Министерството на образованието и науката предлага изпитите след 7 клас вече да представляват интегрирани тестове.
„Основните предмети български език и литература и математика не са достатъчни. В националното външно оценяване трябва да се включат и природите и обществените науки. Трудно успяваме да мотивираме учениците за по-задълбочено учене в областта на природните науки. Това се вижда от оценките, и от малкия брой зрелостници, които полагат матури по тези предмети“, каза министър Красимир Вълчев.
„Затова идеята ни е изпитът по БЕЛ да се съчетае с обществените науки, а този по математика – с природните”, поясни министърът и уточни, че промените биха могли да се въведат от учебната 2022-2023 година.
Знаете, че новите учебни програми съдържат 60% време за придобиване на нови знания и 40% – за упражнения. Когато това време не е достатъчно, учителят препуска през материала и учениците се демотивират. Най-често проблем има при математиката, особено в 5-6 клас. Затова предлагаме увеличение на седмичните часове по този предмет с половин час”, каза още Вълчев.
По отношение на природните науки ще бъде предложено отпадане на понятия и излишна фактология. Не се предвиждат промени в програмата заложена за предметите – български език и литература и история.
Експерти искат още да се въведе нов предмет – Дигитални технологии и креативност, за учениците в 5,6 и 7 клас.
„Днешното поколение деца ще живее в ера на професии, които изискват взаимодействие с алгоритми”, поясни Вълчев.
От 1-ви до 3-ти клас пък ще бъде въведена допълнителна седмица към учебната година. През нея ще се извършват проектни дейности – не само летни училища, но и дейности по интереси.