fbpx
Начало » България » Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение

Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение

  • bobi
  • 01 дек. 2022
  •  Коментарите са изключени за Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение

Близо 12 000 ученици са включени в дуално обучение след стартирането му преди седем години. Ако през учебната 2016/2017 г. само 353 ученици започват обучение чрез работа, през сегашната учебна година те са вече 11 705, съобщиха от пресцентъра на МОН.

За този впечатляващ ръст съобщи министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на конференция за ролята на частните компании за ефективна система на професионално образование, организирана от Посолството на Швейцария, МОН и Българо-швейцарската търговска камара в София.

Министър Пенов отбеляза, че благодарение на стартиралия през 2015 г. швейцарски проект ДОМИНО в България е създаден модел и е изграден капацитет за прилагане на принципите на учене чрез работа в системата на професионалното образование. Над 70 % от участвалите в проекта работят в предприятията, в които са обучавани.

Проф. Пенов изтъкна, че държавата съдейства и ще продължи да помага за разширяване на сътрудничествата между училищата и бизнеса. Възможност за връзка е вече създаденият към Министерство на икономиката регистър на работодатели, които желаят и имат право да се включат като партньори в обучението. Учениците в тези паралелки получават стипендии, а в XI и XII клас имат право да сключват трудови договори.

Министър Пенов обаче посочи, че все още работодателите се въздържат да инвестират и подготвят ученици, защото нямат гаранции, че те ще останат в тяхната фирма.

По думите му процесът все още се нуждае от усъвършенстване чрез облекчаване на административните процедури, защото всяко затруднение демотивира участниците. В този процес водещ е МОН, но всяка промяна се прави в сътрудничество с останалите министерства и след обсъждане с учители и директори на професионални гимназии, което води до намиране на успешни решения, отбеляза проф. Пенов.

По време на конференцията бе представен швейцарският модел, по който 2/3 от учениците са включени в обучение чрез работа. Акцентирано бе върху ползите за фирмите, които подготвят ученици: привличат млади таланти, инвестират в човешки потенциал и си осигуряват кадри с адекватна подготовка.

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top