Училище или работа – изборът е труден, но има начини да го улесните
„Като малка исках да стана балерина/учителка/лекарка…“ Понякога желанията се осъществяват, друг път мечтите си остават просто мечти, защото често детските блянове се разминават или нямат нищо общо с това, което ще се случи в действителност.
Но е факт, че въпросът дали след гимназията да учи, или да работи и какво, е избор, пред който се изправя всеки. И е първият голям самостоятелен избор, който прави. Въпрос, които си задава доста преди абитуриентския бал и решения, след което нищо не е същото.
Темата на професионалното ориентиране притеснява и родителите на ученици от 8-12 клас. Дали младите хора да продължат образованието си и да допълнят знанията си, или да се втурнат към кариера в работата – какво биха предпочели самите те?
Без съмнение, по-високото образование е по-голяма дългосрочна инвестиция. Дипломата обаче не гарантира лесна работа. Днес работодателите изискват от кандидатите множество различни, понякога много специфични умения.
В Университета на Кент са подготвили списък от десет умения, които са особено ценени от работодателите, пише 7ya.ru. Тези умения са:
1. Устна комуникация – умението за ясно и уверено изразяване на своите мисли.
2. Екипен дух – способност за уверена работа в екип.
3. Търговска жилка – разбирането на реалностите на пазара е от съществено значение.
4. Аналитични и изследователски умения – системното събиране на информация, способността да се установяват фактите и да се правят заключения въз основа на наличната информация. Способността да се решават проблеми.
5. Инициатива / лична мотивация – умението да се действа по собствена инициатива, да се идентифицират възможностите и да се предлагат идеи и решения.
6. Целеустременост – решимост работата да се доведе докрай, способността да се упражни реално влияние върху ситуацията и постоянното търсене на начини, които биха дали възможност за справяне по-добре с проблемите.
7. Писмена комуникация – умението мислите да се изразяват ясно в писмен вид.
8. Планиране и организация – визия за развитието и умение за планиране, както и ефективно прилагане на плановете в практиката.
9. Гъвкавост – способността за успешно адаптиране към промените във всяка ситуация.
10. Управление на времето – умението проблемите да се решават приоритетно и да се спазват крайният срок.
Сред другите важни умения според експертите са принципност, умение да се преговаря и да убеждава събеседника, изграждане на доверие и устойчивост на стрес.
Въпреки, че в много професионални области високата квалификация е не просто предимство, а задължително условие, опитът и умението за работа в екип се ценят много по-високо.
За някои млади хора е полезно първо да се „попържат“ на пазара на труда, и едва след това да довършат образованието си. По време на тази доучебна подготовка може да се разбере как хората съчетават работата и домакинските задължения, а също и да изяснят за себе си перспективите – как виждат своята бъдеща кариера и какво очакват от нея. Разбира се, парите не са всичко, но човек разбира това едва, след като поработи известно време.
15 въпроса за професионалното ориентиране
Когато детето ви осъзнае ясно на какво иска да се посвети и какво му приляга най-добре да работи, ще бъде по-лесно да се избере колеж, факултет или курсове, които ще го доведат до желания резултат. Но за това е необходимо да изяви интересите и уменията си, а те невинаги са видими с просто око.
С какво би искало да се занимава? Кои предмети му се отдават особено добре? Какви са неговите планове? Тук може да се мисли не само за учебни предмети, но също и за характерните черти на неговата личност. Отговорите на следните 15 простички въпроса ще помогнат да определи посоката.
Обича ли животните?
Обича ли да е сред природата?
Обича ли да пазарува?
Обича ли да играе футбол?
Умее ли да изслушва събеседника си?
Може ли да направи качествено обикновен ремонт на нещо?
Дали е от хората, към които другите се обръщат за съвет и помощ?
Може ли да ви накара да се смеете?
Можете ли да му се доверите?
Може ли да манипулира хората (повярвайте – този талант не е непременно порочен!) и да накара другите да направят това, което му е нужно на него?
Дали е музикален/а?
Креативен/а ли е – съумява ли да подхожда творчески към работата?
Дали това е особено чувствителен/а?
Справя ли се уверено с компютри и друга техника?
Интересува ли се как работят различните неща?
Упражнение за избор на професия
Нека вашият тийнейджър състави два списъка: „Какво мога да правя“ и „Какво обичам да правя“. Не е нужно да се бърза, хубаво е да има няколко дни, за да ги подготви. Може просто да поставите двата листа върху хладилника – нека той/тя добавя нови идеи, тъй като те станат достъпни. Ако е по-затворен/а, може тези списъци да са в неговата/нейната стая, за да ги попълва като пъзел когато му е удобно. Може в упражнението да се включат и други членове на семейството, и да подготвят списъци със своите приоритети в рамките на няколко дни.
Когато настъпи крайният срок, идва моментът на истината, в който по броя на точките в списъка ще прецените доколко се е справило детето с тази задача. Няма човек, който да не умее нищо, или да няма любими занимания. Виждате бял лист? Той означава нежелание той/тя да споделя, или че все още не е в състояние да се самоанализира и да афишира желанията си.
Прегледайте заедно тези списъци и ги обсъдете каква е професията, подходяща за личност с изброените умения и предпочитания. Главното е да не ограничавате обхвата на обективната реалност – напротив, подходете с въображение и скоро пред вас ще се оформи интересна картина от възможности.
След това помолете детето си да помисли и да реши кои фактори са важни за него в бъдещата работа, кои са неприемливи и кои – без значение.
Когато си отговори на тези въпроси, той/тя ще може поне приблизително да прецени това, което умее да прави. Така можете да проверите точно каква професия му подхожда.
3 правила, с които изборът ще стане по-лесен
– Говорете за това по-кратко, но по-често
Разговорите с тийнейджърите невинаги са лесни, но понякога можете да „преместите планини“, стига да го направите в подходящия момент. Когато обсъждате избора на професия, нека е в момент, в който събеседникът е принуден да ви изслуша. Например в колата, където не е необходим зрителен контакт. Ако той/тя не иска да говори за това, може просто да млъкне.
– Направете разговора интересен
Рисувайте, фантазирайте, играйте на играта „Пет желания“ (ако имаш право да пет желания, които със сигурност ще се изпълнят, кои ще са те?).
– Насърчавайте детето си да си изясни проблема
Нека се консултира със справочници, да си чати с приятели по въпроса, да проучи различни гледни точки. Така картинката ще се избистри и изясни.
Автор:Еми Спасова
Източник: noviteroditeli.bg