
Възможно ли е да запаметяваме информациите по-бързо и дълготрайно, възможно ли е да четем по-бързо и въпреки това да осмисляме текста, а да учим по-ефективно или да правим конспекти, които да са оптимално полезни и какво означава „мнемоника“?
„Паметта може да бъде феноменална, а също може и да бъде тренирана, има хора, които са с феноменална памет, но аз смятам, че всеки човек, който е физически и психически здрав, може да овладее техники, с които може да обучи паметта си да е феноменална, разказа в „Нощен Хоризонт“ Анастасия Димитрова.
„Има олимпиади по мнемоника, тоест за техниките за запаметяване, там шампиони се съревновават в различни категории. Искам да обърна внимание на това, че различните хора показват различни възможности за запаметяване на една и съща информация. Едни хора в тези състояние много добре запаметяват стихове, други – карти, трети – биографии. Това е нормално.

Начините за запаметяване кои са – на първо място е зубренето, той е високо енергиен и ниско ефективен начин за помнене.
Другият по-добър вариант – 20 пъти по-ефективен от зубренето, е смисловото запаметяване. Когато ние разбираме за какво става дума, на 50% сме го запомнили.
Нашето образование търси този механизъм – смислово да запаметяваме и надграждаме.
Третата техника е мнемоника. Думата е древногръцка и е означава изкуство за запаметяване. Древногръцката богиня на паметта се казва Мнемозина – майка на 9- те музи с баща Зевс.
Мненомника е създаване на изкуствени асоциации между това, което вече знаем с това, което тепърва ще научим, с новата информация, изтъкна още Димитрова.
Като знаем, че всеки от нас е различен и знае различни неща, трябва да кажем, че колкото повече знаем, толкова по-лесно усвояваме новата информация, поясни още тя.