
В условията на епидемилогизна обстановка и опасностите от нея, МОН разработи и обсъди различни сценарии за успешно приключване на учебната година и за организирането на планираните външни оценявания на държавните зрелостни изпити.
Както знаем, вече се взе окончателно решение вторият учебен срок да приключи в условията на дистанционно обучение без удължаване на учебното време за нито един от класовете и без възстановяване на присъстваните учебни часове. Това официално становище го каза министър Красимир Вълчев.
Той също така информира, че Наредбата за изменение и допълнение на Наредба номер 11, която е за оценяване на резултатите от обучението на учениците, нормативно ще уреди намаляването по изключение на минималния задължителен брой текущи изпитвания за втория срок на настоящата учебна година и формирането на срочна оценка, като се вземат предвид и текущите оценки, поставени в процеса на обучението от разстояние в електронна среда.
Друго важно е, че МОН предлага през тази година да не се състоят изпити от НВО в края на четвърти и на десети клас, но за окончателното решение се изисква законодателна промяна. Вълчев поясни, че се планира степента на постигане на резултатите от обучението в края на началния и на първия гимназиален етап да се измери в началото на следващата година – съответно в началото на пети и на 11-и клас, с извадка от ученици.
През настоящата учебна година в училищата ще се състоят само държавните зрелостни изпити в 12-ти клас (в периода 1-4 юни), държавните зрелостни изпити по теория на професията и специалността (на 5 юни) и изпитите от националното външно оценяване по български език и литература в края на седми клас (на 15 и 17 юни). Това са изпитите, които са свързани с продължаване на образованието на учениците. Министър Вълчев допълва, че присъствени ще са и изпитите за проверка на способностите (за профили и професии в изкуствата и спорта за прием на учениците в 8-ми и 11-ти клас). Присъствени ще са и изпитите за промяна на годишната и на окончателната оценка, изпитите за срочна или годишна оценка на учениците, които са в самостоятелна или в задочна форма на обучение, както и вътрешните училищни изпити в специализираните училища, а и някои практики в професионалните гимназии.