
Няма особен смисъл да има втора дата за националното външно оценяване, изказа мнение в интервю за БНР Златина Едрева – преподавател по БЕЛ в Пловдив.
„Психологическият натиск върху седмокласниците, повярвайте ми, не е чак толкова голям. Децата си имат защитни механизми и не преживяват чак такъв стрес, какъвто майките и особено бабите си мислят, че преживяват. Стресът и натискът е в по-голяма степен върху системата като цяло, върху училищата, особено върху учителите и директорите. Резултатите от тези изпити – национално външно оценяване 4-ти, 7-ми, 10-ти, формират някакъв рейтинг на училищата и това създава съотвеното напрежение при учителите и съответно при колегията. Доколко децата ще бъдат стресирани или не, зависи в много голяма степен от техните родители и семейства, разбира се и от учителите, но повече от родителите“.
Ако бъде въведен втори изпит например на есен, Едрева не вижда как може да се намери формата, по която да бъдат класирани учениците в училище, което вече е одобрило своите кандидати.
„Ние имаме определен план прием и приемаме според този план. Ако вече сме приели съответните паралелки със съответния брой ученици, къде ще ги сложим тези, които ще се явят на есен? Не виждам как ще стане. Разбира се, министерството може да измисли нещо, но едва ли тази форма ще бъде удовлетворяваща за всички“.
Две дати за един и същи изпит за седмокласниците поставя и казуса – доколко изпитите ще бъдат равностойни, категорична е учителката.
Според нея не е необходима коренна промяна в начина, по който учениците се класират след 7-ми клас. За формата на изпита доста трябва да се помисли, смята обаче тя. За нея тестовото изпитване по БЕЛ е нонсенс от началото на неговото въвеждане. Тя смята, че това е един от проблемите в образованието и една от причините за „срив“. „Кадърните и способни деца са ощетени за сметка на мързеливите„, обясни Едрева.
В предаването „Хоризонт до обед“ психологът Яна Алексиева – изпълнителен директор на Асоциация „Родители“, изказа мнение, че е необходима реформа:
„Струва ми се, трябва да говорим за един доста по-сериозен анализ, преди да предприемем конкретните стъпки – какви трябва да са промените, за да може изпитът да се случва по-плавно за децата, с по-малко напрежение и самите родители да са по-спокойни и с доверие към образователната система и училищата. Ако имаме достатъчно доверие, че децата ще получат достатъчно много знания в училище и ще могат да издържат изпитите си, това със сигурност би дало голямо облекчение и на деца, и на семейства, и на училище“.
„Има аргументи и причини, поради които е добре да се помисли какво се случва. Това трябва да бъде добре обмислено – при какви условия и кога би могло да има втора дата за изпитите след 7-ми клас„, изказа мнението си Алексиева.