fbpx
Начало » Любопитно » Какво образование ще завърши човек зависи от ДНК-то ни

Какво образование ще завърши човек зависи от ДНК-то ни

  • Lyubina Panayotova
  • 06 авг. 2018
  •  Коментарите са изключени за Какво образование ще завърши човек зависи от ДНК-то ни

Най-голямото генетично проучване в историята дава интересни резултати

 

Какво образование ще завърши човек и колко лесно ще му бъде това, зависи в голяма степен не от неговите усилия, а гени. Това показват резултатите от най-голямото генетично проучване в историята, съобщава MIT Technology Review.

В проучването са използвани ДНК данни на 1,1 млн. души, които са анализирани от експерти от над 40 институции и научни заведения. Оказва се, че има над 1000 връзки между гените на хората и колко нагоре в образователната стълбица ще могат да се изкачат.

Данните сочат, че хората с най-нисък генетичен резултат, имат само 10% шанс да са завършили колеж. Същевременно, 50% от хората с висок генетичен резултат може да са завършили колеж или университет.

Учените този път са успели да локализират и кои гени имат роля за това. От полза са новите технологии, които позволяват изучаване на голям брой хора, което дава възможност на учените да проследяват и най-малките разлики в генома, които се оказват определящи колко висок ще бъде даден човек, колко лесно ще се разболява и към какви болести ще е податлив, а вече и колко умен ще бъде.

Ползата от всичко това може да дойде във формата на генетичен тест за интелигентност. Той ще може да се прилага на малки деца и така родителите и учителите им ще знаят по-добре какви са техните способности и ще могат да подготвят подходящ учебен план и подход. Според самите автори на проучването обаче в момента подобен тест не стои на дневен ред, ще е прибързано да се прилага и не е подкрепен от науката.

И докато учените са открили връзката между гените и образованието на човек, те все още не знаят как и защо се формира тя. Едно вероятно обяснение е, че става дума за сбор от различни умения, които се определят от гените и този сбор води до по-добри възприятия и като цяло по-голямо желание за учене.

Учените обаче смятат, че от голямо значение е и социалната среда. „Това не са гени, които имат еднакъв ефект навсякъде. Те се отразяват на крайния резултат дискретно и трудно могат да се проследят, като ефектите са видими само при сравняване в огромни групи хора“, казва Ерик Туркхаймър, психолог от Университета на Вирджиния, който не е участвал в проучването, но подкрепя резултатите.

Според Даниел Бенджамин, един от авторите на проучването, все още има доста работа по усъвършенстване на метода преди да може да се използва за индивидуални прогнози за образователните възможности на даден човек. „Има още много работа преди дори да започнем да говорим в тази посока“, казва той.

 

Източник: www.vesti.bg

 

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top