Начало » Новини » Българските компании и дуалното образование – пресечната точка

Българските компании и дуалното образование – пресечната точка

  • bobi
  • 14 дек. 2017
  •  Коментарите са изключени за Българските компании и дуалното образование – пресечната точка

Все повече български компании се включват активно в модела на дуалното образование. България отдавна има професионални гимназии, новото в този модел е, че практиката на учениците в предприятията започва след сключването на трудов договор. В Кодекса на труда пък е разписано минимално възнаграждение за учениците – 90% от минималната работна заплата.

По този модел, въведен отдавна в страни като Германия, Австрия и Швейцария, учениците в 11 и 12 клас учат два дни в училище, а в останалите три дни работят във фирмите.

Заради недостига на обучени кадри в България някои фирми и търговски камари се заеха самостоятелно с новия формат, а други се включиха в проекта ДОМИНО, който има за цел да реформира системата на професионалното образование в страната.

Проектът, който започна през 2015 година, се финансира по Българо-швейцарската програма за сътрудничество с 3,5 млн. швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката.

Как се случват нещата на практика?

Учениците работят в предприятията с трудов договор под надзора на наставници – поне един на всеки петима гимназисти.

Извън регламентираното заплащане по проекта се отпускат стипендии в рамките на 50 лв. месечно за учениците в дуална форма на обучение. За сравнение – социалната стипендия за ученици е 20 лв., а за отличен успех – около 40 лв.

„Бизнесът е готов да плаща за добре подготвени хора“, заяви пред журналисти Владимир Спасов, прокурист на базираното в Казанлък предприятие „М+С Хидравлик“, където вече имат опит с дуалното обучение.

Първото училище, включено в проекта  ДОМИНО през 2015 г., е  Професионална гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък. Учениците се обучават в „М+С Хидравлик“, „Арсенал“ и „Гуала Клоужърс Тулс България“. От близо 470 ученици в гимназията 224 са в дуална форма на обучение в седем паралелки, по специалности „Машини и системи с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“  и „Мехатроника“.

Владимир Спасов посочи, че в близо 50-хилядния Казанлък почти 20 хил. души са заети в индустрията и така градът гони показателите за заетост на София.

Представителите на бизнеса казват, че работата с високоспециализирана машина не е лошо платена. Новата форма на обучение повишава и интереса към техникума, където се увеличават паралелките, разказа директорът Мариана Демирева.

Освен това компаниите са решили да не ограничават заплащането до минималната заплата, а то да е малко по-високо – на минималния праг за съответната професия, заяви Владимир Чучумишев от „Арсенал“. Така за три дни работа седмично учениците в горните класове получават около 300 – 400 лв. месечно, а някои от тях имат желание да работят и през ваканциите.

Според работодателите два – три месеца са необходими за обучение в едно предприятие, включително и на правилата за безопасност на труда, а след това повечето ученици се справят самостоятелно в производството, където работят със стругове, фрези, пробивни и шлифовъчни машини или заваряват. В Казанлък учениците ползват всички социални добавки, които се полагат и на работниците.

Един от резултатите е, че учениците стават по-дисциплинирани, допълва Мариана Демирева.

В Стара Загора в проекта ДОМИНО участват три техникума, които се включиха през учебната 2016/2017 г. Това са  професионалната гимназия по хранене и облекло „Райна Княгиня“, по електротехника „Г. С. Раковски“, по механотехника и транспорт „Н. Вапцаров“.

За разлика от други градове, в Стара Загора дуалното обучение се координира изцяло от местната Търговско-промишлена палата. Тъй като учениците са още в десети клас, реално ще започнат работа от следващата година.

Трябва ли учениците да остават във фирмите, които са ги обучили?

Бизнесът в Стара Загора настоява срещу обучението на учениците да получи гаранции, че дипломираните младежи няма да напуснат веднага.

„Има логика, когато бизнесът инвестира, все пак да има възвращаемост. Естествено е да има такова желание. Три години е някакъв оптимален период“, коментира пред Investor.bg Олeг Стоилов, председател на  Търговско-промишлената палата в Стара Загора.

Според него финансирането за учениците трябва да е под формата на кредити, за да има сигурност за работодателите. „Допълнително фирмата ще даде средства към стипендията, ако има гаранции, че този човек ще остане“, смята той.

На обратното мнение са фирмите от Пловдив, които участват в проекта заедно с  Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“.

„Идеята на дуалното обучение не е да ги задържаме“, заяви Елена Желязкова, представител на „Кухни Диалог“. Тя посочи, че малките фирми няма как да откриват всяка година нови работни места. Според нея за задържане на младежите трябва да се мисли, само ако компанията търси работници.

„И без проекта ДОМИНО ние обучаваме работници“, посочва Мартин Торосян от семейната фирма „Гюл ММ“. На въпрос дали би обучавал ученици, без проектът да покрива част от разходите, той отговори: „Финансово е по-изгодно да обучаваш хора, които са избрали определен занаят, отколкото случайно наети работници“.

Прокуристът на „М+С Хидравлик“ Владимир Спасов разказа, че от първите обучени шестима в предприятието не е останал нито един, но той не смята това за неуспех. „Направихме така, че да си струва човек да се замисли за професионалното образование“, каза той.

„Никой не изисква от учениците да останат във фирмите, те трябва сами да решат накъде да се насочат“, смята управителят на „Скания България“ Петър Дончев.

В същото време в „ТЕД-БЕД“ в Пловдив, където работят около 400 служители, всяка година се освобождават нови работни места, най-малкото, защото част от служителите се пенсионират, посочи представителят на компанията Вайде Терзийска. „Осъзнахме нуждата от квалифицирани кадри и за нас беше важно да развиваме хората, които наемаме“, коментира тя.

Преди да се включи в проекта, фирмата е организирала практики за ученици в реална работна среда, сега новото е, че този труд е регламентиран в наредба, заяви директорът на техникума инж. Константин Костадинов. Учениците в дуално обучение в професионалната гимназия са още в 8, 9 и 10 клас, така че тепърва им предстои да работят във фирмите.

„За първи път бизнесът казва какво трябва да се учи“, заявиха представители на различни фирми на среща с медиите в Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ в София.

Новото в модела са разработените работни ситуации, на които младежите трябва да бъдат обучени, а в този процес се обединяват знания от различни предмети, заяви Мая Виденова, директор човешки ресурси „Овергаз“.

Един от основните проблеми за бизнеса е липсата на трудови договори, които да са разработени специално за дуалното обучение. Сега се сключва договор между ученик и предприятието, който се подписва и от родителя, ако гимназистът е непълнолетен. Друг проблем са остарелите учебни планове, които не отговарят на съвременното производство. За всяка нова специалност в дуалната форма трябва да се разработят нови учебни програми.

„ДОМИНО финансира разработването на нови учебни програми и ново учебно съдържание за 11-те професии в проекта, обучение на учителите и наставниците от фирмите, различни мероприятия с бизнеса“, заяви ръководителят на проекта Петя Евтимова.

Сега според нея трябва да се уредят въпроси като ваканциите на учениците и здравните осигуровки. Младежите са здравно осигурени от държавата, но при сключен трудов договор фирмите също ги осигуряват. Този въпрос трябва да се реши много бързо, допълни тя.

Бизнесът по думите й иска и регистър на фирмите, участващи в процеса на дуално обучение. Това ще улесни родителите, които искат да са сигурни, че младежите няма да попаднат в компании с лоши условия на труд или пък са неизрядни платци към социалното осигуряване.

„Засега в закона се казва, че фирмата има капацитет и осигурява работно място, но няма изградени механизми кой проверява това“, допълни Петя Евтимова.

Директорите на професионалните гимназии планират нови паралелки и специалности, заради съвсем отскоро нарасналия интерес към дуалното образование. Например в „Хенри Форд“ ще открият паралелка по асансьорна техника. Нова специалност – политехника – обмислят да въведат и в пловдивския техникум „Христо Ботев“.

Тази година в проекта ДОМИНО участват близо 800 ученици в 30 професионални гимназии в 19 града, които работят в над 170 фирми. Проектът приключва през 2019 година.

След като президентът на Швейцария Дорис Лойтхард обяви наскоро при посещението на председателя на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер, че страната ще продължи да подпомага Източна Европа, е много вероятно да продължи финансирането на проекта ДОМИНО и след 2019 г., заяви Петя Евтимова.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top