fbpx
Начало » Интервю » 6 начина, по които родителите могат да подкрепят децата си по време на COVID-19 пандемията

6 начина, по които родителите могат да подкрепят децата си по време на COVID-19 пандемията

  • j.yaneva
  • 08 ян. 2021
  •  Коментарите са изключени за 6 начина, по които родителите могат да подкрепят децата си по време на COVID-19 пандемията
подкрепа по време на пандемия

Съветите на психолог за това как да помогнете на децата си да се справят с многото емоции, които може да изпитват в момента

 

Коронавирусът (COVID-19) носи със себе си чувства като безпокойство, стрес и несигурност – и те се изпитват особено силно от децата. Въпреки че всички те се справят с подобни емоции по различни начини, ако вашето дете се е сблъскало със закриване на училище, отменени събития или раздяла с приятели, сега ще трябва да се чувства по-обичано и подкрепяно от всякога.

Разговаряхме с експертния младежки психолог, автор на бестселъри, журналист от Ню Йорк Таймс и майка на две деца д-р Лиза Дамур за това как можете да помогнете за създаването на спокойствие у дома, докато навигирате в „новото (временно) нормално“.

Бъдете спокойни и проактивни:

„Родителите трябва да водят спокоен, активен разговор с децата си за коронавируса и важната роля, която те самите могат да играят, за да се поддържат здрави. Уведомете ги, че е възможно да започнат да усещат симптоми в даден момент, които често са много подобни на обикновената настинка или грип, и че не е необходимо да се чувстват ненужно уплашени от този сценарий,“ препоръчва д-р Дамур. „Родителите трябва да насърчават децата си да ги уведомяват, ако не се чувстват добре или се притесняват от вируса – така ще могат незабавно да им оказват помощ“.

„Възрастните трябва да съпреживяват факта, че децата се чувстват нервни и притеснени покрай COVID-19. Успокоявайте ги, че боледуването от коронавирус обикновено е леко, особено за деца и млади хора,“ казва тя. Също така е важно да уточните, че много от симптомите на COVID-19 се лекуват лесно. „Оттам можем да им напомним, че има много ефективни действия, които помагат да опазим себе си и околните в безопасност и да контролираме по-добре обстоятелствата си: да мием често ръцете си, да не докосваме лицата си и да спазваме социална дистанция“.

„Друго нещо, което можем да направим, всъщност е да им помогнем да не мислят само за себе си. Да им кажем: „Слушайте, знам, че се чувствате наистина притеснени от заразяването с коронавирус, но част от причината, поради която искаме да направите всички тези неща – да измиете ръцете си, да останете вкъщи – е грижата за членовете на нашата общност. Мислим и за хората около себе си“.

Придържайте се към рутина:

„Децата имат нужда от структура. И това, което всички ние трябва да направим много бързо, е да измислим изцяло нови рутини, за да прекарваме дните си на закрито пълноценно,“ казва д-р Дамур. „Силно препоръчвам на родителите да изготвят график за деня – той може да включва време за игра, при което едно дете да използва телефона си и да се свърже с приятелите си, но също така трябва да има отделено свободно време без технологии и такова, предназначено за помагане в къщата. Трябва да помислим какво ценим и да изградим структура, която да отразява това. За нашите деца ще бъде голямо облекчение да имат усещане за предсказуем ден и разделение между времето за работа и игра.“

Тя предлага да включите и децата си в планирането. „Бих помолила деца над 10 години сами да създадат рутините си. Дайте им представа за видовете неща, които трябва да бъдат включени в техния ден, и след това работете с техните предложения“. Що се отнася до по-малките деца, „в зависимост от това кой ги наблюдава (осъзнавам, че не всеки родител ще се прибере вкъщи, за да направи това), структурирайте деня им така, че домашните им работи и задълженията им да са пред всичко останало. За някои семейства това в началото на деня би работило най-добре за децата. Други семейства може да открият, че при тях по-късното започване на деня след наспиване и закуска заедно със семейството работи по-добре“. А родителите, които не са в състояние да контролират децата си през деня, трябва да проучат с настойника си начините за създаване на оптимален график.

Позволете на детето си да изпитва емоциите си:

Със затварянето на училищата идват отменени училищни пиеси, концерти, спортни мачове и дейности, за които децата са дълбоко разочаровани, че пропускат поради коронавируса. Съвет номер едно на д-р Дамур е да ги оставите да бъдат тъжни. „В рамките на живота на младежите това са големи загуби. По-големи за тях, отколкото за нас, защото ги измерваме спрямо своя живот и опит. Подкрепете, очаквайте и нормализирайте тъгата и разочарованието им от загубите, които претърпяват“. Когато се съмнявате, съпричастността и подкрепата са пътят.

Проверявайте от време на време информацията, която децата ви консумират:

За COVID-19 циркулират много дезинформации. „Разберете какво чува детето ви или какво според него е истина. Не е достатъчно просто да му изредите проверени факти – ако не разберете какво мисли и не се обърнете директно към недоразуменията, то може да комбинира новата информация, която му давате, със стара неточна такава, която е научило без ваше знание. Затова попитайте какво вече му е ясно и започнете оттам, за да го насочите по правилния път“.

Ако децата имат въпроси, на които не можете да отговорите, вместо да гадаете, използвайте ги като възможност да проучите отговорите заедно. Доверявайте се на уебсайтове като тези на UNICEF и на Световната здравна организация за проверена информация.

Много деца са се изправяли пред лошо отношение в училище, но този тормоз, за жалост, вече се пренася и онлайн покрай коронавируса. Важно е децата ви да знаят, че винаги сте до тях, ако се намират в такава ситуация. „Въвличането на странични наблюдатели е най-добрият начин за справяне с всякакъв вид тормоз,“ казва д-р Дамур. „Не трябва да се очаква децата, които са „под прицел“, да се изправят сами срещу насилниците си; по-скоро трябва да ги насърчаваме да се обръщат към приятели или възрастни за помощ и подкрепа“.

Отвличайте вниманието им по креативни начини:

Що се отнася до справянето с трудни емоции, „разчитайте знаците от детето си и се старайте да балансирате говоренето за чувства с намирането на разсейващи занимания. Също така позволявайте разсейването от проблемите, когато децата се нуждаят от облекчение, защото се чувстват прекалено разстроени“. Организирайте семейни игри на всеки няколко дни или гответе ястия заедно. Д-р Дамур например използва времето за вечеря, за да се свърже с дъщерите си. „Решихме, че ще имаме екип за вечеря всяка вечер. Правим го по двойки, така че да ротираме кой да отговаря за приготвянето на храната за семейството всеки път“.

На тийнейджърите дайте възможност за малко повече свобода пред електронните устройства, но не отпускайте напълно юздите. Д-р Дамур съветва да бъдете честни с тях и да кажете, че разбирате, че имат повече свободно време, но и че не би било добра идея да имат неограничен достъп до екрани или социални медии. „Попитайте вашите тийнейджъри: „как да постигнем съгласие за това? Измислете си график и ми го покажете и тогава ще ви кажа какво мисля“.

Следете своето собствено поведение:

„Родителите, разбира се, също сме притеснени и децата ни могат да се повлияят от това,“ обяснява д-р Дамур. „Бих помолила родителите да направят каквото могат, за да се справят с безпокойството си със свое темпо и да не предават страховете си на децата си. Това може да означава да сдържат емоции, което понякога е трудно особено ако ги изпитват интензивно“.

Но децата разчитат на родителите си, за да имат чувство за сигурност. „[Важно е] да помним, че те са пътниците в това и ние караме колата. Дори да се чувстваме притеснени, не можем да позволим на това да им пречи да се чувстват в безопасност“.

Интервю на Манди Рич, UNICEF

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top