Начало » България » 36 училища минават на една смяна още наесен, другите – до 10 години

36 училища минават на една смяна още наесен, другите – до 10 години

  • bobi
  • 24 ян. 2019
  •  Коментарите са изключени за 36 училища минават на една смяна още наесен, другите – до 10 години

– Ще се строят и физкултурни салони, още класни стаи, столови, топли връзки

– Прави се, за да бъдат учениците равнопоставени

Кога всички деца в България ще могат да учат на една смяна, за да започват занятия в час, позволяващ концентрация, да не ходят и да не се прибират по тъмно, да не делят шкафчетата си?

Не и от следващата учебна година, както първоначално бе амбицирано просветното министерство.

36, или 10% от училищата в страната, в които сега занятията са на двусменен режим, ще минат на едносменен още наесен. Това съобщиха за от Министерството на образованието и науката.

За други обаче срокът е до 10 години, сочат данните на МОН, предоставени по искане на вестника.

През настоящата учебна година 335 училища са на двусменно обучение, а 1921 на едносменно.

Първоначалната идея беше всички близо 2400 училища в страната да работят на една смяна от учебната 2020/2021 г., но от образователното министерство прецениха, че това е нереалистично. Най-вече защото е свързано със сградния фонд.

Иначе експертите са категорични, че децата от училищата на две смени имат по-малка продължителност на часовете, което понякога създава трудности при усвояването на материала, по-кратки междучасия и ограничен достъп до ресурсите на училището в сравнение с връстниците им от едносменните.

Освен че ще ги постави при равни условия, ученето само до обед има редица предимства както за децата, така и за родителите

Например възможността учебният ден да започне по-късно, което е от голямо значение и за пътуващите ученици. Часовете ще имат еднаква продължителност, след края им децата няма да се прибират в тъмната част на денонощието.

Ще се провежда качествено целодневната организация на учебната дейност – задължителна от 1-и до 4-и клас, децата ще имат време и свободни помещения и за дейностите по интереси.

Именно затова след обществено обсъждане миналата година министерството на образованието пое ангажимент да регламентира изискване, че директорът на училището в сътрудничество с общината създава условия за полудневната организация на учебния ден преди обяд.

Директорът заедно с общината разработва плана и определя срока за създаване на тези условия.

15 декември бе срокът тези планове да се предоставят на министъра на образованието Красимир Вълчев. В МОН са постъпили 56 плана за общо 335 училища, сочи справката, предоставена на “24 часа”.

Мерките и сроковете във всеки от тях обаче се различават според демографската ситуация в отделните общини, материалната база на всички училища в тях и възможностите за разширяването ѝ.

66 училища са заявили, че ще се наложи да дострояват, а в няколко плана е посочено и че ще трябва да изградят освен нови постройки и топла връзка към сегашните сгради, да вдигнат физкултурни салони, допълнителни класни стаи, столови.

Изцяло нови сгради са нужни на 38 училища.

В 134 ще успеят да минат към уроци на една смяна само с оптимизиране на план-приема. Други 141 се нуждаят първо от преустройства, ремонт и преоборудване на базата.

Диян Стаматов, директор на 119-о СУ

“Акад. Михаил Арнаудов” в София:

Диян Стаматов

Учениците ще имат по-добри резултати

Ще започват по-късно, ще имат време за истинска почивка

– Г-н Стаматов, какви са предимствата на едносменния режим в училище?

– За да се премине на едносменен режим, най-комфортният вариант е училищата да са с по 500 до 700 . Така са построени училищата ни, че те в една смяна вместват ученици от такъв капацитет. Най-голямото предимство е, че училище се започва в по-нормален час – 8,30 часа например. Това е идеално, защото това е разумен час за добра концентрация на всеки.

Ако го съпоставим със сегашния начален час, който е 7,30, този един час е много съществен за всеки човек. В пряка връзка с това е и фактът, че при едносменен режим няма този дискомфорт, който се случва при промяна на смените в първия и втория срок. Тогава няма потребност от това адаптиране, което се случва на всеки 6 месеца. Третото голямо предимство според мен е свързано с междучасията. В момента, за да се вмъкнем в двусменния режим, са в най-малкия си часови диапазон. И голямото междучасие е кратко – 20 минути. При едносменен режим междучасията са по-дълги и децата могат да си починат, да се нахранят и спокойно да използват санитарните възли, без да бързат от притеснение, че ще закъснеят. Регламентираната почивка става истинска със спокоен ритъм без бързане.

– Краят на учебния ден също е в нормално време.

– Щом учебният ден започва в 8,30, свършва в по-късен час, но пак е нормален – 14 или 14,30 часа. Дори в деня да има 8 часа, в 14,30 часа може да се приключи. Това е един много благоприятен час. Учениците ще могат и да си починат, и да се подготвят. Ще има време и за тези неща, за които напоследък много се говори – консултация с родители, занимания по интереси, кръжочна дейност. Може да отиде на театър, може по-спокойно да се види с приятели – неща, които при двусменния режим са възпрепятствани, защото се свършва късно. Ако си свършил в 19 часа, къде тепърва ще тръгваш да се срещаш с приятели например. Най-голямото предимство е, че при златен комфорт от 600-700 деца в училище се създава добра възможност и за спокойствие в самото училище. Много по-тихо е. Няма я шумотевицата в мегаучилищата с 1000-1200 ученици, което съвсем естествено се отразява на концентрацията. С намаляването на учениците в сградата, с преминаването на едносменен режим и подготовката на учениците ще е по-добра и оттам ще има и по-добри резултати. Много добър вариант е едносменният режим, но е скъп. Сградният фонд ще трябва да се освободи наполовина. В момента в София на двусменен режим са 80 училища от общо 210. Само за тези 80 ще трябва да се намерят сгради за още 80. И това е само в София.

– Как стоят нещата при вас?

– Бих казал, че през следващите 10 години трудно може да минем на двусменен режим. Капацитетът на стаите е 100% зает. Имаме 1600 ученици. За да има 700-800 ученици, без да има социално напрежение, без да има съкращаване на учители, изисква плавно 10-годишно преминаване. Училището е в доста застроен и скъп район. Там няма терен, на който базата да се разшири. Трябва да се подходи по еволюционния начин с плавно намаляване на броя на паралелките. За това е необходимо едно поколение време.

От Съюза на работодателите в средното образование настояват: Директорите да вдигнат учителските заплати веднага, а не след 3 месеца – има ресурс!

“Директорите могат да вдигнат заплатите на учителите още през януари или февруари, не е необходимо да чакат 3-4 месеца. Нормативната база, за да се случи това, е готово – Законът за държавния бюджет, всички наредби, правилата за заплатите са готови, както и колективният трудов договор. Този пакет от документи е готов сега, в други години чак в края на март.”

Това призовават колегите от Съюза на работодателите в средното образование.

Средствата били налични. На много места директорите се притеснявали да го направят заради традицията през последните години. Другата причина била несигурност дали парите ще стигнат за всичко.

“Добър директор със счетоводителя може да сметне средствата – най-напред за заплати, защото те са приоритет, след това за парно, ток и вода, и съвсем спокойно да разпишат допълнителното споразумение за януари и февруари”, обясниха от Съюза на работодателите в средното образование.

Размерът на чистото трудово възнаграждение на педагозите да стане не по малко от 1500 лв. в краткосрочен план, настояха преди дни от синдиката “Образование” към “Подкрепа”. Искат още ефективно и решително да се намали “безмерната бумащина”, както и класното ръководство да се заплаща не по-малко от 100 лв.

Според синдиката на първо място като отблъскващ от професията фактор се посочва силно стресиращата среда. Учителската професия е с висок обществен интерес, под зорко, критично и често недоброжелателно наблюдение, свързва се с огромни очаквания. Успоредно с това се сблъсква с нежеланието и отказа за конструктивно и ангажирано партньорство от страна на родителите и от повечето ученици.

Източник: www.24chasa.bg

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top