Иван Манев се занимава със CRM анализи и подпомага няколко големи български компании в по-доброто комуникиране и задържане на клиентите. Завършил е „Маркетинг“ в Стопанската академия „Димитър А. Ценов“ – Свищов. Кариерното му развитие през годините е фокусирано върху директните продажби и изграждането на търговски структури.
През последните години се занимава и със свой собствен проект – мобилното приложение Worddio, което съчетава най-ефективните методи за бързо учене на нови думи. Срещнахме се с Иван, за да ни разкаже през какви трудности е преминал, докато идеята му се превърне в готов продукт и какви уроци за предприемачеството е научил.
– Как решихте да се захванете със създаването на мобилно приложение за чуждоезиково обучение?
– Преди да започна, искам да уточня, че приложението е фокусирано само върху ученето на нови думи. Досега не съм попадал на приложение, с което да научиш език, въпреки че има такива, които го обещават. Език се учи в езиково училище/школа или в чужбина, а Worddio може да помогне само с обогатяване на езиковия запас от думи.
Всичко започна преди 7-8 години, когато трябваше спешно да усъвършенствам своя английски. Тогава работех за голяма българска компания, лидер на пазара на небанковото кредитиране, която наскоро беше закупена от международен лидер в сектора. Английският беше официален език и ако исках да продължа да се развивам, езикът беше ключово изискване.
В края на 2009 г. започнах с езиков курс след работа, но скоростта, с която се развиваха нещата, не ме удовлетворяваше. Няколко месеца по-късно посетих едномесечен курс по английски в Лондон. Две години след това повторих курса, но този път в Малта, където беше доста по-евтино.
Въпреки всичко основният ми проблем беше езиковият запас от думи. Търсих варианти, питах учителите какво да направя и отговорът винаги беше един – пиши думите по 50-100 пъти или си направи флашкарти (картончета, на които от едната страна е написана думата на единия език, а от другата – на другия).
В Малта установих, че моите картончета, които ползвах, докато ходя до училището и обратно, ми помагат, но не са толкова полезни за произношението ми. Хрумна ми да превърна картончетата си в аудио записи, които да слушам, докато ходя до училище. Започнах да се записвам как произнасям думата на български и след това на английски.
После тези записи ги подредих в плейлист, дума след дума, така че я чувам първо на единия език, а после на другия, а в паузата да се мъча да позная думата, преди да я чуя. Идеята ми хареса много, защото ми даваше възможност да уча, докато отивам до училище и обратно и въобще докато съм в движение. Но проблемът отново беше с моето неправилно произношение.
Почнах да търся подходящи приложения за телефона, които да ми дадат тази свобода – да уча, докато съм в движение, като слушам думите, произнесени от англичани с правилното произношение. Изненадах се, че такива не намерих. Свалих десетки приложения и всичките бяха интерактивни, т.е. трябваше да цъкам постоянно нещо на телефона, но това не може да се прави, докато си в движение.
Тогава, в Малта, се роди и идеята за Worddio. Приложение, което да усъвършенства метода на флашкартите, като го съчетае с аудио произнасяне на думите от оригинални носители на речта. После, в многото проучвания и разговори с преподаватели и лингвисти, идеята ми се верифицира като много подходящ метод за целта си.
– Колко време отне разработката и как се финансира?
– Стартирах проекта на два пъти. Първият път започнах заедно с Георги Малчев, като идеята беше да кандидатстваме за финансиране в един от местните акселератори. Тогава проектът беше само на идейно ниво и акселераторът ни отказа, докато не го реализираме. В този етап на развитие на проекта Жоро много ми помогна да се ориентирам в света на стартъпите и как се почва бизнес от нулата, нещо, което беше доста различно от това, което бях правил. След като акселераторът ни отказа, Жоро прие предизвикателството да поеме дигиталния бизнес на голяма компания на българския пазар и така пътищата ни се разделиха. В момента Жоро е един от основателите на една от най-яките дигитални агенции в България и продължава да ми помага в развитието на проекта, което е голяма оценка за мен и това, което правя.
В онзи момент семейството ме подкрепи и стартирах разработката с пари назаем от майка ми. Оказа се, че да започнеш бизнес от нулата не е лесно и е имало какво още да науча. Научих го по трудния начин. След една година имах приложение и сайт, които не ми харесваха и бяха на светлинни години от това, което исках.
Парите бяха на привършване. С последните средства подготвих документи да кандидатствам по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Заради тази програма трябваше да спра с развитието, тъй като кандидатствам от едно ниво и като ме одобрят, трябва да съм на същото. Казаха, че за три месеца ще излязат резултатите, но реално излязоха след 11 месеца. За тези месеци без движение по проекта загубих екипа, с който бях работил до момента. Оцениха проекта като иновативен, но не успях да стигна до финансиране. Сега съм в резервите, но вече и да се случи нещо, аз не съм на етапа, на който кандидатствах за финансиране и няма да мога да сключа договора.
След 11 месеца чакане, изгубен екип, свършени пари и произведено нещо, което въобще не харесвах, идеята, която още гореше в мен, не ме остави. Продължавах да свалям и тествам стотици приложения и това, което исках и което предлага Worddio сега, все не го намирах.
Записах курс по дигитален маркетинг и паралелно с него поднових работата по проекта. Този път теглих заем от банка, като заложих жилището си, за което съм много благодарен на съпругата си, че вярва в мен и че продължава да ме подкрепя.
На курса научих как се правят нещата по правилен начин и видях всички грешки, които бях допуснал. Сформирах нов екип, който трябваше да надгради това, което бях направил до момента със стария екип. След обсъждане и анализ на постигнатото, както и на база новите ми изисквания, се оказа, че е по-добре да започнем всичко отначало и така започнах да разработвам проекта за втори път. Този път знаех какво искам, бях много взискателен и педантичен и смело мога да заявя, че реализирахме проект на световно ниво.
С няколко думи на въпроса – идеята я развивам повече от пет години, а същинската разработка на проекта ми отне около 2 години. Проектът го развих със собствено финансиране, като инвестираните пари не са толкова много, колкото ми струва времето, което съм отделил по него.
– Защо не успяхте да ползвате външно финансиране? Какви са минусите на акселераторите, бизнес ангелите и други подобни, що се отнася до проект като Worddio?
– Не мога да оценявам работата на акселераторите. Сега като се замисля, аз извлякох всички положителни неща за мен от кандидатстванията ми. Всяко тяхно изискване имаше някакъв смисъл и ми даде насоки в развитието на проекта.
Вярно, очакванията на всеки начинаещ като мен са, че някой ще ти даде пари за една страхотна идея, но това въобще не е така. Страхотни идеи има много и е много малък делът на тези, които се реализират, за жалост. От реализираните пък много малко оцеляват след третата година на пазара и трябва да си абсолютен магьосник, за да познаеш успешната инвестиция още на ниво идея.
– Какви бяха най-големите трудности около реализацията на проекта?
– За мен лично най-голямата трудност беше съчетаването на проекта с работата, която работя, и със семейните отговорности. По време на реализацията на проекта семейството ми мина през тежко изпитание, с лоша болест и двугодишно лечение на едното ни дете, но, слава Богу, всичко мина добре. Отново искам да благодаря на съпругата ми за разбирането и подкрепата. Всичко това, което ни се случи, още повече заздрави семейството ни и промени доста от ценностите, които изповядвахме. Вече гледаме по друг начин на живота и се наслаждаваме на всеки миг заедно. Тези промени в разбиранията ни се отразиха много и на бъдещите решения относно проекта.
– Само парите ли са проблем или намирането на подходящи хора, с които да се реализира дадена идея?
– Ако трябва да степенувам по важност следните три компонента – идея, пари и екип, то в този ред се подреждат само относно как се случват във времето, но по важност е точно обратното, на първо място е екипът, после са парите и чак тогава е идеята.
– Има ли аналог това приложение и разполагате ли с някакво проучване колко хора биха се възползвали от него?
– Аз все още не съм открил аналог на Worddio спрямо предимствата, които предлага, а именно – да учиш, докато правиш нещо друго. Тествал съм стотици приложения – и платени, и безплатни.
Това е на ниво приложение, а като погледнем за аналог на ниво проект, това, което предлагаме като услуга, не се предлага никъде по света, защото проектът е развит в две насоки – мобилно приложение, насочено към хора, които искат да обогатят своя езиков запас, и платформа, насочена към езиковите училища и преподаватели.
Мобилното приложение предлага над 7 хил. думи и фрази, записани на 34 езика от оригинални носители на речта, подредени в групи по нива и теми. С този обем от езици и думи Worddio покрива над 90% от населението и езиците, които се говорят масово по света.
На платформата пък за езиковите училища преподавателите имат достъп до всички думи и могат да ги подредят в групи спрямо материалите, по които преподават – урок по урок. След като подредят думите, тази подредба може лесно да се прехвърли в приложението и така техните ученици да имат подредени думите си според уроците, по които учат. Платформата за учители, съчетана с приложението, се превръща в мощен инструмент за езиковите училища, с който да помогнат на учениците си за по-лесно заучаване на новите думи.
Тук може би е моментът да спомена, че промените в разбиранията ни за живота, на мен и на съпругата ми, повлияха и на решението ми да отворим платформата за ползване от училищата и техните ученици напълно безплатно. Без значение дали училището е държавно, или е частна езикова школа, без значение от коя точка на света, всички ще могат да ползват платформата безплатно.
– Какъв бизнес модел използвате? От какво печелите всъщност?
– Проектът видя „бял свят“ преди два месеца и все още има неща, които подобряваме, но вече е на база обратната връзка от реалните клиенти.
Приложението е безплатно, но като се свали, дава достъп само до около 200 думи и около 50 фрази, за да може потребителят да тества модела на учене с приложението. Ако му харесва методът и го припознае като свой, може да закупи всичките около 7000 думи и фрази, като се плаща еднократно, без абонамент и получава и всички последващи ъпдейти на базата от думи за езика, който е закупил. Също така, преди да закупи език, потребителят има възможност да види и всички думи и да знае точно кои думи ще получи, след като заплати – все още не съм срещал приложение, което да го предлага – сред стотиците приложения, които съм тествал.
Бизнес моделът в началото беше да печелим от приложението и от платформата, но както вече казах, целите ми в живота се промениха. Радвам се на проекта и на това, че правя нещо адски полезно. Нямам съдружници, които да искат да печелим максимално и решенията ми са подвластни само на личните ми разбирания за справедливо, добро и честно. Мечтата ми е след време, когато някой като мен попита преподавателя си как да си учи новите думи и той да му каже – „имаме едно много яко приложение, с което ще можеш да учиш думите си урок по урок и с правилното произношение. Свали си приложението безплатно и ето ти и думите, подготвени от нашето училище за твоя курс“.
И така всъщност всеки ученик, на който училището му се е регистрирало в платформата и е подредило думите спрямо материалите, по които преподават, ще може да си свали приложението безплатно и да свали подредбата от думи на неговото училище също безплатно. И това ще е така за всички хора, които посещават някакви езикови курсове и школите им ползват платформата.
– Какви са очакванията ви за 2018 г.?
– Целя се до края на 2018 г. да влезем в ТОП 10 на приложенията в сектор Образование – и в Google play и в AppStore.
Другата ми цел е да развием партньорствата с езиковите школи и училища, за да могат максимално повече хора, учещи чужди езици, да се възползват от наистина полезен и удобен инструмент за учене на новите думи по лесен и безплатен начин.
– Какво ще посъветвате хората, които се чудят дали да започнат свой бизнес в България?
– Ще споделя моето виждане за бизнес, така както аз го разбирам. Собственият бизнес не е средство за забогатяване и целта не трябва да е тази. Правѝ нещо, което харесваш и наистина вярваш в него, правѝ го така, че ти, като най-взискателния клиент на този бизнес, да останеш доволен. Наслаждавай се на това, което правиш, заради начина, по който го правиш, а не заради резултатите. Радвай хората с това, което правиш, и това ще те направи истински щастлив.
Следвайки тези свои виждания, аз съм щастлив от това, че правя бизнес в България и за секунда не съм се колебал дали трябва да го правя, или не. Покрай този проект се запознах с много млади предприемачи с подобен дух и истински се радвам, че това се случва тук в България.
Източник: www.investor.bg