
Сферата на маркетинга и рекламата е необятно поле от възможности, но през последните години се наблюдава все по-голямо „миксиране“ на специалности и професии, благодарение на непрестанно развиващите се технологии. За да задоволи нуждите на съвременния бизнес, маркетингът обособи цяло ново поле на изява, а именно т.нар. дигитален маркетинг.
Какво е дигитален маркетинг и какви са предимствата му пред традиционния?
Дигиталният маркетинг е вид маркетинг – тоест, основната му цел отново е чрез различни методи да достигне до крайния потребител, само че при него това изцяло се случва с помощта на дигиталните канали. Това дава огромно предимство пред традиционния маркетинг, тъй като крайните клиенти са по-достъпни от всякога благодарение на редицата социални мрежи и интернет. По този начин дигиталният маркетинг дава същите, ако не и вече доста по-добри резултати от традиционния маркетинг, с много по-малка инвестиция от страна на бизнесите. Нещо повече – тези резултати са измерими в реално време и са на един клик разстояние. Това дава възможност за точна и ясна преценка на ефективността на всяка една кампания и посока за нейното подсилване или промяна. Не на последно място, едно от основните предимства на дигиталния маркетинг е лесната персонализация. Рекламите по билбордовете и телевизията, целящи да достигнат до всички, остават в миналото. Днес, за радост на всички в сферата на рекламата, лесно може да се таргетира конкретна аудитория, за която конкретен продукт би представлявал интерес.
Какво се изучава?
Дигиталният маркетинг е специалност, която все още набира популярност както у нас, така и в чужбина. Затова ще в откриете повече във вид на магистърска програма (особено в България), както и в отделни професионални курсове на редица водещи ИТ академии у нас. Добрата новина е, че обучението по дигитален маркетинг е почти изцяло практически насочено – просто защото е ново и толкова необходимо, а същевременно и изцяло разпространено във всякакви бизнес сфери. С няколко думи – време за губене няма, а потенциалът на специалността е огромен.
Сред изучаваните дисциплини са:
- Маркетингови стратегии
- Създаване и развитие на уеб сайт
- Уеб метрика
- Маркетинг в социалните медии
- Геймификация
- Електронна търговия
- Уеб дизайн
- Потребителско поведение
- Видео маркетинг
- SEO оптимизация
Едни от основните инструменти на дигиталния маркетинг включват термини, основно на английски и често напомняйки на сложни технологични изрази. За да внесем повече яснота, ще ги обясним накратко:
- Social Media Marketing или маркетинг в социалните медии – социалните мрежи като Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn изискват изцяло ново отношение и техники спрямо достъпа до крайния потребител. Затова и се появява нуждата от изучаване и прилагане на специфични подходи в социалните мрежи, които да поддържат потребителския интерес;
- Content Marketing – от името му става ясно, че основната цел на този инструмент е да въздейства чрез съдържание. И под „съдържание“ не се има предвид само текстове, а и различни влогове, подкасти, графични елементи, благодарение на които може да вплетете послание към крайните клиенти;
- Google Ads – позната като най-разпространената и ефективна платформа за реклама, която съществува в момента, Google Ads дава възможност за персонализиране на рекламите чрез ключови думи и характеристики на онлайн присъствието на хората;
- Google Analytics –Това е безплатен инструмент, който позволява да следите всяка една статистика, всеки важен елемент или действие на вашия уеб сайт, само чрез създаване на регистрация в Гугъл;
- Search Engine Optimisation (SEO) – SEO специалистите са едни от най-високо оценените от компаниите и съответно, едни от най-високо платените в областта. SEO е технически аспект на дигиталния маркетинг и представлява оптимизацията на съдържанието, с цел то да бъде по-откриваемо от търсачките и съответно по-високо позиционирано по време на търсене.
- E–commerce – понятието буквално означава електронна търговия, което обаче се простира извън представите за онлайн магазин. В действителност зад успешната електронна търговия стои дълбока маркетингова стратегия, неразривно свързана с интернет, дигиталния маркетинг и всички съпътстващи ги технологии и инструменти.
Къде да уча?
В България възможностите за учене на дигитален маркетинг са много. Това не е изненадващо предвид факта, че страната ни е известна с добрите специалисти в ИТ сферата, а дигиталният маркетинг донякъде се вписва в тази рамка. В този смисъл, едно от най-всеобхватното обучение по дигитален маркетинг предлага SoftUni. Там ще откриете множество курсове, както по-общи, така и специализирани, подходящи както за начинаещи, така и за напреднали. Примерни заглавия на програмите са:
Social Media Marketing
SEO & Analytics
Google Analytics
Content Marketing
Copywriting secrets
Facebook marketing
Instagram marketing
… и още много
Курсовете на SoftUni не са еквивалент на бакалавърска или магистърска степен, но са особено подходящи за професионалисти, които искат да надградят знанията и уменията си, както и за напълно начинаещи хора с интерес в областта. Накрая на всеки курс получавате сертификат за успешното му преминаване, а което е по-важно – редица практически способности, които реално можете да приложите още веднага.
Традиционните университети в България също предлагат опции за изучаване на Дигитален маркетинг – най-вече под формата на магистърски програми.
- Софийски университет – магистърска програма „Дигитален маркетинг“
- УНСС – магистърска програма „Дигитален маркетинг“
- Висше училище по застраховане и финанси – магистърска програма „Дигитален маркетинг и бизнес финанси“
- Бургаски свободен университет – магистърска програма „Маркетинг и дигитални комуникации“ – на английски език
- Варненски свободен университет – магистърска програма „Дигитален маркетинг и уеб дизайн“
Що се отнася до чужбина, университетите там бълват от програми по дигитални комуникации и маркетинг, но нашият съвет е да разгледате подробно програмите, преди да изберете подходящата за вас.
Кариерна реализация
Кариерната реализация в дигиталния маркетинг тепърва ще бележи своя връх, но популярността на професиите в сферата вече е факт. Практически всеки професионалист в сферата на рекламата и маркетинга не само вече трябва да е наясно с тенденциите, но и да прилага практически. Специалисти по дигитален маркетинг са търсени във всяка една рекламна агенция и маркетинг отдел на големите компании, като позициите са разнообразни и включват: копирайтър, SEO специалист, CRM специалист, SMM специалист (работа с аудитория в социалните мрежи), имейл маркетолог и още много други.
Материал на Милена Узунова