fbpx
Начало » България » Чуждоезиково обучение – „нейтив спикър“ или „обикновен“ учител?

Чуждоезиково обучение – „нейтив спикър“ или „обикновен“ учител?

  • Lyubina Panayotova
  • 08 дек. 2017
  •  Коментарите са изключени за Чуждоезиково обучение – „нейтив спикър“ или „обикновен“ учител?

Каквото и да изберете, никой няма да учи вместо вас.

Учебната година започна преди няколко месеца и най-вероятно повечето родители вече са записали децата си на допълнителни курсове и дейности, включително и по чужд език. Някои избират школи, други се спират на индивидуално обучение.

Школи

В статии в предишни броеве сме разглеждали предимствата и недостатъците и на двата варианта. Ако трябва да обобщим с няколко думи, по отношение на школите положителните страни са добрата цена, социалните контакти, които биха служили като допълнителна мотивация, строга и стегната програма, която не се съобразява с индивидуалното темпо, което също е мотивация да се полагат повече усилия от страна на обучаващия се, тъй като непрекъснато съизмерва знанията и напредъка си с други, или казано накратко – конкурентна среда. Същата тази конкурентна среда и програмата, която не се съобразява с отделния ученик, могат да се разглеждат и като недостатъци на масовите курсове.

Индивидуално обучение

Индивидуалното обучение, известно също като частни уроци, предлага индивидуален подход по отношение на време на провеждане, програма, темпо и нужди. Това е изключително добър вариант, ако родителите могат да си го позволят, защото цената е значително по-висока, що се отнася до английски език, и малко по-приемлива за другите езици, просто защото търсенето при тях не е толкова голямо. Освен това няма конкурентна среда – това за някои е предимство, за други – недостатък.

Моето лично мнение е, че конкурентната среда е пропила ежедневието и на деца, и на възрастни, така че липсата на такава прави обучението много по-приятно и в крайна сметка фокусира вниманието върху езика и усвояването му, дори може да добави и доза естествен интерес към това по същество допълнително натоварване на режима на обучавания.

Нейтив спикър или „обикновен“ учител?

Който и вариант от изброените по-горе да сте избрали, може да се наложи и да продължите да избирате – с нейтив спикър или с учител българин? Има все по-голямо предлагане на курсове или индивидуално обучение с преподавател, за когото преподаваният език е роден. Цената е много по-висока, първо, защото се предполага, че услугата е по-рядка, второ, защото преподавателите се намират по-трудно и, трето, те са по-високо платени. И тук цената зависи от езика – по-висока по английски език, по-разумна при другите езици, но при тях и по-трудно се намират преподаватели. Например, немскоговорящ, с добър български, което е предимство, за индивидуален час с дете в дома на детето, се намира и за 20 лв на час. Разбира се, това е само един пример, истината е, че сумата може да варира в големи граници.

Ако търсите настоятелно, ще намерите нещо, което да отговаря на възможностите и изискванията ви. Това важи за индивидуалните преподаватели. Те често са чужденци, които работят или учат в страната ни, и си докарват допълнителен доход с часове по съответния им роден език. Тези хора са добър избор, когато целта е да се упражнява езика говоримо, но преди това трябва да има някакво ниво на владеене на езика, за да има какво да се упражнява и какво да се надгражда. Подходящ вариант е и за деца, и за възрастни. Не е подходящо за хора, които не владеят съответния език, защото така нареченото непосредствено възприемане на езика в средата на езика, не може да се случи с един-два часа седмично. Това не е среда.

Друга група преподаватели на роден език са тези, които са преминали обучение за преподаване на език, т.е. имат и някаква педагогическа подготовка. Казвам някаква, защото е нереално да очаквате, че дипломирани педагози чужденци се намират под път и над път в България (за съжаление, същото важи и за българите, преподаващи чужд език в школи, и като че ли по-радко индивидуално). Тези преподаватели са основно в школите, които осигуряват постоянна заетост, и работят с групи, за да е оправдана инвестицията по наемането на такъв професионалист.

Нейтив спикър – докато децата са малки 

Нейтив спикърите са чудесен избор в ранна възраст, например в детска градина, където детето ежедневно е поставено в среда на говорене на чужд език, най-често английски или немски. Това е така нареченото непосредствено усвояване на език, за което много възрастни бленуват. То не се случва толкова лесно и обикновено отнема доста време, но 3-4 години на детска градина са достатъчни. Не се лъжете, ако не продължите обучението достатъчно интензивно и след това, ще загубите постигнатото много бързо.

„Обикновен“ учител

Това скромно название не цели да подцени тежкия труд на стотиците преподаватели, борещи се с нелеката задача да си просветител, и то на чужд език. Имам предвид учител, за който преподаваният език не е роден, което е масовата ситуация не само в страната ни, но и навсякъде по света. Самият факт, че това е традиционният начина на обучение, вече е гаранция, че от него има резултат. Нещо повече, чисто психологически това е единственият начин за много ученици, най-вече в по-големите класове или възрастни, изобщо да се заемат с изучаването на език и след това да го усвоят на ниво, че да е ползваем за бъдещо обучение или професионално.

Друг плюс е, че цената за курсове или индивидуални часове е много по-достъпна. Трябва обаче да се има предвид, че, както споменах и по-горе, има много хора, които преподават без нужните езикови или педагогически квалификации, които предлагат не много качествената си услуга на по-ниски цени. Опитен и квалифициран преподавател ще си струва инвестицията, затова имайте предвид какви критерии самите вие прилагате при избор за учител на децата ви или за вас самите.

Важно е след някакво начално ниво на овладяване на езика, да кажем А1, да започнете с постепенното преминаване от български към английски в часовете. При курсовете това се прави рязко, защото няма как да се събразява преподавателят с настройката на всеки отделен курсист. Преходът е по-плавен при ивдивидуалните часове, но там има опасност да се проточи твърде дълго, заради естествената съпротива на обучавания, който изпитва трудности да „превключи“ от един език на друг. При всички случаи процесът е дълъг, случва се насила – ученикът трябва да се насили да говори и да не се отчайва и отказва, ако не се получи. Също така това е изключително индивидуален процес и зависи не само от характера на човек, но и от много различни фактори – стрес в училище или на работното място, които му пречат да се отпусне и да говори, твърде високи изисквания на индивида към себе си или на родителя към детето, и много други.

В заключение ще повторя това, което сте прочели и в подзаглавието – каквото и да изберете, никой няма да седне и да учи вместо вас или детето ви. Няма човек, който да полага много усилия в ученето на език и да не го научи. Сам, с преподавател, онлайн, курс, индивидуално, записи докато спиш или сугестопедия, нищо няма да спести четенето, писането и изобщо якото учене вкъщи.

материал на Ива Йохан Ганчева

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top