fbpx
Начало » Статии » Маркетинг – водеща бизнес специалност

Маркетинг – водеща бизнес специалност

  • Ana Avtova
  • 30 авг. 2017
  •  Коментарите са изключени за Маркетинг – водеща бизнес специалност
Маркетингът е част от всяко икономическо образование; Маркетингът е гъвкава специалност с много, различни специални дисциплини

„Маркетинг” идва от английската дума за пазар и в един най-буквален превод означава процеса по продажбата на каквото и да е. Маркетингът е комбинацията от теоретични и практични дейности, които реализират продажбата на продукт, услуга, идея и т.н.

Той е свързващата част между търсенето и предлагането и е от огромна важност за търговския процес. На нуждата от качествени специалисти за световния пазар образователните институции отговориха с нова и модерна икономическа, или по-скоро бизнес, специалност.

“Маркетинг” е сравнително нова университетска специалност, която трябва да дава знания по икономика и управление, за маркетинговия процес и маркетинговата дейност на отделните пазари и сфери на стопанския живот. Завършвайки тази специалност ставаш маркетинг специалист и можеш да търсиш реализация в маркетинг отделите на фирми, предприятия, медии, в администрации на държавни институции и т.н.

Какво работят завършилите маркетинг:
рекламен агент, ръководител на отдел “Маркетинг”, ръководител на отдел “Продажби”, имиджмейкър, ръководител на отдел “Реклама” и “Връзки с обществеността”, търговски посредник, търговски представител по проучване на потребителското поведение, продуктовите иновации, цените, бранд мениджър, мениджър маркетинг и продажби и др.

Специалистът по маркетинг открива и обслужва клиенти; разработва и променя продукти, които трябва да задоволяват в максимална степен нуждите и желанията на клиентите; препоръчва най-подходящите цени; най-добрите места за продажба на фирмените продукти. Той работи върху реклами и търговски промоции, разработва маркетингови стратегии, за да се постигне най-голям успех, анализира пазарните тенденции и наблюдава как се променя средата, в която работи компанията и какви са последствията от тези промени.

Къде да се учи в България

Тази специалност е съвсем нова за България. Тя се появява като учебна дисциплина в университетите в началото на 90-те години на миналия век, малко след промените. И ако тогава маркетинг специалист звучеше по-скоро претенциозно и дори смешно, защото в началото на прехода бизнесът тепърва прохождаше и всеки се учеше в движение, то днес реалностите са други. Маркетингът е на почит, така да се каже, със статут на търсена и престижна специалност. Когато избирате учебно заведение проучете внимателно всичко, което ви се предлага. Голямото търсене доведе до голямо предлагане и университети и колежи предлагат тази специалност под формата на съботно- неделни курсове, дистанционно обучение, едногодишно обучение и т.н. Маркетингът е гъвкава специалност с много, различни специални дисциплини и предвид това, че не е с утвърден статут на наука, е възможно обучението да се провежда в скъсени срокове и по по-свободен начин, но сериозното обучение все пак трябва да е в някакви адекватно установени срокове.

В България можете да изучавате маркетинг на десетки места. Ето една част от тях:

Университет за национално и световно стопанство (УНСС) www.unwe.acad.bg

Стопанска академия „Д. А. Ценов”, Свищов www.uni-svishtov.bg

Икономически университет, Варна www.ue-varna.bg

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”, Пловдив www.uni-plovdiv.bg

Американски университет, Благоевград www.aubg.bg

Колеж по мениджмънт, търговия и маркетинг www.mtmcollege.org

Нов български университет www.nbu.bg

Маркетингът е част от всяко икономическо образование, а като самостоятелна дисциплина го търсете в икономическите вузове и бизнес колежите. За тази специалност можете да получите бакалавърска и магистърска степен, да се обучавате в редовна и задочна форма, възможно е и дистанционно обучение. Бакалавърските програми са от 2-4 години, а магистърските – 1-2 години.

Прием

Приемът е по документи и с индивидуални, за всеки вуз, тестове.

Това са някои от изучаваните дисциплини:

Маркетинг;
Маркетинг за специалисти;
Маркетингова етика;
Потребителско поведение;
Маркетингови изследвания;
Управление на дистрибуцията;
Продуктови анализи;
Управление на маркетинговите комуникации;
Цени и ценова политика;
Управление на търговската марка;
Технология на рекламата;
Маркетинг на услугите;
Интерактивен маркетинг;
Международен маркетинг;
Маркетингов мениджмънт;
Маркетингови анализи.

Къде да учим в чужбина

Едва ли ще изненадаме някой с информацията, че САЩ и Великобритания са с водещи позиции в бизнес образованието, неделима част от което е маркетинга. Традиционно най-добрите МВА програми, в частност и тези с маркетингов профил, се предлагат от университети именно от тези две държави. Добри маркетинг специалисти излизат и от френските, испанските и холандските университети. BA in Business Studies (Marketing) и МВА in Marketing са изключително популярни програми и се предлагат от водещите университети на всяка държава, както и в бизнес колежите. Продължителността на обучението варира от 2 до 4 години за бакалавърската степен и 1-2 години за магистърската. Много от вузовете предлагат дистанционно обучение. Отлични и престижни магистърски програми предлагат американските и английските университети.

Изисквания за прием

Изискванията са разнообразни и индивидуални за всяка държава и университет. И понеже говорим за САЩ и Европа, за държавни и частни университети и колежи, естествено изискванията, които сме изброили са в един най-общ план:

  • преведена и легализирана диплома за завършено средно образование;
  • резултат от IELTS 6.0 или 80 т. на iBT TOEFL;
  • препоръки
  • есе
  • мотивационно писмо
  • 1200 т. на SAT (за някои вузове в САЩ), колкото по-висок резултат – толкова по-големи шансове за стипендия.
  • Високият успех от дипломата и особено оценките по математика са от голямо значение за прием в някои университети и колежи в САЩ и Европа.
  • GMAT (Graduate Management Admission Test) е тест, който е възможно да държите за прием в МВА програми на някои университети в САЩ и Канада. Добре е да имате поне 500, от максимални 800 точки (или 600 – за по-престижните вузове), за да бъдете приет и евентуално да получите стипендия.

Такси

МВА in Marketing и BA in Business Studies (Marketing) програмите са сравнително скъпи. Таксите в САЩ най-често са между 5 000 и 30 000 долара за година в зависимост от престижността на университета или колежа. Ако имате излишни пари има такси и над тези суми. В Европа най-скъпо е да се учи в Обединеното кралство – около 3 000 лири на година (не и в Оксфорд и Кеймбридж, разбира се), в другите водещи държави таксите са от порядъка на 1 000 – 1 500 евро, а в скандинавските държави на повечето места – безплатно.

Магистърските програми са по-скъпи в САЩ – от 10 000 долара и нагоре, а в Европа можете да намерите магистратури и от 1 000 – 1 500 евро.

Годишната заплата на маркетинг специалистите в Западна Европа е по-висока от тази в САЩ и достига суми от порядъка на 94 000 долара. При всички случаи, маркетинг специалистите, с дипломи от престижни университети, правят отлични кариери във водещи компании и държавни институции.

Топ 10 на университетите в САЩ, обучаващи по специалността Маркетинг, според една от многото американски класации:

1. Northwestern University (Kellogg), Evanston, IL www.kellogg.northwestern.edu

2. University of Pennsylvania (Wharton), Philadelphia, PA www.upenn.edu

3. Duke University (Fuqua), Durham, NC www.fuqua.duke.edu

4. Harvard University, Boston, MA www.harvard.edu

5. Stanford University, Stanford, CA www.stanford.edu

6. Columbia University, New York, NY www.columbia.edu

7. University of Michigan – Ann Arbor (Ross), Ann Arbor, MI www.bus.umich.edu

8. University of California – Berkeley (Haas), Berkeley, CA www.haas.berkeley.edu

9. University of Texas – Austin (McCombs), Austin, TX www.utexas.edu

10. University of Chicago, Chicago, IL   www.uchicago.edu

 

Източник: http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/grad/mba/mktng

Водещи европейски вузове в бизнес обучението

Cambridge, Judge UK www.jbs.cam.ac.uk

City, Cass Business School, UK www.cass.city.ac.uk

Cranfield School of Management, UK www.som.cranfield.ac.uk

Erasmus University, RSM, Netherlands www.rsm.nl/home

ESADE Business School, Spain www.esade.es

ESCP-EAP, France www.escp-eap.eu

ESSEC Business School, Paris, France www.essec.edu

HEC MBA Program, France www.mba.hec.edu

IE Business School, Spain www.ie.edu

IESE, Spain www.iese.edu

IMD, Switzerland www.imd.ch

INSEAD, France www.insead.fr

London Business School www.london.edu

Manchester Business School, UK www.mbs.ac.uk

MIP Politecnico di Milano, Italy www.mip.polimi.it

Източник: www.topmba.com/research/top_100_business_schools/4_top_business_schools/42_europe/

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top