fbpx
Начало » България » Свикнем ли с мисълта, че училището трябва да подготвя децата за живота, а не за изпита, всичко ще тръгне в правилна посока

Свикнем ли с мисълта, че училището трябва да подготвя децата за живота, а не за изпита, всичко ще тръгне в правилна посока

  • bobi
  • 13 дек. 2023
  •  Коментарите са изключени за Свикнем ли с мисълта, че училището трябва да подготвя децата за живота, а не за изпита, всичко ще тръгне в правилна посока

Трябва да се премине към усвояване, овладяване на умения, базирани на знанията и промяна на цялата изпитна система: да се изпитват и оценяват уменията, не наизустеният материал. Цялата ни образователна система в системата на средното образование е изключително натоварена за учениците, не е съобразена с психологическото им ниво. Това каза в интервю за „Лице в лице“ проф. Сергей Игнатов – основател на египтологията в България и първият българин, избран за ректор на европейски университет – Европейския университет за хуманитарни науки във Вилнюс, Литва. В момента той е преподавател в Нов български университет. 

„От образованието, след като забравиш всичко, остават уменията. Този огромен материал, който се излива, трябва да бъде редуциран. Това, обаче, е много сложно интелектуално усилие“, добави той.

Проф. Игнатов даде пример с образователната система в Нидерландия. „Карат ги да изберат най-добрия план за телефона им за годината, те трябва да вземат правилното решение“, посочи той, като сравни това с българските ученици, които купуват прекалено скъпи за възможностите им телефони, без да осъзнават, че взимайки ги на кредит, плащат за тях много по-висока цена.

„За какво ни учи училището: за живота или да се явим на изпит и да изкараме някаква оценка. Училището ни готви за оценката. Цял живот, от 2-ри клас искам да стана историк. Дори по „История“, любимият ми предмет, трябваше да заучавам наизуст. Много по-късно, като отидох в университета и извън България попаднах в среда, където не са важни тези знания, а умението да вземаш решения“, разказа той част от личния си житейски опит.

Проф. Игнатов е „дочул“, че в скоро време ще има дори законодателни решения по въпроса. „Красимир Вълчев готви нещо в Комисията по образование. Политическите сили са достигнали до някакво съвместно решение“, посочи той.

Но добави, че няма да бъде лесно, тъй като родителите имат друго мнение по въпроса и друг план за развитието на техните деца. „Затова в НБУ, където съм професор, направихме така, че дори родителят да го доведе за ръчичка и да го запише за нещо, студентът има право да си промени програмата, след като родителят го е записал. Най-важното е училището и университетът да ни научат да сме създатели на своя собствен жизнен проект“, уверен е проф. Игнатов.

„Училището подготвя децата за живота, не за изпита. Ако свикнем с тази мисъл, и другите неща ще тръгнат в правилна посока“, обобщи той.

И добави, че за съжаление зад дискусията за учебници стоят корпоративни интереси, а на ректорите се внушава, че че трябва да са предприемчиви, тъй като е „глупаво образованието да се поддържа чрез данъчна система“.

„Образованието и здравеопазването са най-важните дългосрочни проекти, голяма част от отговорността трябва да е на цялото общество“, категоричен бе проф. Сергей Игнатов. 

Избрани Университети

Препоръчани Консултанти

Top