
Доклад на Офстед показва, че 415 училища имат лоши резултати
Не само положението в България е зле. Дори силно образована страна като Англия страда от средното си образование. За това доказва и последен доклад излязал там. В него се казва, че над 200 000 ученика учат в училища, които имат лоши резултати през последните 13 години. Това е въпреки всичките опити на правителството и на общините за подобряване на резултатите.
Докладът на „Офстед“ е успял да изчисли, че цели 415 училища са с лоши програми на образование във всички възрастови категории. Резултатите на тези училища са изключително ниски, като изводът за тях е, че цели две поколения деца са учели в условия, които са ги цитирам „провалили“.
Разбира се, важно е да отбележим и какво според Офстед е училище с лош рейтинг. Това са училища, които са били инспектирани през годините на 4 пъти и всичките пъти са се провалили в рейтингите са добро училище или за подобрение от предишния път. Тези проверки са започнали още през септември 2016-та година.

Повечето от училищата обаче попадат в райони, които не се развиват приоритетно и са пренебрегвани от страната. Такива райони са Дерби, Саутенд и Дарлингтън. Районите страдат от редица проблеми като трудна мобилност на учениците до училище, географска изолация, липса на персонал (и наемане на лоши кадри, защото няма кой да работи), както и родители със слаба мотивация в живота, доста често и безработни.
„В някои от тези области, учениците през всичките си години на обучение не стъпват в добро училище. Това са 13 години или повече учене, а детето не може да се докосне до добро образование. Училищата система оставя децата на Англия със слаби резултати повече от десетилетие.“, се казва още в доклада.
Доста от училищата в тези райони се наричат академии (ако трябва да сме точни – 86% от тях). В тези академии се страда от дълбоко вкоренена култура без желание за промяна, както и хаотични промени. Например, едно училище е имало 14 различни директора за 10 години.
Според докладът, промените трябва да се случват според нуждите на всяко училище. Няма как едни промени да влияят на всички училища, които имат различна култура. Трябва да се идентифицират специфичните нужди и да се получ подкрепа, съобразена с тях.

Има и добри новини. Министерството на образованието признават, че доклада е качествен и че Офстед играе безценна роля за подобряване на стандартите и качеството на образованието. Поне в Англия се отичат докладите и министерството искат да работят с тях за подобряване на училищната среда. В България дали е така? Нека всеки отговори сам за себе си.
Но, както в България, така и по света винаги има хора, които го играят „контра“ и каквото и да се направи, все са недоволни. Такъв е Стивън Ролет, който се води специалист по учебни програми в една от образователните инспекции. Според него доклада е една „тъпа преценка“ и че това по-скоро вреди на училищата, защото така рейтингите им спадат все повече. Оттук се прави извод, че се затруднява още повече набирането на учители и ръководители, които да осигуряват устойчиво развитие в образователния процес.
Човекът може и да е прав, може и да не е. Важното е, че темата за образованието, освен че се дискутира, все взима под внимание и се мисли как да бъде оправена. В България също се мисли, но се действа по-бавно. И все пак – видяхте ли, че не само в нашите географски ширини има проблеми в образователната система. Кога ще ги стигнем финландците?
Материал на Борислав Борисов – Bobby