много свободно време. Всъщност играенето на видео игри може да има и позитивни страни. Както във всичко останало, и тук можете да постигнете благоприятен ефект върху децата, като има баланс между офлайн и онлайн заниманията. Част от уменията, които компютърните игри биха могли да развият, са решаване на проблеми, логическо мислене, бърз анализ и вземане на решения, памет. Разбира се, това не означава, че детето ще придобие всички тези умения, ако седи само пред компютъра. Офлайн активностите са не по-малко важни и благоприятни за детското развитие. Балансът между тях и игрите на компютъра биха допринесли за това детето да усвои различни умения по различен начин, а огромното предимство на видео игрите е, че детето вече ги харесва и се забавлява с тях.
За да бъдете по-спокойни като родители, можете заедно с детето да изговорите определени правила за ползване на дигиталните устройства по време на ваканцията – по кое време на деня, за колко време, какви да бъдат игрите.
Всъщност какво е важно за децата? И как да постъпят родителите, за да е честно?
– Децата на различна възраст имат различни потребности, затова е важно да се подхожда индивидуално с всяко дете. Малките деца биха имали нужда от повече игра, повече време с родителите, както и от повече насочване за това с какво могат да запълнят пълноценно времето си през ваканцията. Отнасяйте се с уважение към техните желания и водете диалог, ако смятате, че в този момент е важно детето да чете книга, а пък на него му се играе. Договорете заедно ясни граници и правила за времето за забавление и времето за учене. Определете и последствията, в случай че правилата не се спазват – така детето ще знае какво да очаква. И ги спазвайте, разбира се.
При юношите правилата също биха свършили добра работа – договорете вечерен час, на кои места може да ходи младият човек и с кого, кои дейности е добре да избягва и защо, какво да направи, ако попадне в рискована ситуация. Можете да предложите различни дейности на вече порасналото дете за ваканцията – съществуват безброй възможности за летни лагери, езикови курсове, доброволчески програми, а защо не и работа. Това би помогнало да младия човек да се ориентира по-добре в това какво му харесва и какво не, както и какъв път да поеме за в бъдеще. Разбира се, свободното време, почивката и забавленията са важни и за юношите, така че им осигурете време и пространство и за тях.
Трябва ли да съществува задължителна литература за четене през лятото? Може ли тя да откаже едно дете от четенето?
– Идеята на задължителната литература е да представи на учениците класически текстове, както от световната, така и от българската литература, в което принципно няма нищо лошо. Самият израз „задължителна литература“ обаче вече буди съпротиви у децата и тревога у родителите дали ще успеят да накарат детето си да прочете всички книги от списъка за лятото.
И за децата, и за родителите е важно да знаят, че има някакъв смисъл от четенето на точно тези книги. Като родители можете спокойно да поговорите с учителя на вашето дете и да попитате кои от тези книги са абсолютно задължителни и ще бъдат изучавани през следващата учебна година. Така може да ви е по-лесно да мотивирате детето да ги прочете. Ако в списъка има такива с по-скоро препоръчителен характер, заменете ги с други, които детето само си е избрало. Задължителната литература няма как сама по себе си да откаже едно дете от четенето. Тук идва ролята на родителя и неговото отношение към тази „задача“. В крайна сметка по-важно е детето да се научи да работи с един текст и да извлича смисъла от него, независимо дали текстът е част от задължителната литература, или не. Когато детето усвои тези умения, след това ще му бъде по-лесно да ги пренася в различен контекст.
Източник: https://www.dnevnik.bg