Около 10 000 деца с увреждания и специални нужди са извън българската образователна система. По данни на Министерството на образованието за миналата учебна година общият брой на децата с увреждания и специални нужди в детските градини и училищата е над 25 000. Близо 15 000 от тях са деца с множество увреждания, при които вербалното общуване с другите е ограничено.
УНИЦЕФ започна кампания, която да помогне на невербалните деца да се изразяват. Целта е да се осигурят технологични средства, които да улесняват общуването на специалните деца с връстниците им и с учителите, както и обучение на специалисти за работата с тях.
Едно от тези 25 000 българчета със специални потребности е Алис.
„Проблемът с Алис беше установен около нейната втора годинка. Забелязах, че започва едно изоставане откъм развитието на връстниците, които наблюдавах. Тъй като тя ми е първо дете, нямах база за сравнение с друго. Започна да става по-самодостатъчна, по-дръпната, в игрите избягваше контакти с други деца, предпочиташе да се усамоти да си играе самичка. Нямаше нужда от внимание, дори и моето“, разказва майката на детето Рени Иванова.
С Алис започват да работят специалисти – логопеди, психолози, педагози от детския център „Милосърдие“ на благотворителната организация на католическата църква „Каритас“ в Русе. Целта е една:
„Да се доближи до нашия „цвят“, както понякога го наричаме образно и да излезе от „цвета“ на аутизма, да имаме нормална комуникация, каквато напоследък се доближаваме, защото в началото нещата бяха много по-различни от това, което е днес„, допълва Рени Иванова.
Алис вече има думички в речника си, опитва се да играе с връстници и се учи на това, което се очаква от нея. Кампанията на УНИЦЕФ ще осигури технически средства, подобни на таблети, някои от които се управляват с поглед.
„Липсата на реч, липсата на комуникация, в един момент – да, огромна спънка е. Основата ни цел е самата социализация„, споделя още майката на Алис.
Този репортаж е част от кампанията на УНИЦЕФ за подкрепа на невербалните деца, които не говорят и имат затруднения в общуването. Българското национално радио е медиен партньор на кампанията.