„В различните области, в зависимост от различния процент заболеваемост подходите са различни. Смисълът е точно това – да се отговори на ситуацията, която е в конкретното училище. Има училища, в които за щастие все още няма случаи на заболели ученици и учители. Там продължават процесите“, каза за БНР заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова.
Където има 15% отсъстващи, не се провеждат занятия за учениците от 5-и до 12-и клас. Локалният подход, съобразен с конкретната епидемична обстановка, остава съобразен със спецификата на едно училище и това е най-добрият подход.
„Има училища, които е наложително да преминат в онлайн обучение, поради факта, че отговарят едновременно на двете условия – да са в червената зона и да имат 15% отсъстващи по причини, свързани с грипоподобни симптоми, симптоми, които са съотносими с Covid-19, но реално погледнато в други училища такива ситуации няма, така че нормално е те да останат и да продължат да учат“.
Спазването на дистанцията между учениците е предизвикателство и за тях самите и това е разбираемо – това са малки деца, по-малки, млади хора, които нормално е понякога да пренебрегват съветите на възрастните.
„Ние пренебрегваме щетите, които биха се нанесли върху психиката на нашите деца и на тяхната когнитивна ангажираност, тяхната двигателна активност“.
„Още повече при по-големите ученици в гимназиалната степен има предмети, има дисциплини, които трябва да се осъществят присъствено и тук затова искам да подчертая предимствата на този локален подход, нашите училища са много различни – ако вземем един 8-и клас в една езикова гимназия и един 8-и клас в една професионална гимназия, спецификите са изключително различни“, подчерта Таня Михайлова.
Няма еднакво решение, което да е спуснато за всички видове училища.
„Най-притеснителното е да не могат да се диагностицират дефицитите и пропуските. Това се прави от учителя, който преподава, защото той най-добре познава класа си и защото най-добре познава и следи по заложените цели и очакваните резултати от една учебна програма, които трябва да се достигнат“, изтъкна Михайлова.
Присъственото обучение е много важно и е много ключово според заместник-министъра на образованието:
„Нашата образователна система има две ключови задачи – на първо място категорично това е опазването живота и здравето на учениците, на учителите, на второ място това е образователният процес, който трябва да бъде с възможностите за преодоляване на дефицитите“.
По думите на заместник-министър Михайлова, учениците от 5 до 12 клас може да не носят предпазните маски през цялото време, докато са в училище:
„Може да се прецени по време на часовете, когато се отварят прозорците в класната стая, съответно при дейности, за които не се изисква да бъдат с маска, за ученици, които имат съответно здравословни причини, когато са навън и се спазват дистанция и не се смесват, естествено, че няма бъдат с маска“.