fbpx
Начало » България » ABLE Mentor – развитие през целия живот, защото ученето не е само в училище

ABLE Mentor – развитие през целия живот, защото ученето не е само в училище

  • myotova
  • 13 ян. 2022
  •  Коментарите са изключени за ABLE Mentor – развитие през целия живот, защото ученето не е само в училище

Интеврю с Николай Николов, проектен лидер на ABLE Mentor.

Здравейте. Моля да се представите пред нашите читатели. Как се казвате? С какво се занимавате? Как разбрахте за ABLE Mentor?

Здравейте! Казвам се Николай Николов и съм проектен лидер на ABLE Mentor от 4 години, като преди това бях доброволец за проекта. Моята задача е да подкрепям доброволците в екипа на програмата, т.ч. всеки да изпълнява задачите си и в същото време да ги провокирам да излизат от зоната си на комфор, да се развиват и да израстват. Защото това е една от ценностите ни в ABLE Mentor – развитие през целия живот, защото ученето не е само в училище.

Разкажете ни малко повече за ABLE Mentor и програмата, която предлагате на ученици и студенти? С какво се отличавате? Какво интересно може да се научи?

ABLE Mentor е програма, насочена към ученици от 10ти и 11ти клас, с цел да ги подкрепи в избора на кариерен път след завършване на гиманазия. Вярваме, че това е правилния момент да вземеш осъзнато и аргументирано решение за следващата стъпка в живота си, защото обратното може да означава много изгубено време и усилия насочени в погрешна посока. ABLE Mentor е безплатна програмата, която предлага индивидуално менторство на учениците в рамките на три месечна програма, в която работят заедно за развитие на т.нар. transferable skills – професионални умения, необходими във всяка сфера на реализация – презентационни умения, работа в екип, даване и получаване на обратна връзка, активно слушане, ефективна имейл комуникация, умения за целеполагане и планиране на бъдещото.

ABLE Mentor започна като идея за среща на младежи, които имат нужда от кариерно ориентиране с опитни професионалисти и прерасна в програма за индивидуално менторство за ученици от цялата страна. Смятам, че едно от най-ценните неща, които програмата дава е индивидуалното отношение и внимание към всеки един ученик. Това включва работата на екипа да подбере най-подходящия ментор за всеки, като бъдат взети под внимание професионалната сфера, личните качества, страничните проекти и дори интереси и хобита, които кандидат-ментора практикува в свободното време. Този индивидуален подход гарантира по-качествена работа на двойките участници.

Освен индивидуалното отношение, което ученикът получава, той има възможност да участва в четири обучения на теми от съществена важност за всеки на тази възраст – Поставяне на цели, Презентационни умения, Кариерно ориентиране и Фиансова грамотност. Всяко едно се води от професионалисти в сферата, по която говорят. Тези обучения дават допълнителна стойност на участниците и доближава до нашите цели да подкрепяме учениците да развият потенциала си и така да подобряваме средата, в която живеем.

През последните две години и половина развиваме ABLE Mentor и в онлайн формат, като целта ни е да достигнем до ученици от по-малки населени места, до които много от програмите за развитие на тийнейджърите и кариерните консултации не достигат. Така спомагаме за разширяване на достъпа до образователни възможности и в по-отдалечените от големите градове места.

Всеки ли може да стане ментор? Как се кандидатства и какви са условията? Как протича обучението за ментори?

Формално всеки, който иска да стане ментор в ABLE Mentor трябва да има минимум завършен втори курс в университета. Кандидатстването става на нашия сайт www.ablementor.bg след отговор на няколко въпроса свързани с кариерния път, уменията и мотивацията на кандидат-менторите. След края на регистрацията, всеки, който се включва за първи път в програмата преминава през интервю с член на нашия екип. В случай, че сметнем кандидата за подходящ за работа с деца и сметнем, че ще бъде полезен на конкретен ученик, той бива включен в предстоящия сезон на програмата. Задължително условие за включване в сезона преди срещата с ученика е менторът да премине през специално обучение за ментори, на което да го подготвим за работата с младежа.

Споделете ни история с Ваш ученик. В каква сфера го обучавахте? С какво му помогнахте? Какъв личен пример показахте?

Интересна е историята на Христо Хубенов, които се включиха в първия ни онлайн сезон в края на 2019 година. Запознах се с него през лятото на същата година, когато бях на гости в родния му град Харманли, за да говоря по време на една местна конференция. Неговият учител му беше споменал за ABLE Mentor и когато се видяхме имах възможност да му разкажа повече за програмата. Неговите интереси са свързани с технологиите и бизнеса и затова за негов ментор избрахме Александър Сумин от ClaimCompass, човек с бизнес опит, който вече 6 години управлява компанията, заедно с партньорите си. В екип със своя ученик работиха по идеята на Христо за сензори, които да определят замърсявания на въздуха в радиус от 10-15 км. от пчелни кошери. Това помага за опазването на пчелите, които са важни за биоразнообразието, но у нас има проблем с тяхната популация. Към момента Христо вече има собствен бизнес със сензори, който продължава да развива.

И за финал какво бихте посъветвали учениците, които се интересуват от ABLE Mentor?

Бъдете проактивни. Това не означава просто проявяване на инициативност, а осъзнато взимане на градивно решение в дадена ситуация. Осъзнаването, че отговорността за действията ни е изцяло наша и не може да я препишем на другите, на ситуиацията или на чувствата ни. Това е и първия от известните седем навика на Стивън Кови. Книга, чието задълбочено четене и парктично приложение силно препоръчвам.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top