Chat GPT ще влезе в образованието, дори и да не е през официалното образование. И български образователни платформи ще може да го прилагат. Преди седмица КАН академия в САЩ обяви, че си сътрудничи със създателите на Chat GPT за въвеждане на платформата. А като част от това, и българската версия може да се сдобие с изкуствен интелект. В системата на обществените училища въпросът е оставен на учителите, а не трябва да е така, изказа мнението си Иван Господинов от инициативата „Образование без раници“.
Станалият популярен Chat GPT вече е в училище, но не в образователната система – това показват данните. Учениците знаят за него и го използват, част от учителите също. Но общият дебат го няма. Това свидетелства Иван Господинов, който освен че е учител в София, движи и инициативата КАН Академия през платформата „Образование без раници“. От думите на Иван Господинов става ясно, че докато общественото образование се чуди дали да започне дебата за мястото на изкуствения интелект в него, образователните платформи вече се канят да го използват. Преди около седмица основателят на американската КАН академия Салман Кан обяви, че платформата ще има изкуствен интелект, което изненадало донякъде и Иван Господинов.
„Не сме го пробвали. Той в момента е достъпен само за малка част потребители в САЩ. Той е в тестов период. Тепърва предстои да разберем дори кога бихме могли в българската версия да добавим този инструмент. За нас това е приоритет, защото наистина смятаме, че е много важно да има поне един инструмент или поне няколко инструмента на български език“, каза той. Според него подходът на КАН Академия е много добър. По думите му чат бот-ът от една страна не е просто инструмент за информиране. От друга страна неговата цел ще бъде и да помага на учителите. Господинов подчерта, че и учителите трябва да се запознаят с тези нови технологии.
Учениците трябва да знаят как да използват новите технологии, убеден е още той. По думите му чат бот-ът се явява умствен асистент.
А и професиите на бъдещето ще са базирани на изкуствения интелект. Учителите в момента също са поставени в ситуация на търсене на приложения за работата си, казва Иван Господинов.
Точно грешките да са платформата за доброто образование се надява и главният изпълнителен директор на OpenAI, компанията на Chat GPT, Сам Алтман. В интервю за американската телевизия Abc news Алтман разглежда ролята на изкуствения интелект в образованието като „инструмент за персонализирано преподаване“, който ни помага да учим, който ни помага да правим това, което искаме. Алтман казва, че образованието със сигурност ще трябва да се промени заради навлизането на изкуствения интелект:
„Образованието ще трябва да се промени. Но това е ставало винаги, когато във времето са се появявали технологиите. С появата на калкулатора, преподаването и изпитването по математика се е променяло. Едно от очакванията на тази технология, за което аз наистина много се надявам и вълнувам, е способността да се предостави индивидуално обучение. Вече виждаме ученици, които използват тази технология, макар и по един много основен начин. И то с успех. И в момента, в който компаниите вложат в техните платформи нашата технология, за този начин на обучение, мисля, че Chat GPT ще направи и революция в образованието. Децата още днес са започнали този обучителен процес. И докато завършат училище или университета, те може да са и по-умни и способни. Говорил съм с учители за техните трудности заради Chat GPT. Но за един изключително натоварен учител, да може да препоръча на ученика си да се допита до изкуствения интелект, а после да има дебат… Това е един метод, който и Сократ е използвал. И някои учители, не всички, казват, че тотално е променил начина на преподаване“.
Със или без изкуствения интелект, истинският дебат е при учителя, сигурен е Иван Господинов.
„Този дебат трябва да го организира учителят. Истинският дебат, истинските разговори и уменията за комуникация е нещо, което е заедно с хората“.
А по-важният истинският разговор за използването на изкуствения интелект в обучението не трябва да бъде оставян на учителя. А да бъде на ниво министерство и политики:
„Трябва и смятам, че от следващата учебна година нещата ще станат малко по-ясни и по-сериозни. Имам чувството, че в момента Министерството на образованието и институциите не се усещат какво се случва. Да кажа на учителите – това не е просто пореден инструмент, с който може да се преписва. Тук говорим за промяна в световен мащаб – промяна на пазарите на труда, промяна на интелектуалната индустрия. Това рано или късно трябва да доведе и до промяна в образованието. Няма връщане назад. Институциите възможно най-скоро трябва да започнат да мислят и да намерят някакво решение“.
Засега към Министерството на образованието имаме само въпроси – да се забрани или да се разреши с обяснение използването на системи с изкуствен интелект като Chat GPT в учебния процес, какво променя в образователния процес това използване, ще се правят ли проучвания по темата от страна на Министерството, може ли тези единични засега случаи да стартират по-широк дебат за прилагането в определени части от учебния процес. А докато чакаме отговорите на министерството, Иван Господинов казва, че може би заради изкуствения интелект частните образователни платформи може да станат по-привлекателн и по-конкурентни на общественото образование:
„Образователните платформи ще се стремят да предложат много филтриран и изчистен тип изкуствен интелект. Това е добър сценарий“.
Според него тези разработки с изкуствен интелект няма да са конкуренция на училището. Може би навиците за използване на интернет ще се променят, което трябва да се вземе предвид, прогнозира Господинов. По думите му това ще е нов начин за търсене в интернет. Според него обаче на този етап учителите се справят по-добре от чат бота.
„Винаги ще имаме нужда от примера – човекът, който е пред нас, който е учил, който има авторитет, човек, който живее и от който можем да се научим на пример“, категоричен е той.