„Трябва да има психологическа подкрепа във всяко училище, за да се преодолеят проблемите от онлайн обучението при учениците“, това каза омбудсманът Диана Ковачева, която представи доклад за дейността на институцията за 2021 г. на заседанието на парламентарната образователна комисия, предаде БТА.
Ковачева акцентира в доклада си основно върху темите, свързани с образованието. Тя отбеляза, че 2021 г. беше втората година с COVID-19 и с онлайн обучение заради пандемията.
„Изолацията, демотивацията и загубата на социални умения за учене сега се вижда, че се отразяват върху учениците“, заяви Ковачева. Тя подчерта, че сега трябва да се предприемат активни мерки, за да има психологическа помощ във всяко училище или възможност за онлайн психолози, с които децата да могат да говорят.
„В нашата институция продължаваме да получаваме жалби от родители за това, че децата им се чувстват стресирани и много им е трудно да се върнат към нормалното учене в класните стаи. Това, за съжаление, се отразява и върху качеството на самото образование и трябва да се помисли как тези проблеми да бъдат преодолени“, каза омбудсманът.
„Психологическата подкрепа за учениците може да помогне и за решаването на проблема с насилието в училище“, заяви Диана Ковачева.
Омбудсманът отбеляза, че днес е ден за матури и препоръча по-ясно да бъде обявен форматът на изпитите, за да се представят учениците по-добре на тях.
Към институцията на омбудсмана се отправят и въпроси за липсата на учебници по профилирана подготовка в 12-и клас.
„През миналата година се занимавах много активно и с темата за балообразуването при кандидатстването във висшите училища, предимно в медицинските университети“, каза Ковачева. Тя добави, че е изпратила тогава препоръка до министъра на образованието и науката и до ректорите на медицинските университети.
„Един от проблемите в училищна възраст е свързан с децата със специални образователни потребности“, каза омбудсманът. „Това бяха най-ощетените ученици при онлайн обучението, което беше трудно за тях и родителите трябваше да им помагат“, подчерта Диана Ковачева.
„Продължавам да получавам жалби от родители и от ученици за сложното учебно съдържание, но смятам, че е положително, че Министерството на образованието и науката започна да преглежда учебните програми и учебниците“, заяви Ковачева.
Тя каза, че темата за интегрираните матури продължава да безпокои родителите и учениците в седми клас, и продължава да смята, че тези матури трябва да бъдат въведени едва след промяна на учебния материал, на програмите и на учебниците.
Омбудсманът засегна и актуалната тема за реформата във висшето образование, свързана с атестацията на преподавателите във висшите училища. Диана Ковачева препоръча тези предложения да бъдат обсъдени с академичните ръководства.