„Ученици, часът започна – извадете по един лист.“ – Това изречение ме е стресирало през всичките ученически години. Каквото и да си кажем, трябва да признаем, че почти нито един ученик не е подготвен постоянно за всеки предмет. Има дупки в знанията. А учителите искаха да сме всеки път знаещи и можещи. От една страна, това е страхотно, от друга – постоянен стрес, защото всяка оценка може да ти реши срочната оценка. Поне така твърдяха. А понякога беше и така.
Само че това с листа вече се изтърка. Това си беше страх за нашето време. В сегашно време страховете са доста различни. Един от тях е да не ти вземат телефона. Вземат ли ти телефона, край…
Не е лесно да си учител днес. Учителите – преподават един и същи материал на ученици, които нямат интерес. Учениците просто не се интересуват – външната среда толкова много ги привлича, че съзнанието им постоянно е извън класната стая. Затова или мозъкът трябва да е постоянно буден, или те директно се разсейват. Но как да го постигнем?
Ясно е, че това трябва да стане с дигитализация. Нека да видим това, за което ни говорят. Някой ден сигурно ще сме тотално в матрицата и ще можем да пипнем, дори ще можем и да играем в сюжета, но към днешна дата очите са ненаситни. Искаме да разберем всичко, като го видим.
Но как учителите да покажат нещо? Нали всичко е учебници и театрадки… Със сигурност обаче не е така, защото който търси и мисли – намира. За щастие, много от нашите учители са адекватни към променящата се среда и препоръчват на учениците да извадят телефоните си, когато започне часа. Но не – не да чатят, а да отворят приложението Smart Classroom AR.
В такава среда живеем – преди се казваше: „Здравейте, ученици, отворене учебниците.“, сега се казва: „Здравейте, ученици, отворете приложението.“ И няма нищо страшно в промяната. Нека го направим. Отваряме приложението Smart Classroom AR… И какво да видим – визуализация в пространството на учебния материал с помощта на добавена реалност. Насочваме камерата към началната корица и упражнението се стартира и зарежда. Можем да видим всичко с очите си, да го завъртим, да го преместим или уголемим, да направим упражнението от учебника. Хем сме на телефона, хем сме в учебника. По един достъпен, лесен и интересен начин.
Розалия Димкова, СУ „Вела Благоева“, Велико Търново, автор на упражнения по човекът и природата обяснява какъв е ефектът от приложението: „Защо упражненията с добавена реалност правят по-ефективно ученето по биология и човекът и природата? Сложните биологични структури и процеси се разбират най-добре, когато са онагледени. Визуалното им възприемане е много важно, дори ключово. И когато направим илюстрациите реални – това е ключово за тяхното разбиране и го улеснява в огромна степен. Няма нищо по-хубаво от това към информацията да добавим и реалност чрез мобилния си телефон и да го използваме за учене. Опитайте! Прилича малко на магия и придава измерение не само на илюстрациите, а и на ученето и разбирането!“
Едно такова приложение може да отвори много врати за нас – дори скучните уроци да бъдат интересни и да си говорите в междучасието за това. Материалът се усвоява лесно и забавно. Всичко е под формата на игра – за ученици от всякаква възраст. Всички имаме нужда да се забавляваме, докато учим. Затова нека да изтеглим Smart Classroom AR и да влезем в час…
„Да влезеш лесно в 3D измерение на ученето, да можеш да видиш от различни гледни точки даден процес, са важни фактори за разбирането на учебния материал. Добавената реалност е начин да излезем извън рамките на двумерните статични пространства в учебниците и да влезем в интерактивна 3D среда върху тяхната основа.“, споределя Димитрина Докимова, МГ „Д-р Петър Берон“ Варна, автор на упражнения по география и икономика.
Smart Classroom е първото разработено от изцяло български екип мобилно приложение с упражнения с добавена реалност, което превръща ученето в игра. Най-хубавото е, че всички упражнения в него са изцяло съобразени с одобреното учебно съдържание на МОН. Достатъчно е само свалите приложението и да сканирате корицата на ученическия бележник! Готови ли сте?
Приложението Smart Classroom AR е част от платформата www.smartclassroom.bg, създадена от Samsung България в помощ на ученици и учители за дигитализиране и модернизиране на учебния процес. Приложението Smart Classroom AR е напълно безплатно и дава възможност за работа с 37 упражнения с добавена реалност (Augmented Reality), създадени по идеи на български учители.
Вижте повече за Smart Classroom AR на: https://ar.smartclassroom.bg/#/