fbpx
Начало » България » Математика на 3 нива в училище, за да обхванем и най-слабите

Математика на 3 нива в училище, за да обхванем и най-слабите

  • bobi
  • 03 дек. 2018
  •  Коментарите са изключени за Математика на 3 нива в училище, за да обхванем и най-слабите

Защо му е на всеки българин теория на вероятностите, и то в 8 клас?

ЗАНИМАВАМ СЕ с проблемите на обучението и съм в постоянен контакт с голяма група водещи учители от цяла България, вече пенсионери, които споделяме общи грижи. В последните години на всички ни е болно, че качеството на обучението пада и децата знаят все по-малко. Степента на образованост на съвременните ученици е по-ниска спрямо тази през 90-те години на ХХ в.

Защо е така?

Първо, дисциплината в училище се е разстроила в няколко направления. Мотивацията за учене на децата клони към нула.

Явлението “Чичко Гугъл знае всичко” властва в умовете на учениците, а и на техните родители. Децата вече не искат да запомнят нищо – дефиниции, формули, теореми, да не говорим за цитати и стихотворения по български.

Българското учителство трайно затъва в битовизъм, мнозина се отдалечават от основните показатели за интелигентност. Много хора получават заплати в училищата, но нямат качества. Това е трудно поправимо, защото няма наплив за педагогическите специалности. Налице е безгрижие към децата, което е много вредно за тях, но е катастрофално за бъдещето на България.

В обучението по математика има някои основни проблеми, които водят до все по-ниски резултати в масовото ниво

Въпреки че МОН ползва услугите на няколко научни института, учебните програми са лоши. Първо се почва с атака на обществено ниво защо се учат определени неща, класифицирани като “глупости”.

Познат е примерът с традиционните текстови задачи за 6-и, 7-и и 8-и клас – не ги разбира никой, да се изхвърлят. И какво въведоха? Теория на вероятностите! Защо му трябва на всеки българин да знае теорията на вероятностите? Тя не е за масовото ниво, оставете я за 0,5% от населението – това са най-добрите ученици в математическите гимназии. Въведоха я в 11-и клас, после я изтеглиха в 10-и клас, на другата година – в 6-и клас, сега е в 8-и клас.

Така не се правят добри учебни програми. Вместо това за всеки курс трябва да се въведе задължителен минимум, да се направи един добър учебник върху него и всичко това да не се променя 10 г. С лекота мога да кажа какво трябва да съдържа този минимум клас по клас. Ако искаме теория на вероятностите в училище – добре, но да се издаде една брошура и да се учи в 11-и клас. Учил съм я в 11-и клас по учебник на акад. Никола Обрешков, който беше 90 стр. И до днес всички учещи математика, включително и българските студенти в чужди университети, опират до тези златни, доказали се с годините, над 50-годишни учебници и сборници на блестящите ни умове в тази наука. Успехите по математика ще се върнат в училище, когато започнем да учим децата на същественото.

Трябва ли да се учат производни? Трябва, но да определим кога и как да се въведат, как да се развива материалът във всеки по-горен курс. В 8-и клас сега въведоха нов, голям учебник на специализирано издателство с теорията на вероятностите в него. Плачат децата, нищо не разбират.

Учат и логаритмични неравенства – защо, къде ще ги приложат? Отдалечаваме децата от нас. Така направиха и физиците, Съюзът на физиците в България трябва да отговаря за отлива на кандидат-студенти. Вдигаха, вдигаха нивото през годините, едва ли не готови атомни инженери да излизат…

Обучението по математика е излишно натоварено, усложнено и не води до желаните резултати на образованост. България за поредна година е в лошата статистика за средното образование в ЕС, процентът на неграмотните, включително и по математика, трябва да ни тревожи. В началните класове обучението започва добре и от 5-и клас нататък всичко се обърква. Необратимо се изпускат по-слабите ученици. Външното оценяване в 7-и клас не го одобрявам в сегашния му вид, но какво показа за Добричка област – от години средният успех е под 3,5. Учителите скочиха, че децата са затъпели. Чакайте, как така? Децата не са виновни, възрастните отговаряме. Проблемите започват от учебника за 5 клас. Изхвърлиха стария сборник към него, въведоха книга за ученика. Добре, ама съдържа 5000 задачи, и в 6-и, 7-и, 8-и клас е така. Колко време му трябва на ученика, за да ги обхване?

Сегашното положение е зле и за децата, и за редовите учители, и за родителите.

От години вече без частни уроци в 7-и клас не може, а можеше

Оставете основните неща в програмата – що е то уравненине, тъждество, алгебричен израз, неравенство, и оттам да дойдат задачите. Изпитвайте ги върху ученото в училище, не им давайте неща, които уж са лесни, ама те въобще не са ги виждали в час. През 2013 г. дадоха задача на такъв изпит – кое е по-голямо: 0,4 или 1/4, и хиляди деца не можаха да я решат! Това е плашещо.

Няколко прости мерки могат да поведат проблемите към разрешаване. Първо, предлагам оторизирани експерти от МОН да се срещнат с нас, изявените учители, и от предишни години, и днешни, и взаимно да изложим вижданията си. Да започне разговор. Според мен математиката трябва да се учи на 3 нива (преди 20 г. беше на две), за да се обхванат и най-най-слабите деца. Сред тях са по-голямата част от циганчетата. Тези дни срещнах такъв седмокласник, който не знае колко е 7 х 4

Трябва да има отделни помагала за децата, които не се справят с училищния материал. Защо не им се разреши да ползват калкулатор например? Цял свят вече ползва, но точно на тия, които не могат да смятат, не им даваме у нас. Предлагам да купят на всяко циганче по един калкулатор, който да извършва действията събиране, изваждане, умножение и деление. По този начин и в училище, и в ежедневието няма да са безпомощни. Това стига.

Второто ниво математика трябва да е добре разработено, с практическа насоченост, за училищния курс. Да гарантира, че няма да има неграмотни по математика и всички ще получат съществените знания. Третото ниво трябва да е за подготовка на олимпийците, защото имаме много талантливи деца. Техните учители обаче трябва да получават 2 заплати.

* Авторът е един от най-известните учители по математика у нас, вече пенсионер, има над 30 математически книги и над 80 авторски задачи в сп. “Математика”, бил е специалист по математика и физика към районния инспекторат на МОН за Добричка област.

Източник: www.24chasa.bg

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top