fbpx
Начало » Любопитно » Образованието срещу COVID-19 – как се връщат децата по света в училище?

Образованието срещу COVID-19 – как се връщат децата по света в училище?

  • j.yaneva
  • 20 авг. 2020
  •  Коментарите са изключени за Образованието срещу COVID-19 – как се връщат децата по света в училище?

Множество анкети, проведени сред учители и ученици, показват, че дистанционното обучение не дава същите резултати като това в класната стая. В същото време все повече проучвания стигат до извода, че боледуването от коронавирус инфекция преминава много по-леко при децата и юношите. Всички факти сочат към връщането на учениците в учебните заведения като единствен начин за справяне с образователната криза. Това обаче би могло да доведе до безброй усложнения, свързани със здравето на учителите, родителите и имунокомпроментираните деца. Затова и мненията по темата дали отварянето на училищата е уместно, са на двата полюса.

Въпреки това десетки държави вече или са адаптирали образователните си системи към „новото нормално“, или са на път да отворят училищата си. Какви са резултатите от усилията им досега и какво можем да научим от опита им?

Дания

На 15. април Дания отваря вратите на учебните си заведения за най-малките при затегнати мерки. След месец провеждане на занятията на живо, учениците на възраст от 12 до 16 също се връщат в класните стаи.

Системата, въведена в датските учебни заведения, разделя децата на групи от дванадесет души, всяка със само един учител. Групите пристигат в училище и се хранят по различно време – целта е контакт с „външни“ ученици и преподаватели да бъде избегнат до най-голяма степен. Освен това на всички групи е отредена собствена зона в училището и в двора му. Датския подход залага на миенето на ръце и редовното дезинфекциране на помещенията и уредите за игра навън. Маските не са наложителни нито за децата, нито за училищния персонал, но за сметка на това се държи на спазването на дистанция – поне на закрити пространства. Интересно е да се отбележи, че занятията на живо са задължителни за всяко дете освен ако то не предостави медицинска бележка за себе си или родител в рискова група. За тези ученици, разбира се, е осигурено онлайн обучение.

След успеха на взетите мерки се планира новата учебна година да протече по същия начин.

Източници: BBC, Time, Reuters

Германия

Германските провинции заимстват методите на Дания, но на училище връщат първо не най-малките, а абитуриентите, за да ги подготвят за полагане на държавни изпити. Не е изненада, че случаите на COVID-19 в държавата започват да растат към края на май – според проучвания тийнейджърите разпространяват вируса много по-лесно от малките деца. Въпреки това покачването не е толкова голямо, а Германия държи пандемията под контрол от самото ѝ начало, затова новата 2020/2021 учебна година стартира присъствено.

Немските власти не успяват да стигнат до съгласие за еднакви мерки за предпазване от вируса в училищата в цялата страна. Единствените насоки, които дават, са използването на маски, физическото дистанциране, спазването на добра хигиена и организирането на учениците в изолирани една от друга групи. Проблемът е, че всяка провинция в Германия сама взима решения за образователната си система, следователно и тези препоръки подлежат на интерпретация от различните институции.

Резултатът? Едва няколко дни след началото на учебната година множество училища стават огнища на заразата, което води до тяхното затваряне. Предстои да разберем как Германия ще овладее потенциалната втора вълна на вируса.

Източници: BBC, DW, AA, CDC

САЩ

Ако държави като Германия, които доста добре овладяват COVID-19, срещат трудности с отварянето на училищата си, то тогава как изглежда ситуацията в Щатите – мястото с най-много случаи в света, които и до ден днешен продължават да растат?

Центърът за контрол на заразите (CDC) е дал насоки на за успешно отваряне на учебните заведения. Но в САЩ повечето училища и университети действат автономно, макар и да имат препоръки от властите на съответния щат. Като резултат наблюдаваме институции в цялата държава, започващи учебната година по различен начин.

В Ню Йорк залагат на хибридното стартиране на учебната година – учениците имат от един до три присъствени дни и останалото време учат онлайн. Най-много часове в класните стаи прекарват малките деца, както и учениците със специални образователни потребности, за които преподаването на живо е изключително важно. В други големи училищни райони като Лос Анджелис, Сан Диего, Хюстън и Атланта занятията ще се провеждат изцяло онлайн. При университетите ситуацията е подобна – някои от тях връщат студентите си на кампуса при засилени мерки, други се опитват да въведат изцяло онлайн обучение.

Но липсата на структура при отварянето на училищата в Щатите вече дава своите резултати – през последните няколко седмици броят на децата, заразени с COVID-19, се е увеличил с  90%. Само няколко дни след началото на учебната година клъстъри се появяват в училища във Флорида, Джорджия и Мисисипи. В общежитията на университета UNC-Chapel Hill биват потвърдени 324 случая на заразата и той се вижда принуден да премести всичките си бакалавърски курсове онлайн.  Изглежда, че още много институции в Щатите скоро ще последват примера му.

Източници: New York Times, CNN, The Herald Sun


Какво ни показва опитът на тези държави? Че добрата организация е ключова за отварянето на училищата за постоянно. Ако еднакви или сходни мерки са приложени навсякъде, е по-лесно да се следят пропуските в тях и да се поправят. По този начин се подсигурява здравето не само на учениците в едно заведение, но и на цялото общество. Връщането към познатата форма на образование ще е бавен и сложен процес, а през това време всеки ще трябва стриктно да се придържа към „новото нормално“. Само така успехът от усилията е гарантиран.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top