Притеснението от заболяване с коронавирус, преумората от дистанционното обучение и страхът на родителите от зависимост на децата им от дигиталните устройства, са част от най-големите проблеми, които очертават психолози от Варна от началото на пандемията до днес.
Изводите са резултат от едногодишните консултации, които специалисти са провели с деца, родители и педагози на телефоните за психологична подкрепа към община Варна, които бяха разкрити на 23 март 2020 година, с цел преодоляване на емоционалните последици от условията на принудителна социална дистанция.
Това коментира в ефира на Радио Варна Цвета Стоянова, детски психолог и кариерен консултант, координатор на проекта за телефонна линия за психологична подкрепа към общината. При по-малките деца проблемите са свързани с обучителните затруднения.
При по-големите, от 6-7 клас и нагоре, те са свързани с преминаването в друг режим на обучение, преумората от удължаване на престоя в дигиталното пространство и липсата на контакти на живо с връстниците им. На телефоните отговарят психолози, психиатри и психотерапевти с многогодишен опит в системата на образованието и младите хора.
Досега най-много обаждания е имало по време на така наречените две вълни на социална дистанция – първата още през март миналата година, когато бяхме затворени вкъщи – тогава само през първата седмица е имало около 50 обаждания.
През втората вълна – ноември, декември и януари – обажданията са 226. „Социалната дистанция не е желателна, тъй като възникна един механизъм, който ние познаваме като „социална депривация“, когато човек е изолиран. Общуването на живо е незаменимо. Енергията там е напълно различна. Хубаво е човек да вижда другия, да усеща дъха му, неговата енергия и невербална комуникация“, коментира Стоянова.
Телефонната линия за психологична подкрепа на деца, ученици, родители и педагогически специалисти работи към дирекция „Образование и младежки дейности“ в община Варна. Екип от Общинския център за психологична подкрепа поема обажданията.
Линията за връзка с подкрепящите специалисти е възможност за преодоляване на емоционални последици от условията на принудителна социална дистанция. Всеки работен ден родители, деца и педагози могат да разговарят с психолозите при спазване на принципите за доброволност и дискретност. Въпроси могат да бъдат изпращани и по електронна поща.
източник: politika.bg