Силвия Ковачева е на 21 години. Родена е във Варна, но е завършила средното си образование във Велико Търново в частна езикова гимназия „Американски колеж Аркус“. В момента е трета година студент в University of Strathclyde, Шотландия, където следва двойна програма – маркетинг и туризъм (на английски се нарича BA (Hons) Business Marketing & Tourism and Hospitality).
Труден ли беше изборът да продължите образованието си извън България?
Още от малка знаех, че искам да уча в чужбина. Освен това бях и подкрепена от родителите си в този избор. Самата система на „Американски колеж Аркус“ стимулира децата да се стремят да усъвършенстват избрания от тях чужд език. Позволява им да се настроят, че постигайки успехи в средното си образование си, ще им бъдат отворени всякакви възможности, стига да пожелаят и да развиват в себе си тази мотивация. Още на 14-годишна възраст се преместих от Варна в Търново, което ужасно много допринесе да възприема мирогледа на възрастен човек. Трябваше да се науча сама да се разпореждам с покупки, финанси, лични ангажименти и т.н. Определено е предизвикателство за един млад човек да се потопи в изцяло нова среда, където се говори език, различен от родния му. Но именно тази среда предлага перфектните условия за израстване и обогатяване на личните възприятия за света.
Разкажете ни за вашия университет – къде се намира, къде е в класациите, с какво се отличава от останалите университети? Как спря избора си на него?
University of Strathclyde се намира в сърцето на Глазгоу, Шотландия, като градът е най-големият по размер в страната и освен това е изключително динамичен, което създава една благодатна среда за развитието на млади и амбициозни хора.
Моята специалност е част от Business School-а, който е един от четирите факултета към университета със 70-годишна история. Поради изключителното си ниво на обучение, което предлага, университетът е световно разпознаваема институция. Освен това е първото тройно-акредитирано бизнес училище в Шотландия от някои от най-големите бизнес организации в света.
Друго, което е отличително за Стратклайд е, че въпреки огромния брой студенти в бизнес факултета (над 3000 души), университетът поставя изключителен акцент върху това да стимулира студентите си да бъдат проактивни и постоянно да има едно циркулиране на идеи за нови бизнеси, които да допринесат за икономиката на страната. Подкрепяни са всякакви бизнес начинания. Студентите получават безценни съвети от най-видните лектори на територията на Острова и от значими бизнес лидери в избраната от тях сфера, както и финансиране. Точно този „предприемачески дух“ е задвижван от “Hunter Centre for Entrepreneurship”.
Именно световно признатата репутация на университета беше една от детерминантите, които насочиха везните в негова полза. Друг фактор беше, че тук имах много приятели и познати, които или учеха, или бяха завършили. Всички те бяха доволни както от нивото на образование, така и от нивото на живот. Глазгоу е парти центърът на Шотландия и има изключителна музикална сцена, която привлича най-големите изпълнители.
Как се спряхте на University of Strathclyde и конкретната специалност?
Тук ще споделя с вас история, която, мисля, много бъдещи студенти ще се разпознаят в нея. Тъй като имах всякакви интереси в училище, особено насочени в креативната среда, дълго време се чудих какво да запиша. Обективно оцених както силните, така и слабите си качества, като това ми даде ясна преценка за мен самата и към кое да се насоча като сфера и кое да изключа като алтернатива. Започнах усилено да се интересувам от маркетинг, ПР и реклама и се оказа, че индустрията е изключително вълнуваща, разнолика и пълна с възможности.
След като избрах и Шотландия като страната за моята реализация, попаднах на една от класациите за маркетинг университети и вниманието ми беше насочено именно към Стратклайд. Неговото име фигурираше като един от топ бизнес училищата там. Запознавайки се със структурата на обучение се оказа, че е изключително гъвкава програма и именно това ме привлече в нея. Маркетингът е една страхотна индустрия, която дава пространство на креативните и едновременно с това аналитичните и бизнес насочени личности да изберат дали да работят в сферата на медиите, ПР-а, или дори някоя от инженерните индустрии. Всяка световна и себеуважаваща се компания има влиятелен маркетинг департамент, грижещ се за добрата му репутация.
Как протече кандидатстването? Има ли специфики, за които трябва да предупредите бъдещите кандидати?
Лично аз използвах услугите на една от варненските агенции, помагащи на бъдещите студенти да подготвят документите си за кандидатстване. Връщайки се назад, мисля, че спокойно бих могла и сама да го направя, макар това да дава една стабилна доза сигурност в професионализма на специалистите и качественото изпълнение на процедурите по кандидатстване. То се случва изцяло чрез сайта на UCAS, като процесът по изпълнение на формите за кандидатстване се запазва и могат да бъдат попълнени поетапно. Кандидатите имат право да изберат до 5 университета, като за всичките пишат 1 общо мотивационно писмо. Оттам съветвам кандидат-студентите ясно да преценят коя точно специалност желаят, тъй като писмото трябва да е сравнително генерално, за да може да бъде съотнесено към всеки един от университетите, но и тясно специализирано, разкриващо мотивациите и бъдещите амбиции на студентите.
Повечето срокове по кандидатстване започват от октомври до март, така че съветвам учениците да си помогнат малко с усилията още лятото. Трябва да отбележа, че има и такса, която се плаща за всеки от изборите – тази година, 2018-та, струва £13 за един избор.
Разкажете ни малко повече за вашата специалност. Кое е най-важното нещо, което научихте от образованието си дотук?
Най-важното нещо, което научих извън рамките на самото образование е, че всеки един амбициозен и трудолюбив млад човек може да постигне успехи в среда, която стимулира неговото развитие и го среща с други амбициозни хора!
Лекторите са изключително разбрани хора и освен лекции, имаме практикуми (така наречените tutorials), където работим основно по групи и разискваме казуси и пишем групови доклади и есета. Повечето ни писмени работи са именно групови и смятам, че това дава добра основа на студентите да развият съществени умения като работа в екип и лидерство, които ще им бъдат от полза в бъдещата им кариера. Макар и преподавателите да са винаги на линия да общуват със студентите си, дали ще пожъне успехи в образованието си е изцяло отговорност на всеки учащ. На всеки му се дава поравно възможност да се изяви, и никой лектор не допуска да покаже лично отношение спрямо някого– това, според мен, е позитивна черта на образователната система тук, тъй като студентът се научава да разсъждава и действа като възрастен, поемайки инициативата за собственото си развитие.
Как е структурирано обучението, както и текущия контрол?
Специалността ми е много гъвкава и бизнес програмата е страхотно разразботена. Поначало кандидатствах с маркетинг и предприемачество, но това е само условно; първа година, всички студенти избират измежду 7 бизнес предмета, като с кой точно са влезли е без значение – това е начин студентът да усети кое го привлича и кое не му е от особен интерес. В моя случай ми стана ясно, че предприемачеството не ме впечатли, докато туризъм предметът ми се стори заинтригуващ. Така, след втора година нататък, студентите специализират в 2 избрани от тях предмета, като в края на първа те селектират дали искат да са в програмата Business Administration (BA – в която съм и аз) или International Business (IB).
В първия случай, студентът има възможност да избере 2 предмета по желание, като 3-тата година е възможно да прекара втория семестър в различна държава, учейки в партниращ си университет. При International Business програмата, студентът избира 1 предмет само, и учи задължително Management като втори. Студентите, избрали нея, са задължени да прекарат поне 1 семестър от 3-тата си година другаде, а може и да изберат цялата година. В случая те са с предимство пред BA-студентите, като първо на тях им се дават предложения (повечето са в САЩ и Азия), и после, от това, което е останало като опции, се предлага на BA-учащите (почти всички са в Европа).
Образованието в Шотландия е без такси за обучение. Какви обаче други разходи трябва да предвидят бъдещите кандидат-студенти?
На първо място, разходи за квартири. Първа година прекарах в едно от общежитията на университета и се радвам, че го направих, тъй като е добра възможност да се създадат нови контакти, да срещнеш нови хора и като цяло, ти дава старт на социалния живот. Университетските общежития, по спомен, варираха от £95-£100, но има и частни общежития в близост, които са по-скъпи, но предлагат повече услуги, както и изглеждат повече posh, както биха казали тук. От втора година нататък е много по-удобно и спокойно студентите да споделят квартира между себе си, като цената би била значително по-ниска, в зависимост от локацията на квартирата, разбира се.
Студентите трябва да вземат под внимание и личните си разходи, като мисля, че около £100 на седмица са достатъчни. Тук включвам разходи за храна, както и за излизания и социален живот. Предимствата на големия град, какъвто е Глазгоу, са, че има страшно много възможности за почасови работи за студенти, например като Waiter, Part-time Sales Assistant, и т.н.
Какъв е живота в университета и извън него?
Динамичен, жив и с много младежки дух! Да, както е всепризнато, времето на Острова не е от най-хубавите, особено щом стане дума за Шотландия. Но гарантирам, че миксът от социален живот, културни мероприятия и всякакви извънкласни дейности значително допринася за доброто настроение на всеки студент. Университетът е толкова голям, че постоянно срещаш нови лица, запознаваш се с нови хора, повечето от различни култури и е голямо преживяване. Всеки ден различните клубове имат срещи в Union-а, както и всеки месец си има определена тематика, според която се придържат организираните събития.
И за финал, какво бихте казали на младите хора, които тепърва обмислят да заминат да учат в Шотландия?
Благодарна съм на целия си житейски път, изминат досега и довел ме именно тук. Защото чрез преживяванията, самият университет е позитивно настроен към интернационалните си студенти, оказвайки подкрепа и организирайки събития насочени към тях. Най-близките ми приятели тук са от различни краища на Европа, което е един страхотен катализатор на това, да започнеш да мислиш глобално и да си по-възприемчив за различните култури, които го населяват. Приятелите ми и аз обичаме да празнуваме заедно всеки един празник на държавите, от които сме, защото е наистина забавно да се запознаеш с техните традиции. Гарантирам, че в края на обучението си ще сте направили приятели, с които ще планирате пътешествия до техните страни, ще опитате екзотични ястия. И най-главното, където и да отидете, винаги ще имате място, където да отседнете и където да сте спокойни, че имате скъп човек до себе си!
Интервю на Любина Панайотова