
IELTS е сред трите най-разпознаваеми и разпространени международни сертификати за доказване ниво на владеене на английски език за образователни и работни нужди. На страниците на списанието този английски езиков тест е разглеждан детайлно много пъти: съдържание, начин на полагане, оценки, такси; в следващите редове обаче акцентът ще падне върху неговите две основни направления – IELTS Academic и IELTS General.
Видно още от наименованието, първото направление е предназначено за хора, които искат да кандидатстват в образователни програми, преподавани на английски език. Второто, IELTS General, е фокусирано повече върху тестването на основни езикови умения в социален аспект, за работа или при имиграция в англоезични държави – Великобритания, Австралия, Нова Зеландия, Канада, САЩ. Той може да послужи и за образователни цели, но на по-ниски нива от бакалавър.
Преди да се насочим към разликите в двете направления, нека все пак направим кратък преговор на съдържанието на IELTS сертификата. В рамките на 2 часа и 45 минути се тестват езиковите умение в четири секции: Слушане, Говорене, Четене и Писане. Това става по два начина – на хартия или на компютър. По правило три от четирите сегмента на изпита се държат заедно, а Говоренето – в рамките на седмица преди или след изпитния ден за останалите три. Но понякога има възможности и четирите да се държат в един ден. Оценката на теста е 9-степенна; всеки отделен раздел се оценява от 0 до 9 и после се калкулира средноаритметичната обща оценка. За прием в образователна бакалавърска или магистърска програма, преподавана на английски език, най-често е нужна оценка 6.5 и съответно 7.0. Валидността на сертификата е две години.
И сега отново към основната тема. Слушането и Говоренето са идентични и при двете направления, които разглеждаме в този материал. Разликите са в секциите Четене и Писане. Нека се спрем на тях по-детайлно.
Четене: Продължителността (60 минути) и броят въпроси (40) са идентични при General и Academic. Типовете отговори също са идентични: избор от няколко възможни отговора; посочване на истинни, неверни или неутрални твърдения, кратки отговори, сравняване на данни, съотнасяне на части от текст, разпознаване на позиция на автор, смислово разбиране на водеща тема и подтеми и др. Разлика има в източниците, които се използват. При Academic те са книги, вестници и списания, написани на ниво за неспециалисти, но подходящо, интересно и съответстващо за хора, търсещи продължаване на образованието си в различни научни области. В този образователен контекст, налични са също така таблици, графики, диаграми и илюстрации. При General направлението, респективно, източниците, които се използват, включват текстове с базисни езикови формати от общо естество като бележки, писма, рекламни текстове, графици, както и трудови характеристики, договори и др., чиято цел е да се тестват знанията в социално-комуникативен контекст.
Писане: Тук отново няма разлика в продължителността и броя задачи – 60 минути и 2 задачи и в двете направления. Сега е ред на разликите. При Academic варианта в първата задача полагащите изпита трябва със собствени думи да опишат визуална информация под формата на таблица, диаграма, графика. За това разполагат с 20 минути и е нужно да напишат поне 150 думи. Във втората задача в рамките на 40 минути и поне 250 думи те трябва да пишат върху даден проблем, нечий аргумент или гледна точка. Стилът и съдържанието на написаното трябва да е в съответствие и да кореспондират с темата, поставена в задачата. Като пример е посочено, че при поставен въпрос за пректическата полза от компютрите, отговор от общ характер за същността на компютъра ще се счете за нерелевантен и грешен. Първата задача при General направлението е писмен отговор в ситуация – например отговор на писмо, изискване за получаване на някаква информация или обясняване на положение. Времето за изпълнение е 20 минути, а обемът поне 150 думи. Във втората задача трябва да се напише есе върху посочена тема, като отговор на нечия гледна точка или аргумент. За него изпитваните разполагат с останалите 40 минути. Една важна вметка – разполагането във времето за отговоряне на двете задачи (и в двете направления) е силно препоръчително, на базата на практиката и дългогодишния опит на организаторите, но, в крайна сметка, зависи от самите изпитвани. Обемът на думите също е препоръчителен и е посочено, че малки отклонения няма да бъдат санкционирани в оценките. Отново обаче, добре е да има стриктно придържане към посочените условия, които не са поставени просто така.
В заключение, двете основни направления в IELTS – IELTS Academic и IELTS General в по-голямата си част нямат големи разлики и са идентични. Съществената разлика идва от различните цели, които сертификатът трябва да покрие – прием в учебно заведение или удостоверяване ниво на владеене на езика за имиграционни или работни нужди. Така че най-важното, което трябва да се знае и запомни за тези два варианта на IELTS, е, че те имат различно предназначение и изборът между тях пряко зависи от конкретната цел на човека, който иска сертификата. Целта определя избора на единия или другия вариант; прави се справка дали институцията, организацията или компанията признават теста и какъв резултат покрива изискванията им. Всичко за IELTS може да се намери на www.ielts.org, партньорски изпитни центрове по места, такси, срокове, учебни материали, курсове за подготовка.
Ивайло Ганчев